2020-08-28, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Men det är bara människan som borde klara av det naturen gör?

Ja bara människan klarar av att i laboratoriemiljö separera grupper så att det bildar nya arter.

Jag har aldrig hört talas om schimpanser som ens äger laboratorier.
Citera
2020-08-28, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Då gills inte kriteriet om att två grupper inte parar sig med varandra?

Men annars är det två olika arter?
Var mest en invändning mot grupperna. En baserad på åsikt och en baserad på etnicitet.

Nej, jag tycker inte det är två arter.
Citera
2020-08-28, 17:53
Medlem
Citat:
Ja bara människan klarar av att i laboratoriemiljö separera grupper så att det bildar nya arter.

Jag har aldrig hört talas om schimpanser som ens äger laboratorier.
Instämmer. Intelligens räcker alltså inte för att klara allt naturen gör. Det har varit min enda poäng.
Citera
2020-08-28, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Det har ingen betydelse om det är fullvuxna eller ungar eftersom jag räknar per kilo kroppsvikt.
Det krävs ändå minst 10 kg föda per 1 kg kroppsvikt per djur, faktiskt mer om det är ungar snarare än vuxna.
Fattar du inte det?

Nej, jag fattar inte.

Menar du att man behöver ta med sig mer mat i arken om man tar med sig ungar istället för fullvuxna?
Citera
2020-08-28, 19:56
Medlem
Citat:
Det är så vitt jag vet bara människor som sysslar med våldtäkt. Vad jag anser om olika arter är oväsentligt.

Kan du fokusera på sakfrågan?

Om ena gruppens fågel i exemplet har sex med den andra gruppen som dom menar är två olika arter på grund av att dom inte parar sig, ändrar man om det till att vara samma art då?
Citera
2020-08-28, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Nej, jag tycker inte det är två arter.

Förklara vad du menar med art.
Citera
2020-08-28, 20:30
Medlem
Citat:
Förklara vad du menar med art.
Har knappt funderat på detta. Imget som direkt intresserar mig.
Citera
2020-08-28, 21:23
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Varför man är en idiot om man tror på historien om arken?

Det finns många anledningar till att det inte går att bygga en ark stor nog att rymma ett par av alla djur och som kan innehålla all proviant som krävs för flera hundra dagars seglande. För varje byggmaterial finns det gränser för hur stort man kan bygga, och mycket mer än 100 meter långt skulle det inte gå att bygga en ark i trä som är sjövärdig. Det gäller rent hållfastmässigt, alltså, helt bortsett från det otänkbara att det faktiskt skulle gå att dessutom fylla en sådan ark med alla typer av djur och hålla dem vid liv i ett par hundra dagar. Det blir en hel del foder. Var skulle det få plats, utöver alla djuren?
Det måste ju dessutom ha varit torrfoder, vilket kräver mer plats än färskt foder. När man ska beräkna hur mycket hö som t.ex. en häst behöver över vintern så räknar man med 2,5 kilo hö per dag per 100 kilo häst, vilket alltså innebär att hästen äter sin egen vikt i hö på 40 dagar, vilket alltså i sin tur skulle betyda att det skulle ha krävts ungefär 10 gånger kroppsvikten i foder för varje djur på arken.
Det betyder att mindre än 10 % av arkens totala volym skulle kunna ha upptagits av djuren, resten skulle krävas för fodret. Om man dessutom inkluderar det faktum att foder har mycket större volym per vikt än ett kompakt djur så blir siffran snarare närmare 7 % av arkens volym för djur och resten för foder.
Om vi tar hästexemplet igen, så väger ett arabiskt fullblod ungefär ett halvt ton.
En höbal som väger ett halvt ton har måtten 1,6 meter hög, 90 cm bred och 240 cm lång (två 250-kilos höbalar staplade ovanpå varandra). Det ger ungefär samma höjd som hästen, men betydligt bredare och betydligt längre).

De som tror att det finns gott om utrymme på arken för alla djur har alltså inte tänkt efter ordentligt.

