2020-08-27, 18:39
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Japp.

Vilket väl avrundat betyder att Susanne L började ta ut pengar ca 23.20. Då bör med andra ord IM ha parkerat, dvs efter att han släppt av kompisarna, i "mordläge" typ 23.20? Eller möjligen några sekunder tidigare.

Jag tycker det stämmer bättre med AB:s uppgift om den plötsligt uppdykande GM istället för IM:s tal om att GM stod där rätt länge.

Varifrån GM kom är då fortfarande skrivet i stjärnorna. Där är vi helt överens. Finns en mängd varianter. För mig utesluter "Tunnelbanemannen" teorin om en ensamagerande GM. Åtminstone fram till den punkt hans närvaro kan ges en trovärdig oskyldig förklaring.

Om han nu bara var en oskyldig knarkspanare eller nåt så blir ju nästa fråga: Jaha, så du missade mordet på Sveriges statsminister då?

Trots att du stod på andra sidan gatan?

Eller?

Jag kan mycket väl tänka mig att en person skulle få kalla fötter, om man är ute i något annat speciellt ärende och statsministern blir mördad på andra sidan gatan.
Men hur vet man att det var statsministern?

Tunnelbanemannen drar sig av allt att döma springande till den mörkblå Volvo 142:an korsningen Olofsgatan/Adolf Fredriks Kyrkogata.

Han visste vart han skulle, och bilen visste var den skulle stå.
Senast redigerad av 14thInt 2020-08-27 kl. 18:41.
Citera
2020-08-27, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Ja det är inte bevisat, men, det finns i stort sett inga andra alternativ kvar. För många personer passerar mordplatsen utan att se någon där, eller in på Tunnelgatan. De sista att passera före mordet på östra sidan möter ingen möjlig GM. Enocksson med sällskap ser ingen på motsvarande sida.

Vi har en person, ca 60 meter från mordplatsen ca 40 sekunder före mordet, på väg mot mordplatsen ca 10 meter bakom Palme.

Är inte detta GM måste ytterligare 1 person dyka upp ur tomma intet just vid mordplatsen.

Det finns inget i modus som starkare tyder på fler GM, än att det är en ensam GM.

Sett då att det är en ensam GM säger all logik att det är en efterföljande GM.

Tyvärr kan ju AB ha gått norrut och vänt om, lika väl som den lika vanliga hypotesen att han kan ha stått och hängt utanför bankomaten så pass länge att vännerna försvunnit norr om Fauzzi.
De borde ha varit närmare Kammakargatan i så fall, minst tre minuter bort.
Båda alternativen avviker lika mycket utifrån hans eget vittnesmål, så vilket ska vi välja?
Jag tror personligen inte att han varit så långt norrut, men tro är en sak - att veta är en annan.
Däremot beskriver ju Fauzzi mannens blå jacka som en Tensonjacka, som gick en bit nedåt låren.
Detta kan jämföras med Mårten Palmes beskrivning av jackan, som blå av vildmarkstyp och förmodligen av bävernylon och gick en bit nedåt låren.
Färgen kan vara nästan samma som AB:s jacka vilket kan ha lurat Fauzzi att tro att det var samma man som var i porten.
Mårtens fantombild innehåller en annan intressant detalj. Den ovanliga bulliga stickade kepsen som faktiskt påminner om den keps som Lenin brukade ha på sig.
Neddragen i pannan kan den på avstånd ha förväxlats med både stickad mössa och mörkt stort hår.
Problemet är att han på något sätt måste ha passerat Palme på trottoaren osedd för Lisbeth - för att han stod in vid skyltfönstret när de gick förbi känns givet, vi kan inte ge IM fel på alla punkter.
Tensonmannen måste också osedd ha passerat AB.
Lisbeth och Olof måste också osedda av AB ha passerat honom där han stod och hängde, och Lisbeth har inte heller sett att hon passerat AB.
Hon har uppenbarligen inte ens noterat att hon mött en grupp människor som gick norrut, och dessa har inte givit sig tillkänna.
Vi har nog lite kvar att jobba på innan vi kan dra några slutsatser tror jag, men varken Hans-Krister, eller dubbel-Hassarna såg några problem här.
Någon fördjupning angående dessa delikata frågor har uppenbarligen aldrig kommit till stånd.
Däremot har man lyckats dra slutsatsen att Lisbeth har förväxlat gärningsmannen, som de kallar Engström och någon person med blå jacka som de inte tycker att de har någon anledning att närmare förklara vem det kan vara.
Citera
2020-08-27, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Jag vet, detta "gäng" är frustrerande.

Om jag kastar ur mig en ren spekulation:

Tänk om det är så enkelt att det var detta gäng som NF såg när han vände sig om? De 4-5 personerna som skymde sikten så att han inte såg AB?

