Citat:
Ursprungligen postat av
Thathappened22
Om du ska köra på 9900k så kan du lika gärna köra på en 3900x.
Skulle bara satsat på intel av en anledning (9900k), om man skaffar en 2080 eller bättre och kör enbart 1080p. Känns väldigt nisch. Fordrar också att man satsar på en 144hz skärm, helst högre, 165 eller bättre. Så om du kör nästan bara FPS och måste ha så hög fps som möjligt så blir det en 2080 eller bättre, i 1080p. Fast då kan du lika gärna gå ned i grafikinställningar.
Hade alla dagar kört på en 3900x framför en 9900k. Skulle inte förvåna mig om du skulle klara dig med den plattformen och bara behöver byta grafikkort mellan och annars ha en rigg som klarar sig i 7år.
Håller med dig. Men skippa 3900X, de många kärnorna gör att CPU gärna "trottlar" vid normal kylning. Hellre en 3700X. Kärnorna räcker bra till, och kylbehovet är betydligt lägre. (8 kärnor och 16 trådar, funkar bra med "boxad kylare"). Får bättre resultat än intel 9xxx.
Singeltrådat, är intel fortfarande rätt bra/bäst. Men fan vet "hur länge" singeltrådat är "kung"...
Men jag jobbar inte på "SMHI"! ;-)
Dvs. beroende på hur programvaran är konstruerad, så blir det skillnad om CPU är snabb på en enda kärna, eller har massor av kärnor som går snabbare tillsammans. Förenklat.
Troligen kommer program att utnyttja fler kärnor än en, i mer betydande del än vad som är fallet just nu. Därför "förutspår" jag att man behöver CPU med många kärnor. Dvs. "fler kärnor/trådar" är mer framtidssäkert. Sju år låter mycket optimistiskt Fem år låter mer "nyktert", även vid ett väl genomtänkt bygge.