Citat:
Ursprungligen postat av
TunderTarFyr
Berättelsen om Noa säger mig att man ska leva i gudfruktigt, att människor får äta djur om vi först tömmer dem på det livgivande blodet men att vi även får äta växter som det står i skapelseberättelsen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Jugosloven
Konstigt, för mig säger den att man inte får äta djur;
3Allt som lever och rör sig skall vara er föda; allt detta ger jag er så som jag gav er de gröna örterna. 4Men kött som har liv, det vill säga blod, i sig får ni inte äta.
Växter, lever och rör på sig.
Liv av blod får vi dock inte äta...
Jag skrev ju det, att Gud gav Noa tillåtelse att börja äta djur, men bara om djuren var tömda på det livgivande blodet.
Bibelversen du refererar är världens första djurrättslagstiftning. Djur får inte plågas genom att ätas levande, strypas, klubbas ihjäl (försök det med en tjur), skjutas med pilbåge, men tömmer man ut blodet med ett snitt i halsen faller blodtrycket och djuret blir medvetslöst på mindre än 10 sekunder. När blodet är uttömt stannar hjärtat och djuret är dött.
Faktum är att så slaktas djur idag i Svenska slakterier, med det enda tillägget att innan halsen snittas får djuren ett skott i hjärnan med bultpistol före halsen smittas.
Bibeln är den första djurrättslagstiftning för den förbjudet onödigt plågeri vid slakt, för att snitta halsen var snabbast.