Vi vet - det är väl du som noterat det - att det fanns en kille med blodig mun vid offret och en flinande tjej INNAN Stefan Glantz, Anna Hage m fl kom fram. Kan dessa två ha ingått i detta gäng?

Frågan är då naturligtvis vad detta för oss okända festgäng sagt till polisen? Man måste väl veta vad de heter för att kunna beställa fram förhören antar jag.

Om de passerade ungefär när IM säger att de passerade så är de ju några av utredningens viktigaste vittnen. Även om de inte noterade mannen vid skyltfönstret så måste de givetvis ha reagerat på skotten och den omedelbara uppståndelsen. Inte minst den högljudda LP.

Vis av erfarenheten kastar jag nu fram en fasansfull misstanke: De kanske aldrig blev förhörda?
Om det är så illa är det alla tiders bottenrekord.
Liksom att de aldrig frågade efter de arbetskollegor till AB som hämtade upp det eftersläntrande gänget med bil.
Deras utsikt över mordplatsen under den minut de stod parkerade med den lilla röda bilen mellan Apelbergsgatan och Tunnelgatan minuterna innan mordet var nog bättre än IM:s utsikt från den andra sidan vägen.
Snacka om att slarva bort potentiella vittnen. Även om de inte sett någon person i hörnan hade det varit viktig information.
Citera
2020-08-27, 19:05
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Tyvärr kan ju AB ha gått norrut och vänt om, lika väl som den lika vanliga hypotesen att han kan ha stått och hängt utanför bankomaten så pass länge att vännerna försvunnit norr om Fauzzi.
De borde ha varit närmare Kammakargatan i så fall, minst tre minuter bort.
Båda alternativen avviker lika mycket utifrån hans eget vittnesmål, så vilket ska vi välja?
Jag tror personligen inte att han varit så långt norrut, men tro är en sak - att veta är en annan.
Däremot beskriver ju Fauzzi mannens blå jacka som en Tensonjacka, som gick en bit nedåt låren.
Detta kan jämföras med Mårten Palmes beskrivning av jackan, som blå av vildmarkstyp och förmodligen av bävernylon och gick en bit nedåt låren.
Färgen kan vara nästan samma som AB:s jacka vilket kan ha lurat Fauzzi att tro att det var samma man som var i porten.
Mårtens fantombild innehåller en annan intressant detalj. Den ovanliga bulliga stickade kepsen som faktiskt påminner om den keps som Lenin brukade ha på sig.
Neddragen i pannan kan den på avstånd ha förväxlats med både stickad mössa och mörkt stort hår.
Problemet är att han på något sätt måste ha passerat Palme på trottoaren osedd för Lisbeth - för att han stod in vid skyltfönstret när de gick förbi känns givet, vi kan inte ge IM fel på alla punkter.
Tensonmannen måste också osedd ha passerat AB.
Lisbeth och Olof måste också osedda av AB ha passerat honom där han stod och hängde, och Lisbeth har inte heller sett att hon passerat AB.
Hon har uppenbarligen inte ens noterat att hon mött en grupp människor som gick norrut, och dessa har inte givit sig tillkänna.
Vi har nog lite kvar att jobba på innan vi kan dra några slutsatser tror jag, men varken Hans-Krister, eller dubbel-Hassarna såg några problem här.
Någon fördjupning angående dessa delikata frågor har uppenbarligen aldrig kommit till stånd.
Däremot har man lyckats dra slutsatsen att Lisbeth har förväxlat gärningsmannen, som de kallar Engström och någon person med blå jacka som de inte tycker att de har någon anledning att närmare förklara vem det kan vara.

I förhör 2019, får AB faktiskt raka frågor om var han stod och hur han uppfattar hur de passerar honom, vilket jag inte sett i de gamla förhören. Dåliga frågor och knappt inga följdfrågor på den tiden.

Men 2019 är han tydlig med att han inte var norr om banken. Och hans upplevelse är att det är 3 personer som passerar honom.

Dvs att GM kommer runt Björkman tillsammans med LOP. Det får visst stöd av Cecilia A.
Citera
2020-08-27, 19:14
Medlem
Citat:
I förhör 2019, får AB faktiskt raka frågor om var han stod och hur han uppfattar hur de passerar honom, vilket jag inte sett i de gamla förhören. Dåliga frågor och knappt inga följdfrågor på den tiden.

Men 2019 är han tydlig med att han inte var norr om banken. Och hans upplevelse är att det är 3 personer som passerar honom.

