2020-08-28, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Det är IVA 16636-7-A, ett PM som Lookalike har. Kontakt med vice ordf i den brf CA sökte medlemskap i 1987. Enligt brf:ens "noteringar" hade CA inget arbete eller fast inkomst, men finns uppgift om förmögenhet på 700'. Det framgår ej hur brf:en inhämtat dessa uppgifter.

Brf:er brukar kolla inkomst hos personer som söker medlemsskap. Detta genom att inhämta uppgifter utifrån. De har ivf kollat detta innan CA godkändes som medlem. Att då slutlikvid för CA's lgh på Hälsingegatan skulle ingå i hans förmögenhet verkar ej troligt. Om uppgiften om en förmögenhet på 700' inhämtats ur taxeringen 1987 avser det förhållanden 1986.

Kan ej uteslutas att brf:en noterat att inkomst saknas och frågat CA hur han ska finansiera sitt boende som då uppgett medel från försäljning av lgh Hälsingeg.

Svårt att avgöra detta, men jag bedömer det som troligast att CA's förmögenhet 1987 var
700 + lgh - skulder.

Brf Berget som det rör sig om är en stor HSB-förening. De sparar säkert lydigt och prydligt på gamla dokument.

Jag vill påpeka att IVA 16636-7-A är en promemoria.
Det är helt enkelt Lennart Gustafsson som i början av år 2000 efterfrågar dessa uppgifter från bostadsrättsföreningen ifråga.
Mycket är maskat,men det verkar onekligen som om LG primärt frågat efter hur situationen såg ut 1992,dvs då CA flyttar från lägenheten ut till sina föräldrars sommarstuga.
Tyvärr så är all info här maskad angående året 1992.
De uppgifter som finns angående 1987 refereras av Roerlig.
Citera
2020-08-28, 09:08
Medlem
omigas avatar
Citat:
Det är IVA 16636-7-A, ett PM som Lookalike har. Kontakt med vice ordf i den brf CA sökte medlemskap i 1987. Enligt brf:ens "noteringar" hade CA inget arbete eller fast inkomst, men finns uppgift om förmögenhet på 700'. Det framgår ej hur brf:en inhämtat dessa uppgifter.

Brf:er brukar kolla inkomst hos personer som söker medlemsskap. Detta genom att inhämta uppgifter utifrån. De har ivf kollat detta innan CA godkändes som medlem. Att då slutlikvid för CA's lgh på Hälsingegatan skulle ingå i hans förmögenhet verkar ej troligt. Om uppgiften om en förmögenhet på 700' inhämtats ur taxeringen 1987 avser det förhållanden 1986.

Kan ej uteslutas att brf:en noterat att inkomst saknas och frågat CA hur han ska finansiera sitt boende som då uppgett medel från försäljning av lgh Hälsingeg.

Svårt att avgöra detta, men jag bedömer det som troligast att CA's förmögenhet 1987 var
700 + lgh - skulder.

Brf Berget som det rör sig om är en stor HSB-förening. De sparar säkert lydigt och prydligt på gamla dokument.

Nettoförmögenhet är en balans, dvs en persons totala tillgångar minus skulder. Förr i världen så deklarerade man nettoförmögenhet och det stod då i taxeringskalendern. Ungefär som eget kapital i ett företag.

Numera tar man bara upp det kapital som rört på sig och nettoförmögenhet finns inte längre i taxeringsuppgifterna.

CA köpte med tillträde 1987-07-15. Det är sannolikt att bostadsrätten köptes ett par månader innan, tillträde sker sällan direkt men det förkommer.

Om BRF använt CA officiella nettoförmögenhet så bör den komma från deklarationsuppgiften 1986. Slutskattebesked för 1987 bör inte ha varit klart på köpdagen. Mest troligt är att han köpt bostaden april/maj/juni. Slutskattebeskedet brukar komma efter det.