Det är det rent fysiskt omöjliga för själva konstruktionen, men vad många helt bortser från är det omöjliga som kommer därefter – vad skulle djuren sedan äta efteråt?

Efter att ha varit täckt av vatten under ett par hundra dagar så är det ju bara lera kvar på marken när vattnet runnit undan. Vad ska gräsätare då äta? Och värre blir det för de djur som lever på trädens frukter. Det tar flera år innan ett nytt träd ger frukt.

Och med bara ett enda par bin och ett par humlor så skulle det ju vara svårt med pollineringen över hela planeten de första somrarna.

Och om det bara finns två djur av varje art, då skulle ju flera arter snabbt bli utrotade när köttätande djur blev hungriga, eller hur? Det skulle kräva flera generationer av bytesdjur innan det skulle kunna gå att hålla ett enda par lejon vid liv, för att inte tala om geparder och hyenor.

Räcker det som orsaker till varför den som tror på historien är en idiot?

Fast, det är klart, mig vågar du ju inte svara, så det är väl jag som är idioten som tog mig tid att skriva ...
Par-o-o! Skriver mycket, förstår lite, alltid högar tankar om sig! Förtiger / är lyckligt ovetande om forskningen.
Citera
2020-08-28, 21:31
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Core.
De flesta religioner använder sig av Allegorier som människa sedan misstolkat som en ren sanning. Hela bibeln är uppbyggd så, nu är inte jag religiös, men är tämligen säker på att upphovsmannen ville peka på en sanning bakom historien.
Instämmer! De flesta moderna bibeltroende uppfattar 1 Mosebok berättelser som mytologiska, men gudomligt inspirerade så de berättar livsvisdom.

Vilken sann livsvisdom man finner i myterna som inte hänt i verkligheten, det beror på hur man tolkar texterna.

--------
Berättelsen om Noa säger mig att man ska leva i gudfruktigt, att människor får äta djur om vi först tömmer dem på det livgivande blodet men att vi även får äta växter som det står i skapelseberättelsen.

Myten om Kain och Abel berättar att Gud i myter långt äldre än Moses budord, redan i 1 mosebok, inte tillät mord.
Citera
2020-08-28, 21:51
Medlem
QUOTE=TunderTarFyr|72746891]
Berättelsen om Noa säger mig att man ska leva i gudfruktigt, att människor får äta djur om vi först tömmer dem på det livgivande blodet men att vi även får äta växter som det står i skapelseberättelsen.[/quote]

Konstigt, för mig säger den att man inte får äta djur;

3Allt som lever och rör sig skall vara er föda; allt detta ger jag er så som jag gav er de gröna örterna. 4Men kött som har liv, det vill säga blod, i sig får ni inte äta.

Växter, lever och rör på sig.
Liv av blod får vi dock inte äta...
Citera
2020-08-28, 22:03
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Nej, jag fattar inte.

Menar du att man behöver ta med sig mer mat i arken om man tar med sig ungar istället för fullvuxna?

Korrekt.
Kroppar som växer kräver mer näring per kg än kroppar som är fullvuxna. Inget konstigt med det.
Visst det får plats fler ungar än fullvuxna, men den skillnaden spelar ingen större roll, det får ändå inte plats särskilt många djur på 12x25x15 meter.
Citera
2020-08-28, 22:09
Medlem
Citat:
Korrekt.
Kroppar som växer kräver mer näring per kg än kroppar som är fullvuxna. Inget konstigt med det.
Visst det får plats fler ungar än fullvuxna, men den skillnaden spelar ingen större roll, det får ändå inte plats särskilt många djur på 12x25x15 meter.

Ok, jag trodde att barn åt mindre än vuxna, men du påstår tvärtom.

Jag får återkomma med detta, om inte andra har en annan åsikt.

Helt sanslöst tycker jag. En elefantunge tycker jag borde äta mindre än en elefanthanne, men Smeso verkar vara en expert, (om inte någon annan säger emot).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in