2020-08-28, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Tony glömde lägga till det. Jag ville bara se till att det inte gick någon förbi.

Japp, i Tonys värld ökar alltid en siffra, även om den blir lägre varje dag.
Jag önskar att jag hade den formeln till mitt bankkonto
Citera
2020-08-28, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekonomi3
Men IVA ökar ju inte. 21 vårdas just nu vilket är lägsta noteringen sedan man började rapportera och antalet nya fall ligger stabilt på några enstaka per dag

Hörru skärp dig. Blanda inte in logik och slutledningsförmåga i detta.
Citera
2020-08-28, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snekonf
Hörru skärp dig. Blanda inte in logik och slutledningsförmåga i detta.

Hehe, ledsen för det. Tog en stund innan poletten trillade ner
Citera
2020-08-28, 16:03
Medlem
Om jag påstår att Covid-19 är en trojansk häst, vad svarar ni då? Det jag menar med en trojansk häst är att vi är så mycket fokuserade på antalet som dör och blir svårt sjuka men vi har ingen aning om de långsiktiga negativa konsekvenserna för alla andra som blivit smittade (och har milda symtom)! Tex är 50% av de smittade asymtomatiska och av dem har

63% had an abnormal CT
Reduced white blood cell count, 27%
Increases lymphocyte count
Increased lactate dehydrogenase, 42.3%
Increased C‐reactive protein, 11.5%

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/jmv.26326
Från Dr John Campbell "Well people spreading infection" https://www.youtube.com/watch?v=bUfuF3Il4ik
Citera
2020-08-28, 16:05
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
En viss effekt borde immuniteten ha, i kombination med övriga åtgärder givetvis, men svaret på hur stor den effekten är får vi nog vänta på ytterligare någon månad. Den ökade rörligheten under senaste tiden verkar dock inte ha visat sig i ökad smittspridning ännu. Men fler milda fall bland yngre innebär väl kanske också att färre bryr sig om att testa sig.

Vi får väl se. Om det är som jag tror, att spridningen ökar främst bland de yngre i och med skolöppningen, kommer dessa yngre snart också att sprida smittan till de äldre. Skulle gissa att vi får börja se en ökning bland den gruppen i slutet av september, men det kan dröja till långt senare i höst innan vi når peaken. Tror inte det finns en tillräckligt uppbyggd immunitet för att begränsa det på något sätt, annat än högst marginellt.
Citera
2020-08-28, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snekonf
Precis! Om man lyssnar på TonnyDR borde IVA vara överfullt nu. Konstant ökning varje dag under flera månader trots grafen pekar rakt ner mot ingenting. Otroligt att någon orkar lyssna på honom.

https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
Gör nån det?
Citera
2020-08-28, 16:09
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekonomi3
Att det är en klustersmitta gör det lite lurigt att jämföra länder av vitt skilda storlek som USA och Sverige i termer av döda per capita. Men i brist på bättre alternativ så får vi väl göra det ändå.

En orsak till att USA utmålas som värre drabbat än Sverige är att de inte lyckats stoppa smittspridningen så som vi gjort. Det är nu ungefär lika många avlidna per capita i USA som i Sverige men de fortsätter leverera mer än 1000 avlidna per dag vilket motsvarar ungefär 30 per dag i Sverige, dvs mer än 10 gånger fler än vad vi rapporterar.

Till sist så toppade USAs dödstal på mer än 2500 avlidna per dag i april så deras peak var inte så mkt lägre än Sveriges i termer av avlidna per capita och dag

En orsak till detta tror jag är att USA har många mörkhyade och överviktiga. Många är dessutom både mörkhyade och överviktiga. Något som har visat sig vara riskfaktorer. Det här är faktorer man knappt får prata om i Sverige. Framförallt inte att hudfärg skulle ha något att göra med det hela.
Citera
2020-08-28, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Låt mig gissa. Du anser även att krav på säkerhetsbälte vid bilkörning också inskränker din personliga frihet, eller hjälmtvång vid MC-åkning, eller det faktum att du inte får dricka 7 starköl och därefter sätta dig bakom ratten? Eller inte köra 200 blås förbi en skola. Visst är det så? En jävla frihetsinskränkning är vad det är!

Ja det anser jag. Dock att det är värt det.

Du tar upp 5 olika lagar som stiftats under vad? 100 år? Som om det plötsligt skulle bli förbud att vara full på en fotbollsmatch. Inte fråntas rätten att besöka en fotbollsmatch samtidigt som du tas ifrån rätten att besöka alla andra kulturevenemang. Det är en stor skillnad, tycker jag
Citera
2020-08-28, 16:14
Medlem
De som tror att 1 meters avstånd räcker har fel.
Läs den här artikeln istället för att få rätt uppfattning.
När FHM inte följer vetenskapen då måste vi göra det själva.

https://time.com/5883081/covid-19-transmitted-aerosols/?amp=true&__twitter_impression=true
Citera
2020-08-28, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
En viss effekt borde immuniteten ha, i kombination med övriga åtgärder givetvis, men svaret på hur stor den effekten är får vi nog vänta på ytterligare någon månad. Den ökade rörligheten under senaste tiden verkar dock inte ha visat sig i ökad smittspridning ännu. Men fler milda fall bland yngre innebär väl kanske också att färre bryr sig om att testa sig.
Immunitet kan du glömma. En av trådens mer framträdande immunologer har funnit att miljarder patienter återsmittats.

Jag vet iofs inte hur mycket man ska lita på experter . . . experter har ju ingen hög status i tråden . .

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Citera
2020-08-28, 16:15
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Försökt förklara det där för alarmisterna några gånger.
Det går tyvärr inte in.
Hoppas de läser en gång till nu, så kanske nån av dem fattar.

Vem bryr sig om vad en gammal barnläkare har för åsikt i frågan?

Cirkulera...
Citera
2020-08-28, 16:18
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Ja det anser jag. Dock att det är värt det.

Du tar upp 5 olika lagar som stiftats under vad? 100 år? Som om det plötsligt skulle bli förbud att vara full på en fotbollsmatch. Inte fråntas rätten att besöka en fotbollsmatch samtidigt som du tas ifrån rätten att besöka alla andra kulturevenemang. Det är en stor skillnad, tycker jag

Det anser inte jag. Möjligen kunde man ta bort kravet på bilbälte och MC-hjälm med motiveringen att det bara drabbar den enskilda. Kravet på nykterhet och hastighetsgränser bör emellertid finnas kvar då det riskerar att drabba andra. Precis på samma sätt som ökad smittspridning drabbar andra människor. Munskydd bär man främst för att hindra andra att bli smittade. (hjälper visserligen en del åt andra hållet, men betydligt mindre). Att bära munskydd är att visa omtanke och solidaritet gentemot sina medmänniskor. Det är vackert att bry sig om andra och inte bara tänka på sig själv. Tänker du alltid främst på dig själv? Du är inte en sådan person som håller upp dörren åt någon?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in