I så fall är nettoförmögenheten 700Kkr per den 1985-12-31. I det här läget med för oss tillgängliga uppgifter det mest sannolika, enligt min bedömning.

Om Lennart varit intresserad av effekten av omsättningsskatten, som de trodde, men som förmodligen bara var en bidragande orsak, så skulle han förstås ha jämfört taxeringsuppgifterna 1987 och 1986. Att gräva i 1993 ger en bättre bild av vapenförsäljningen. Men han lämnade inte in någon deklaration 1993 och skönstaxerades för 1992. Skulden gick till kronofogden. Så den bilden är ganska klar. 1992 var inget bra år.

Men 1994 var nog ändå det sämsta året för honom. Fadern avlider, PU har hittat honom och i december sitter han hemlös med mössan i handen på soc. Precis efter begravningen. Det var inte bara Estonia som sjönk den hösten.

Och tyvärr börjar 1995 inte heller så bra. I början av året hålls de flesta förhören med honom. Palmeutredningen bjuder på heldagskonferens med husrannsakan och förhör med familj, släkt och vänner till kl 18:50. Tycker ändå han klarar det bra. Men jag förmodar att han känt sig ganska mör. Ibland ger han intrycket av att skita i allt men det är inte förrän senare runt 2000.
Senast redigerad av omiga 2020-08-28 kl. 09:59.
Citera
2020-08-28, 10:00
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av omiga
Nettoförmögenhet är en balans, dvs en persons totala tillgångar minus skulder. Förr i världen så deklarerade man nettoförmögenhet och det stod då i taxeringskalendern. .

Lån på bostadsrätt kan väl inte ha avräknats i förmögenhetstaxeringen? Men vi vet inte vad han hade för lån. Han "belånade" aktier. Är för oinsatt i detta. Och hur räknades aktieinnehav in i taxerad förmögenhet på den tiden. Orealiserade värdeförändringar som reavinstbeskattas vid försäljning.

Tror att en redig och stor HSB-förening kollade upp sånthär ordentligt. Kollade man taxerad inkomst fick man den taxerade förmögenheten på köpet.
Citera
2020-08-28, 10:03
Medlem
omigas avatar
Citat:
Lån på bostadsrätt kan väl inte ha avräknats i förmögenhetstaxeringen? Men vi vet inte vad han hade för lån. Han "belånade" aktier. Är för oinsatt i detta. Och hur räknades aktieinnehav in i taxerad förmögenhet på den tiden. Orealiserade värdeförändringar som reavinstbeskattas vid försäljning.

Tror att en redig och stor HSB-förening kollade upp sånthär ordentligt. Kollade man taxerad inkomst fick man den taxerade förmögenheten på köpet.

Vi behöver inte gissa, uppgifterna finns i Stockholms Stadsarkiv för den som vill veta.
Citera
2020-08-28, 10:28
Medlem
Citat:

Jag är inte säker på det. Jag var i kontakt med Berget förut. De kunde inte ens berätta om CA någonsin ägde lägenheten i Västerhaninge och hänvisade mig till HSB. Och HSB kunde inte heller hitta hans namn eller personnummer (se min blogg och PS:s bok). Arkiven är förmodligen ofullständiga.
Senast redigerad av UlrichBrandman 2020-08-28 kl. 10:31.
Citera
2020-08-28, 11:09
Medlem
omigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UlrichBrandman
Jag är inte säker på det. Jag var i kontakt med Berget förut. De kunde inte ens berätta om CA någonsin ägde lägenheten i Västerhaninge och hänvisade mig till HSB. Och HSB kunde inte heller hitta hans namn eller personnummer (se min blogg och PS:s bok). Arkiven är förmodligen ofullständiga.

Källuppgifterna finns kvar på Stockholm stadsarkiv, från Skatteverket. Vem tar den?
Citera
2020-08-28, 13:58
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av omiga
Källuppgifterna finns kvar på Stockholm stadsarkiv, från Skatteverket. Vem tar den?

