Citat:
Jag tänker att smittan varit på väg ned länge nu och att människor faktiskt kan välja själva vilken risk de vill ta (med rejäla riktlinjer då förstås). Personligen skulle jag inte besöka stora varuhus som Gekås *, men jag har varit på Ikea några gånger då det inte varit så mycket folk. Jag skulle inte gå på en konsert idag. Jag tycker att man kan väga samhällsintressen mot varandra, dvs. risken för ökad spridning mot att samhället kommer igång igen och alla kan börja jobba igen (även kulturarbetare) och undervisningen i skolorna kan börja fungera fullt ut igen. Händer något så får samhället vara snabba med åtgärder. Det är så många andra länder resonerar. Jag menar, du har ju varit ute på restauranger och så. Kanske borde du pigga upp dig med en konsert? 
* Jag skulle aldrig i helvetet besöka Gekås ens i normala fall, men om jag någonsin skulle bli sugen på att gå dit skulle jag inte göra det nu under pandemin.

* Jag skulle aldrig i helvetet besöka Gekås ens i normala fall, men om jag någonsin skulle bli sugen på att gå dit skulle jag inte göra det nu under pandemin.
Jomen, jag förstår också det där med att hålla ekonomin och de olika branscherna igång. Det jag kritiserade var att DE MEDICINSKA EXPERTERNA ljuger att något är MEDICINSKT OFARLIGT, på grund av sådana hänsyn! De är läkare, och sådana ska följa sin läkaretik.
Nu har de blivit köpta av regeringen - de har fått veta vad de ska komma fram till. Det är korrupt. Läkare ska hålla sig till vetenskapen när de ger sina rekommendationer, och sedan är det upp till politikerna att följa rekommendationerna, eller förkasta dem. Det är POLITIKERNA som ska väga in nationalekonomin, vissa branschers överlevnad, kvinnors grad av förvärvsarbete o.s.v. - inte LÄKARNAS.
Jämför med om en barnläkare som får uppdraget att undersöka om ett antal asylsökande är över eller under 18 år gamla, skulle få diverse hintar - eller rentav order - ifrån regeringen, att han bör komma fram till att så många som möjligt är under 18! (Eller över, beroende på vilka som sitter i regeringen.) Det är samma sak!
Ja, jag har ätit på uteserveringar några gånger i sommar. Utan att bli berusad - högst ett glas vin till maten. Det har gått bra. Men nu är det slut med restaurangerna igen, eftersom det blivit för kyligt för att sitta ute. 500 människor packade med en meters mellanrum inomhus, sammanlagt kanske två timmar, är något HELT annat än en uteservering.