Citat:
Ursprungligen postat av
Marimekko74
Nej alla personlighetsstörda människor har inte psykiatrisk kontakt. Man kan vara riktigt störd och farlig fast man har ett fungerande liv utåt, säkert korrelerat till intelligens. Det som rör sig inuti är en väl förborgad hemlighet.
De har sällan psykiatrisk kontakt.
Det är ingen psykisk sjukdom, det är en störning i personligheten.
Däremot är inte livet fullt fungerande bortsett att de kan ha tillräckligt IQ att studera och skaffa sig jobb.
De avslöjas dock ofta via sitt tal och beteende.
Falskhet. Opålitlighet. Skryt. Lögnaktighet.
Elakhet.
Gemensam nämnare för flera är egocentrering och empatistörd.
De armbågar sig fram genom livet och visar ingen hänsyn.
Narcissism hos NPD är i sig intressant.
En sådan drar sig inte för lögner, ljuger ofta om sin egen kapacitet och förmåga för att framstå förmer.
En falsk självbild som måste upprätthållas till vilket pris som helst.
Det är ganska lätt att genomskåda, störningen är rätt utpräglad.
De ballar ur. De må ha IQ men sällan genuin EQ.
De brukar framställa sig som godheten själv men det är pseudomoral och manipulativt.
Syftet är alltid egenvinning och egocentrerat.
De skapar intriger där de drar fram, bildar subgrupper. Motsättningar. Drama. Ständigt ett offer.
På arbetsplatser är det märkbart.
Empatibristen visar sig i form av hätskhet, trampar gärna på människor i redan utsatt position.
Sjuka, sörjande, offer och andra mindre välbeställda är enkla måltavlor.
En väldigt obehaglig personlighet.
Det vill säga ingenting som föräldrarna beskrivs vara.
Om det är ett försvarstal för föräldrarna?
Inte det minsta. Det är däremot viktigt att ta del av den information som finns tillgänglig, förhistoria via de som kände dem.
Finns ingen anledning att förvränga oavsett om de utfört ett förfärligt illdåd.
Det dummaste en profession eller forskare kan göra är att gå emot grundvalarna inom vetenskaplig metod.
Att vara subjektiv, att blunda för given fakta och utgå från förutfattade meningar.
Det är därför Höglund misslyckas totalt med boken om Bjärred, förutom brister inom kriminologi och juridik.
För hon jagar sensationer och scoop.
Eftersom ingen vill prata med henne så är ju självklart att allt blir en stor konspiration, en tystnadskultur.
Tanken tycks aldrig ha slagit henne att det beror på hennes eget beteende...
Hon tycks ha väldigt svårt att förstå hur ett "välutbildat, högavlönat akademikerpar" kan drabbas av kriser och inte kunna hantera tillvaron.
Höll på att skratta på mig när jag läste hennes ord inför lanseringen.
Hon låter som ett offer i en krigszon.
Sicket drama.
Snacka om att brista i självinsikt.
Inte för att hon är psykopat men jag kom att tänka på det bevingade uttrycket från forskare; att veta vad som ska sägas OM känslor men inte ha en susning om dess egentliga innebörd:
They know the words but not the music.
"En bra författare måste vara samlad och distanserad till sitt arbete. Känsoengagemanget måste hela tiden finnas där men känslorna får inte ta över.
Man måste i varje ögonblick vara objektiv, lägga band på egna känslor och hela tiden se målet tydligt framför sig, när man skriver en bok i ett så här känsligt ämne som denna."
För övrigt återkommer drömmen om ett scoop som drev henne att skriva boken.
Fast enligt henne ger hon sken av att bara värna om barnen (ursäkta, barnet. Lex Moa).
" Därför sjönk naturligtvis förhoppningarna om att kunna göra ”det stora avslöjandet” successivt under skrivandet gång."
Scoop, skandaler och det stora avslöjandet uteblev:
"Men det blev naturligtvis till slut inte den bok jag hade velat skriva."
Läsvärt för det är en rejäl överdos av drama a la blod, svett och tårar. hahaha!
https://www.boknyheter.se/jag-har-nog-aldrig-genomfort-ett-projekt-under-sa-har-svara-omstandigheter-tidigare/