Jag har beställt hans folkbokföring 1970-1991 (då Skatteverket tog över den) från Stadsarkivet och bifogade att ville ha taxeringsuppgifter som är ett eget formulär egentligen, så får väl se. Detta är många veckor sedan, verkar vara lång väntetid.

Men källuppgifterna, alltså grunden för beräkningen av förmögenhetstaxeringen, finns också? Är det inte gamla deklarationer isf. Hur länge sparas sådana.

Kollat att som förmögenhet räknades förutom bankkonton även bland annat aktier (80% eller så av värdet kan man tänka) och bostadsrätt (ett förmodligen mkt lågt s.k. förmögenhetsvärde). Då torde lån vara avräknade.
Citera
2020-08-28, 14:04
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UlrichBrandman

Nej, just det. Har läst det förut. De hade ivf uppgifter från 1987 sparat när LG kontaktade. En stor HSB-förening har definitivt mer sparat än små fristående föreningar. Det som kan göras ändå är att fråga HSB vilken rutinen var vid medlemskapsansökan omkring 1987. Fanns kanske nåt standardförfarande.
Citera
2020-08-28, 14:50
Medlem
Citat:
Tack för värdefull information.

Några till.

Hur bedömer du eventuell likhet mellan CA och CP? Uttryck, gångstil, rörelsemönster.

I tidiga trettioårsåldern, vilket intryck av ålder gav han?

Tror du att det finns någon nära släkting till CA som sitter på avgörande information i detta ärende?

Har någon uppfattning om han arbetade på SL eller annorstädes efter 1984 och framåt?
Jag uttalar mig om det jag känner till: Av det jag sett av CP så var CA’ gångstil lik dennes. Samma kroppshållning, lite krängande (svårt att förklara riktigt) men de påminde om varandra. Jag tror det finns åtminstone en nära släkting som har information, om du menar bedömning om eventuell likhet med CP. Men svårt svara på då vi ej har kontakt om denne skulle säga något i detta ärende. Finns saker jag skulle kunna säga men vill ej här av diverse orsaker.
Citera
2020-08-28, 15:14
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dengode2
Av det jag sett av CP så var CA’ gångstil lik dennes. Samma kroppshållning, lite krängande (svårt att förklara riktigt) men de påminde om varandra.

Jag tror att jag förstår vad du menar och detta tycks återkomma från flera uppgiftslämnare. Undrar om PU filmat CA på samma sätt som CP när de haft spaning på honom.

Citat:
Jag tror det finns åtminstone en nära släkting som har information, om du menar bedömning om eventuell likhet med CP.

Jag menade om du tror att det finns någon levande släkting som sitter på avgörande info om CA i relation till mordet? Men det är även av intresse om flera uttrycker denna likhet med CP.
Citera
2020-08-28, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dengode2
Jag uttalar mig om det jag känner till: Av det jag sett av CP så var CA’ gångstil lik dennes. Samma kroppshållning, lite krängande (svårt att förklara riktigt) men de påminde om varandra. Jag tror det finns åtminstone en nära släkting som har information, om du menar bedömning om eventuell likhet med CP. Men svårt svara på då vi ej har kontakt om denne skulle säga något i detta ärende. Finns saker jag skulle kunna säga men vill ej här av diverse orsaker.

Hej!

Om du går tillbaka till exempelvis post nummer 1223 i denna tråd..skulle du vilja påstå att denne person är trovärdig?

Personligen så har jag det intrycket.
Citera
2020-08-28, 17:41
Medlem
Citat:
Jag tror att jag förstår vad du menar och detta tycks återkomma från flera uppgiftslämnare. Undrar om PU filmat CA på samma sätt som CP när de haft spaning på honom.

Jag menade om du tror att det finns någon levande släkting som sitter på avgörande info om CA i relation till mordet? Men det är även av intresse om flera uttrycker denna likhet med CP.
Svårt att säga men brodern är ett hett tips i sådana fall...Det enda syskonet till Christer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in