2020-08-27, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urkinha
Trots fem månaders nedstängning florerar pandemin just nu...
Det är inte trots nedstängningen utan på grund av nedstängningen. Immunförsvaret kollapsar ju om man inte utsätts för virus och bakterier. Så enkelt är det.
Citera
2020-08-27, 17:45
Medlem
urkinhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DedMoroz
Det är inte trots nedstängningen utan på grund av nedstängningen. Immunförsvaret kollapsar ju om man inte utsätts för virus och bakterier. Så enkelt är det.

Det är säkert så, men här måste sägas att Argentinas strategi mot coronavirus har från dag ett bestämts av ett lag epidemiologer. (Så pass att regiering har blivit kallat en "infectadura", infektologens diktatur). Syftet med nedstängningen var aldrig att stoppa pandemin helt (som i tidiga stadier lär vara näst intill omöjligt) utan att förhindra sjukvårdens kollaps, och än så länge har tack och lov varit så.
Att svenska statsepidemiologers våtaste dröm om flockimmunitet eventuellt realiseras med ett tillvägagångssätt som är radikalt motsatt till deras, betraktar jag som mycket ironiskt.
Citera
2020-08-27, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
okej jag förstår, det var alltså rent påhitt bara för att skrämmas. attans att jag gick på det. nu känner jag mig riktigt dum.

tack för att du på ett så vetenskapligt vis klargjorde detta för mig! nu känner jag mig trygg igen, när jag har fått prata med en riktig läkare som kunde bekräfta att inget av det stämde.

Hej igen,

Det är starkt av dig att erkänna ett misstag. Ingen fara. Jag gör också misstag.
Det är svårt att förstå all info om covid-19 på nätet. Det förekommer dessutom mycket felaktiga/konstiga påståenden om covid-19 som kan vara lätta att gå på om man inte har kunskapen och erfarenheten. Det är därför jag gärna hjälper till här.
Bra att du känner dig trygg igen.
Citera
2020-08-27, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urkinha
Gärna! Nedstängningen har periodvist varit total, och lika sträng (om inte mer) som lockdown i norra Italien när det var som värst, om du kommer ihåg: alla flyg samt inomgränserna trafik stoppades, skolorna stängdes och all undervisning och utbildning sker virtuellt, bara samhällskritiska aktiviteter får vara i gång, osv. I början följts regler och rekommendationer mycket noga, men moralen har blivit successivt slappare i och med att folk tröttnade på att behålla det s.k. sociala avståndet och på de (delvis katastrofala) ekonomiska följder av nedstängningen.
Nu kan man t.ex. se folk utan mundskydd på gatan, vilket var otänkbart för bara några veckor sedan. Man konstaterade också att de flesta smittningar sker framför allt pga lönnliga fester och förbjudna träffar. Det har även funnits en rad protestmarscher som resulterade i hundratals nya infekterade. Upproret sker inte i det bästa ögonblicket, eftersom allt tyder på att pandemin håller på att nå peaken just nu.
Allt detta händer först och främst i Buenos Aires området, ty det ser ut som om coronaviruset sprider sig långsamt som en våg från storstaden mot resten av landet.
Det skulle vara lite paradoxalt med flockimmunitet trots denna långa isolering, men: vem vet?

Hej igen,

Tack för info! Intressant att höra. Just fester med flera personer och alkohol har jag varnat för många gånger. Så trots strikta restriktioner så länge har det ändå blivit så stor spridning? Har man någon teori om varför? Vad sorgligt.
Såg att du i ett annat inlägg skrev att sjukvården hittills klarat sig från att kollapsa. Hur bedömer du att sjukvården fungerar i Buenos Aires och vilken kvalitet tycker du att sjukvården håller generellt?
I Sverige i Region Stockholm var sjukvården ytterst nära att kollapsa. Mycket närmare än vad allmänheten fick kännedom om.
Citera
2020-08-27, 19:43
Medlem
Citat:

Hej, men nej, det stämmer inte. Immunförsvaret kollapsar inte för att man har en nedstängning några månader.
Citera
2020-08-29, 13:19
Medlem
Jofs avatar
Och du jobbar på, ser jag. Bra.
Jag har haft en kräftskiva med fyra personer. Vi överlevde u.a. alla. Men min födelsedagsmiddag på Grands veranda fick jag ställa in. Märkligt nog, ställde Grand in samma dag. Av distansskäl.

Jobbar nu bara via telefon och dator. Det är rätt bekvämt. "Man vänjer sig", som det heter i sången.
Men många flyger och träffas i grupp. Oräddheten är granne med döden.

Och fortfarande förvånar det mig att inga reagerar på att fotbollsmatcher får fortgå obehindrat. Ser det som ett utslag av klassisk psykologiskt förnekande. Typ: Äsch, det går nog bra. Dom är unga och starka. Och fotboll är kul att titta på...

PS. Har du börjat vänja dig vid infama påhopp?
Citera
2020-08-29, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av En..andra..chans
Hej, men nej, det stämmer inte. Immunförsvaret kollapsar inte för att man har en nedstängning några månader.
Allt som inte används atrofierar, dvs kollapsar. Är du säker att du är läkare?
Citera
2020-08-29, 14:33
Medlem
Citat:
Allt som inte används atrofierar, dvs kollapsar. Är du säker att du är läkare?

Så du tänker dig alltså att om man bara håller sig hemma och inte träffar andra så har inte immunförsvaret något att jobba med? Jag skulle tro att det finns gott om virus/bakterier som immunförsvaret måste hålla i schack, även om man inte rör sig utanför hemmet alls.
Citera
2020-08-29, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frispel2
Så du tänker dig alltså att om man bara håller sig hemma och inte träffar andra så har inte immunförsvaret något att jobba med? Jag skulle tro att det finns gott om virus/bakterier som immunförsvaret måste hålla i schack, även om man inte rör sig utanför hemmet alls.
Jämför soffpotatisar som jämt sitter hemma med folk som lyfter skrot och joggar. Vilka är starkare och har bättre kondition? Detsamma gäller immunförsvaret.
Citera
2020-08-29, 16:46
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Jämför soffpotatisar som jämt sitter hemma med folk som lyfter skrot och joggar. Vilka är starkare och har bättre kondition? Detsamma gäller immunförsvaret.
Skönt med proffs. Men du är inget.
Citera
2020-08-29, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Skönt med proffs. Men du är inget.
Elementär logik, sunt förnuft heter fenomenet. Man behöver inte vara proffs. Man behöver inte ens vara intelligent för att förstå det.
Citera
2020-08-29, 18:22
Medlem
Citat:

Vilket inte har något som helst med tanken att man inte skulle träna immunförsvaret av att vara hemma. Det finns mängder av bakterier och virus i din närhet, vare sig du vill eller inte. Ditt immunförsvar jobbar konstant för att hålla oinbjudna gäster ute.

Citat:
Elementär logik, sunt förnuft heter fenomenet. Man behöver inte vara proffs. Man behöver inte ens vara intelligent för att förstå det.

Bra att du känner dina egna begränsningar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in