Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-08-27, 20:55
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Han har ju inte sett det, så det är nog mer en slutsats.
Hursomhelst så är det ytterligare en bekräftelse på att Tensonmannen måste ha varit en annan man.

Ja, Fauzzi ser någon annan.
Citera
2020-08-27, 21:29
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
Dom 5, 6, 7 personerna som Inge Morelius ser gå norrut innan LOP kommer till Dekorimahörnet och
personerna som Sigge Cedergren ser på Mallmskillnadsgatan/Appelbergsgatan innan skjutningen är samma personer:
Margareta Eklund, knarkspan.
Björn Thulin, knarkspan.
Rolf Persson, knarkspan.
Birger Holmström, knarkspan.
Jörgen Söderholm, knarkspan.

Se:
1. Inge Morelius, blad 359: http://www.itdemokrati.nu/page36z.html
2. Sigge Cedergren, blad 86: http://lennartremstam.blogspot.com/2015/04/sigge-cedergrens-forsta-forhor-fran-ca.html Stämmer bra med tiden.

Extremt intressant hypotes. Frågan är om gruppen dock kan vara där Morelius placerar den. I så fall hade de eventuellt varit för nära mordet för att komma i övrigt helt ouppmärksammade ur situationen. Det kan ha hänt, men något tidigare.
Citera
2020-08-27, 21:31
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Jag har otroligt svårt att tro på det AB säger. Det är ju något underligt. Hans kollegor kan inte ha varit så nära vid skotten och inte reagerat. Jag tror inte på det.

Många här vill få det till att han vänder på klacken och går söderut så fort han ser kollegorna gå norrut. Det går inte ihop med det han säger om att han noterar kollegorna bara gå ifrån honom, då bestämmer han sig för att vänta, och sen för att gå hem. Den processen tar inte några få sekunder.

Kan det vara så att AB bestämmer sig för att vänta. Då ser han Palme komma och ska spela cool, gå efter Palme och säga nåt. Men någon annan har kommit till platsen och gör det otänkbara. Fri fantasi så klart.

Nej jag tror AB bara minns fel. Han är full och får skallen tömd när han ser en man mejas ner några meter framför sig. Det naturliga om nån går ifrån en är snarare att knata efter en bit. När man inser att de skiter i en så stannar man och väntar. Innan man tar beslut gå hem så går det mer än ett par sekunder.

Och hans jacka är inte olik en tensonjacka
Citera
2020-08-27, 22:23
Medlem
H24s avatar
Tror Cedergrens uppgift kan vara av stor vikt, ironiskt nog.

Hur många walkie/talkie-försedda kvinnor kan det funnits i kvarteret, utanför Bjuhr-ärendet? Tidpunkten måste eventuellt flyttas fram lite. "Strax efter 23" och han kommer missa mordet i korsningen. De måste vara där strax före mordet om det stämmer, säg 23:15 till 23:20. Då blir det ännu märkligare.

Om det faktiskt är Bjuhr-ärendet är det givetvis centralt att det saknas en person. Gruppen är fem, SC ser fyra varav en kvinna. En av killarna saknas i så fall.

Citat:
Margareta Eklund, knarkspan.
Björn Thulin, knarkspan.
Rolf Persson, knarkspan.
Birger Holmström, knarkspan.
Jörgen Söderholm, knarkspan.
Citera
2020-08-27, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Jag har otroligt svårt att tro på det AB säger. Det är ju något underligt. Hans kollegor kan inte ha varit så nära vid skotten och inte reagerat. Jag tror inte på det.

Många här vill få det till att han vänder på klacken och går söderut så fort han ser kollegorna gå norrut. Det går inte ihop med det han säger om att han noterar kollegorna bara gå ifrån honom, då bestämmer han sig för att vänta, och sen för att gå hem. Den processen tar inte några få sekunder.

Kan det vara så att AB bestämmer sig för att vänta. Då ser han Palme komma och ska spela cool, gå efter Palme och säga nåt. Men någon annan har kommit till platsen och gör det otänkbara. Fri fantasi så klart.

Nej jag tror AB bara minns fel. Han är full och får skallen tömd när han ser en man mejas ner några meter framför sig. Det naturliga om nån går ifrån en är snarare att knata efter en bit. När man inser att de skiter i en så stannar man och väntar. Innan man tar beslut gå hem så går det mer än ett par sekunder.

Och hans jacka är inte olik en tensonjacka
Ja frågan är hur mycket han egentligen minns, och hur mycket han själv försöker fylla i luckorna.
Det verkar ju vid en genomläsning av förhöret med kompisarna som att de är samstämmiga om att de snackade och diskuterade lite med honom innan de gick iväg.
Han kanske helt enkelt inte minns, men då kan han ju lika gärna ha glömt att han gått norrut också.
Citera
2020-08-27, 23:18
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Tror Cedergrens uppgift kan vara av stor vikt, ironiskt nog.

