2020-08-28, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
Domen har ju inte fallit ännu. Man har endast fastslagit att de är skyldiga.

Slarvigt av mig. Du har rätt.
Citera
2020-08-28, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Jag bör nog precisera: en av de åtalade är 18 år och han kan få 20 års fängelse om paragraf 81a används och kommer då ut 2030 om han sköter sig. De fyra andra, som är över 20, kan få livstid och kommer då ut cirka 2040.

Den danske musikanten låter intressant. Jag har inte hittat något om honom i danska medier i alla fall.

Två av dem var 17 då morden begicks.

Livstid i DK är kortare än i SE. Det är nog inte troligt att de är borta i 20 år effektiv tid.
Citera
2020-08-28, 11:15
Moderator
Mappings avatar
Är det någon som vet hur rättsväsendet i Danmark funkar, om domen går att överklaga till högre instans och vad som i så fall krävs för att kunna göra det?
Citera
2020-08-28, 11:15
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Kan de begära förflyttning till Sverige och därmed korta ner sina straff?
Citera
2020-08-28, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Tack.

Lugnt. Tillägg. Jag var i förespeglingen tidigare att livstid i Danmark var motsvarande som här men i detta fall kanske kanske det kan bli som här i och med att det är under just paragraf 81 men vem vet...

Det blir väl mer kännbart för de unga kan jag tänka mig som säkert trodde de skulle få 3-4 år på SIS-dagis.
Citera
2020-08-28, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Nej de kan inte korta ner sina straff
Citera
2020-08-28, 11:18
Medlem
NormanRosemonts avatar
Citat:

Även om de förflyttas till Sverige ska domen stå fast, så fungerar det. Frågan är väl om de kan flyttas till Somalia?
Citera
2020-08-28, 11:19
Medlem
Citat:

Straffet är straffet. Det ändras inte. Om de unga förflyttas till Sverige vet jag inte om de placeras inom KV eller SIS däremot. Om jag får gissa så tror jag att man ser orimligheten med att ha någon på SIS med 10 år att göra med den obefintliga säkerhet de har.

Gissar att samtliga skulle placeras inom KV vid en ev överflyttning till Sverige men deras strafftider kommer ligga kvar.
Citera
2020-08-28, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoF8
Lugnt. Tillägg. Jag var i förespeglingen tidigare att livstid i Danmark var motsvarande som här men i detta fall kanske kanske det kan bli som här i och med att det är under just paragraf 81 men vem vet...

Det blir väl mer kännbart för de unga kan jag tänka mig som säkert trodde de skulle få 3-4 år på SIS-dagis.
Oj oj men ändå väntat att de skulle bedömas skyldiga. Långa voltor! Sis-dagisen lockar unga att begå värre brott. Tänk om de som alltid uttalar sig i debatten kunde förstå att sis-dagis inte är snällt utan elakt!

Nu väntar vi bara på rättegången mot los suecos!
Citera
2020-08-28, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NormanRosemont
Även om de förflyttas till Sverige ska domen stå fast, så fungerar det. Frågan är väl om de kan flyttas till Somalia?

De skulle inte kunna flyttas till Somalia troligen då man inte kan garantera att de inte bara kan kliva rakt ut i frihet. Så har det åtminstone varit i andra ärenden till andra länder som är... ja skitländer.
Senast redigerad av NoF8 2020-08-28 kl. 11:25.
Citera
2020-08-28, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kiya123
Oj oj men ändå väntat att de skulle bedömas skyldiga. Långa voltor! Sis-dagisen lockar unga att begå värre brott. Tänk om de som alltid uttalar sig i debatten kunde förstå att sis-dagis inte är snällt utan elakt!

Nu väntar vi bara på rättegången mot los suecos!

Som SIS-dagisen är utformade är de förlegade. Vissa behövs i den formen då långt ifrån alla unga är såhär katastrofalt förlorade. Däremot måste det finnas ungdomsanstalter men det är ju en annan diskussion i en annan tråd.

Ja jag håller med dig, är några intressanta ärenden där det kan delas ut synnerligen kännbara straff för dysfunktionella individer ifrån svenska förorter.
Citera
2020-08-28, 11:28
Avstängd
Ett flertal 20-åriga fängelsevistelser coming up för Sveriges stolthet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in