Dvs att GM kommer runt Björkman tillsammans med LOP. Det får visst stöd av Cecilia A.
Nej det har jag aldrig sett att han berättat, men jag tror att han fått frågan tidigare, var det inte i tingsrätten? Då har jag inget minne av att han sagt att han stått och noterat att de passerat, visserligen säger han att det rör sig folk, men han har inte registrerat, men det är ju ändå intressanta uppgifter.
Har inte hunnit läsa än.
Fick han några frågor om hur länge han stått kvar efter att han sett kompisarna komma ut ur bankomaten och gå norrut?

Tillägg:

Tror inte att Cecilia kan ha sett något sådant. Bilen kommer enligt Åke L rullande mot platsen när mordet sker.
När Palme och gm passerade AB bör de ha befunnit sig en bra bit därifrån.
Senast redigerad av MacMackay 2020-08-27 kl. 19:25.
Citera
2020-08-27, 19:48
Medlem
Dom 5, 6, 7 personerna som Inge Morelius ser gå norrut innan LOP kommer till Dekorimahörnet och
personerna som Sigge Cedergren ser på Mallmskillnadsgatan/Appelbergsgatan innan skjutningen är samma personer:
Margareta Eklund, knarkspan.
Björn Thulin, knarkspan.
Rolf Persson, knarkspan.
Birger Holmström, knarkspan.
Jörgen Söderholm, knarkspan.

Se:
1. Inge Morelius, blad 359: http://www.itdemokrati.nu/page36z.html
2. Sigge Cedergren, blad 86: http://lennartremstam.blogspot.com/2015/04/sigge-cedergrens-forsta-forhor-fran-ca.html Stämmer bra med tiden.
Citera
2020-08-27, 20:03
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Jag kan mycket väl tänka mig att en person skulle få kalla fötter, om man är ute i något annat speciellt ärende och statsministern blir mördad på andra sidan gatan.
Men hur vet man att det var statsministern?

Tunnelbanemannen drar sig av allt att döma springande till den mörkblå Volvo 142:an korsningen Olofsgatan/Adolf Fredriks Kyrkogata.

Han visste vart han skulle, och bilen visste var den skulle stå.

Nej, jag försökte vara lite rolig där med statsministern. Men mordet borde han givetvis ha sett och reagerat på. Om han nu var polis kunde han ha rusat över gatan och gripit GM.
Citera
2020-08-27, 20:27
Medlem
Citat:

Har läst förhöret nu, och det framgår ju tydligt att han inte minns att han sett dem passera.
Han är också tydlig med att han bara sett kompisarna gå 2-3 steg innan han själv gick söderut.
Inget om att han stått kvar efteråt.
Några meter söder om bankomaten borde betyda 5- 8 meter från dekorimas ingång då han såg dem gå iväg.
De borde inte ha hunnit långt innan skotten föll. Han dementerar att de ens hunnit gå 25 meter.
Är det kanske Anders som har rätt och kompisarna som har fel? De har inte alls snackat efter att de kom ut. Varför har de inte hört skotten?
Noterbart är att de frågade om Anders varit vid Grand. Frågan är ju närmast insinuant.
Citera
2020-08-27, 20:29
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Har läst förhöret nu, och det framgår ju tydligt att han inte minns att han sett dem passera.
Han är också tydlig med att han bara sett kompisarna gå 2-3 steg innan han själv gick söderut.
Inget om att han stått kvar efteråt.
Några meter söder om bankomaten borde betyda 5- 8 meter från dekorimas ingång då han såg dem gå iväg.
De borde inte ha hunnit långt innan skotten föll. Han dementerar att de ens hunnit gå 25 meter.
Är det kanske Anders som har rätt och kompisarna som har fel? De har inte alls snackat efter att de kom ut. Varför har de inte hört skotten?
Noterbart är att de frågade om Anders varit vid Grand. Frågan är ju närmast insinuant.

Ja, men hans upplevelse är att de passerar honom samtidigt.
Citera
2020-08-27, 20:32
Medlem
godhetsapostelns avatar
Finns dom "nya" sydafrika uppgifterna i materialet?
Citera
2020-08-27, 20:33
Medlem
PeoFallmos avatar
Pettersson och Lindgren kommer gående söderut på östra sidan av Sveavägen, och vid Adolf Fredriks kyrkogata korsar de gatan och när skotten faller är de i jämnhöjd med Palme.

De bör ju nästan ha mött Palme vid Adolf Fredriks kyrkogata?

Dessutom bör de ju ha märkt om någon springer förbi dem för att inta position vid Dekorima?
Citera
2020-08-27, 20:42
Medlem
Citat:
Ja, men hans upplevelse är att de passerar honom samtidigt.
Han har ju inte sett det, så det är nog mer en slutsats.
Hursomhelst så är det ytterligare en bekräftelse på att Tensonmannen måste ha varit en annan man.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in