Hur många walkie/talkie-försedda kvinnor kan det funnits i kvarteret, utanför Bjuhr-ärendet? Tidpunkten måste eventuellt flyttas fram lite. "Strax efter 23" och han kommer missa mordet i korsningen. De måste vara där strax före mordet om det stämmer, säg 23:15 till 23:20. Då blir det ännu märkligare.

Om det faktiskt är Bjuhr-ärendet är det givetvis centralt att det saknas en person. Gruppen är fem, SC ser fyra varav en kvinna. En av killarna saknas i så fall.

Jag läste av en annan anledning precis om förhören med Birger Holmström. 1/3 1989 börjar han minnas att han jobbade tillsammans med Eklund, Thulin och Söderholm. Och möjligen med Rolf Persson.

Kan det vara denne Rolf Persson som saknades då?
Citera
2020-08-27, 23:32
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Det håller jag med om. Plus minus ett antal sekunder. Det kan inte tolkas på annat sätt.

En sak jag föreslår att vi sätter upp på vår lilla lista över saker vi är säkra på är att bankomattiden på västra sidan ska flyttas 3 minuter framåt.

23.18.15-23.18.25=23.21.30.

Då har vi gemensamt konstaterat det. Vilket givetvis har betydelse i analysen av skeendet runt mordplatsen före, under och efter mordet.

I väntan på mer material och fler intressanta upptäckter.
Citera
2020-08-28, 00:38
Medlem
sten-bertil.taubes avatar
Jag fattar inte.. Roffe D. berättade ju för länge sedan att han snurrade runt i stan med Hasse "som var i Borlänge". Claes cosed antar jag. Vad mer kan man begära?

Ja han kan ju ha varit sinnesrubbad förstås.
Senast redigerad av sten-bertil.taube 2020-08-28 kl. 00:58.
Citera
2020-08-28, 02:28
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sten-bertil.taube
Jag fattar inte.. Roffe D. berättade ju för länge sedan att han snurrade runt i stan med Hasse "som var i Borlänge". Claes cosed antar jag. Vad mer kan man begära?

Ja han kan ju ha varit sinnesrubbad förstås.
Att Dahlgren pressades att ta tillbaka vad han sagt är normalt och berättelsen är så detaljerad att den inte alls verkar påhittad. Dessutom finns andra poliser som vittnat om att Holmér var i Stockholm på eftermiddagen innan mordet.

Krinsp Håkan Ström uppgav den 28 mars 1987 på BBS:en CompuText att han deltog i en kuppövning i Stockholm för "ganska precis ett år sedan" där arméns bärbara kortvågsradio Ra-135 användes.

Kanske deltog också Holmér i en kvalificerat hemlig kuppövning? Just denna kväll?
Citera
2020-08-28, 02:35
Medlem
I-van-Toers avatar
Är det någon som kan identifiera alla personer som kommer ner i garaget med HH i klippet nedan? Jag ser åtminstone sju personer varav en eller två fotografer från media. Två av dem borde ju vara Per J. och Per-Ola K. Före och direkt efter HH. Känner ni igen dem? Men vilka är de andra två till tre? Vem är gubbe tre efter HH med mörka solglasögon och ljus skinnjacka och vem är gubbe fyra, den väldigt långe? Sen står en gubbe med ryggen mot kameran (ljusblå skjorta) och nickar mot HH. Länkat till exakt tidpunkt nedan.

Palmemordet 1992 del 2 - SVT Norra Magasinet (19:59-20:12 i klippet)
http://www.youtube.com/watch?v=4-CZSlHumE0&t=19m59s
Citera
2020-08-28, 03:00
Medlem
sten-bertil.taubes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Att Dahlgren pressades att ta tillbaka vad han sagt är normalt och berättelsen är så detaljerad att den inte alls verkar påhittad. Dessutom finns andra poliser som vittnat om att Holmér var i Stockholm på eftermiddagen innan mordet.

Krinsp Håkan Ström uppgav den 28 mars 1987 på BBS:en CompuText att han deltog i en kuppövning i Stockholm för "ganska precis ett år sedan" där arméns bärbara kortvågsradio Ra-135 användes.

Kanske deltog också Holmér i en kvalificerat hemlig kuppövning? Just denna kväll?
Det fetstilta är ju särskilt intressant. Reste han inte bort vid "lunch"-tid?
Senast redigerad av sten-bertil.taube 2020-08-28 kl. 03:27.
Citera
2020-08-28, 04:03
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Finns dom "nya" sydafrika uppgifterna i materialet?
Om du menar materialet som skulle överlämnats 200318 så är svaret nej. Det finns inte i PU.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in