2020-08-27, 22:09
Medlem
Hur löser jag det på bästa sätt? Badrummet väntar på stamrenovering och är gammalt, jag har meddelat hyresvärden, som inte tyckte något särskilt. Jag vill göra något åt det för att inte riskera ytterligare skador. Hur kan man laga det? På ett enkelt sätt, inte avancerade lagningar, utan enkelt,
Citera
2020-08-27, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 555ooo
Hur löser jag det på bästa sätt? Badrummet väntar på stamrenovering och är gammalt, jag har meddelat hyresvärden, som inte tyckte något särskilt. Jag vill göra något åt det för att inte riskera ytterligare skador. Hur kan man laga det? På ett enkelt sätt, inte avancerade lagningar, utan enkelt,
Vad är det för golvtäckning/material?
Vattenbegjuts sprickan?
Bild?
Citera
2020-08-27, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Vad är det för golvtäckning/material?
Vattenbegjuts sprickan?
Bild?

Jag tror det är plast.

Det är ett sådant område där det oundvikligen kommer vatten.

Har inte möjlighet att lägga upp bild tyvärr.
Citera
2020-08-27, 22:27
Medlem
Citat:
Jag tror det är plast.

Hur gammal golvmatta?
Konstigt med spricka, en tråkig förklaring kan ju vara att det redan är vatten under och det har förstört ytan till slut. Men så måste det inte vara.
Mattan kan vara det enda tätskiktet, eller ha ett annat under, men det beror på ålder och konstruktionsval.
Är det hyres- eller borätt? Prata med värd/styrelsen.
Jag skulle köpa en tub silikon och sätta i sprickan. Sedan verkligen minimera spill och spolning på det området.
Vänta på renoveringen.
Citera
2020-08-27, 22:41
Medlem
Citat:
Jag tror det är plast.

Silikon är kanonbra i badrum
Citera
2020-08-28, 06:35
Medlem
borrizs avatar
Har du anmält problemet till värden så tar dina skyldigheter som hyresgäst i princip slut här.
Se bara till att du kan bevisa att du har gjort anmälan (email konversation e dyl).
Det bästa är att du får värden att skicka dit någon som kan inspektera skadan.
Citera
2020-08-28, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Hur gammal golvmatta?
Konstigt med spricka, en tråkig förklaring kan ju vara att det redan är vatten under och det har förstört ytan till slut. Men så måste det inte vara.
Mattan kan vara det enda tätskiktet, eller ha ett annat under, men det beror på ålder och konstruktionsval.
Är det hyres- eller borätt? Prata med värd/styrelsen.
Jag skulle köpa en tub silikon och sätta i sprickan. Sedan verkligen minimera spill och spolning på det området.
Vänta på renoveringen.

Vet inte, gammal vinröd/orange plastmatta.

Det var sprickor redan när jag flyttade in - även bucklor och svarta fläckar på väggen som har något mattliknande material.

Hyrerätt.

Silikon syns väl så tydligt? går det att ta bort silikonet sedan? duger tejp?
Citera
2020-08-28, 08:59
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Vet inte, gammal vinröd/orange plastmatta.

Det var sprickor redan när jag flyttade in - även bucklor och svarta fläckar på väggen som har något mattliknande material.

Hyrerätt.

Silikon syns väl så tydligt? går det att ta bort silikonet sedan? duger tejp?

Det finns vattenfast specialtejp man kan täta med. Den kräver dock värme för att kunna tas bort.
Citera
2020-08-28, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Har du anmält problemet till värden så tar dina skyldigheter som hyresgäst i princip slut här.
Se bara till att du kan bevisa att du har gjort anmälan (email konversation e dyl).
Det bästa är att du får värden att skicka dit någon som kan inspektera skadan.

Ja jag har gjort vad jag kan och vill försöka begränsa skadorna.

Det var en person från hyresvärden som tittade, men gjorde inget.Det är upp till dom kan man tycka, deras lägenhet.

Hur lagar jag det bäst? funkar tejp så att jag lätt kan ta bort det vid behov?

Ska tilläggas att trösklar fått mörka fläckar, i badrum och i närheten.
Citera
2020-08-28, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det finns vattenfast specialtejp man kan täta med. Den kräver dock värme för att kunna tas bort.

Räcker vanlig tejp? vilken ska jag ta isf? vill kunna ta bort det på ett enkelt sätt, inte behöva använda värme.
Citera
2020-08-28, 09:03
Medlem
Blir eventuella fuktskador värre om man tejpar över sprickorna? alltså stänger man in eventuell fukt då?
Citera
2020-08-28, 09:04
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Räcker vanlig tejp? vilken ska jag ta isf? vill kunna ta bort det på ett enkelt sätt, inte behöva använda värme.

Nej, vanlig tejp läcker som ett såll. Men du kan pröva med tätskiktstejp för den är vattenfast om än inte 100% tät. Den tejpen används när man skarvat tätskikt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in