2020-08-27, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Tycker dom samhällsspridningen går för långsamt eftersom dom ökar gränsen för sammankomster från 50 till 500?

Precis så. R-talet är under 1 nu sedan en tid. Det har varit samma visa tidigare när R-talet sjunkit för lågt, då har nya lättnader kommit från FHM.
Citera
2020-08-27, 19:15
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Som du kanske märkt har smittspridningen gått nedåt sedan mitten av april och döda samt inlagda på IVA är bara en bråkdel av för några månader sedan. När smittan är på väg nedåt sedan länge, varför i hela friden tycker du då det är en bra idé att stänga Ullared nu när det varit öppet hela våren och sommaren? Är det inte lite väl alarmistiskt att vilja stänga samhället nu?

Jag skrev ju att jag INTE tror att Ullared behöver stängas, p.g.a. att det är en sådan vardagsaktivitet där folk är lugna och nyktra, och klarar av att hålla avstånd. Men jag skrev att OM det är så att Jonas Gardell måste få hålla sina föreställningar för att Ullareds ägare får hålla Ullared öppet (vilket är ett idiotiskt resonemang) så är det BÄTTRE att stänga Ullared än att öppna för Jonas Gardells smitt-partyn (corona under själva föreställningen och HIV efteråt)...

Ja, men det har varit sommar. Luftvägsinfektioner ökar alltid på hösten; det finns ingen anledning att tro att just corona inte ska göra det.
Citera
2020-08-27, 19:18
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Hoppsan. Där fick du byta angreppspunkt helt och hållet.

Nej, det är precis samma anledning sen i februari. Man vidtar automatiskt hårda åtgärder som kan verka onödiga i början och sen öppnar upp långsamt istället för slappa åtgärder som sen måste stramas upp, alt. stramas upp igen efter att de öppnats upp för snabbt. Jag jobbade i 3 år i en byggnad brevid Globen så du behöver inte förklara hur det ser ut efter en match där.
Citera
2020-08-27, 19:19
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Jag gissar att vi sannolikt har större smittspridning nu än i våras. Trots detta verkar det vara allt färre som ligger på IVA och som dör av viruset.
Kan det vara så att det naturliga urvalet tagit ut sin rätt och vi börjar få slut på riskgruppspersoner i landet?

Är det kanske dags att blåsa faran över?

Det har vi inte.
Det här viruset kommer precis som alla andra virus följa säsongen. Det kommer förmodligen poppa upp igen i december. Tills dess kommer det stiga långsamt och så kommer det säkert bli några kluster.

Jag skulle vilja påstå att det var länge sedan som Sverige och Europa var så friskt som nu.
Citera
2020-08-27, 19:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej, det är precis samma anledning sen i februari. Man vidtar automatiskt hårda åtgärder som kan verka onödiga i början och sen öppnar upp långsamt istället för slappa åtgärder som sen måste stramas upp, alt. stramas upp igen efter att de öppnats upp för snabbt. Jag jobbade i 3 år i en byggnad brevid Globen så du behöver inte förklara hur det ser ut efter en match där.

Fast du förstår kanske att det inte skulle se likadant ut efter en match om endast 30-40% av kapaciteten utnyttjades?
Citera
2020-08-27, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag skrev ju att jag INTE tror att Ullared behöver stängas, p.g.a. att det är en sådan vardagsaktivitet där folk är lugna och nyktra, och klarar av att hålla avstånd. Men jag skrev att OM det är så att Jonas Gardell måste få hålla sina föreställningar för att Ullareds ägare får hålla Ullared öppet (vilket är ett idiotiskt resonemang) så är det BÄTTRE att stänga Ullared än att öppna för Jonas Gardells smitt-partyn (corona under själva föreställningen och HIV efteråt)...

Ja, men det har varit sommar. Luftvägsinfektioner ökar alltid på hösten; det finns ingen anledning att tro att just corona inte ska göra det.

Så är det garanterat även för Corona. November till Mars är högsäsong för virus i Sverige.
Citera
2020-08-27, 19:25
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Så är det garanterat även för Corona. November till Mars är högsäsong för virus i Sverige.

Ja, och därför hade det varit bättre att vänta med de här lättnaderna. Alternativt, om regeringen nu måste dansa efter kulturbranschens pipa, så hade man kunnat ge dem några veckor under sommaren, då de hade kunnat få hålla några evenemang utomhus och dra in kosing. Då hade riskerna varit MYCKET lägre, än om de ska få börja ha det inomhus i fullpackade salonger i oktober. Som vanligt bor vi i ett idiot-land...
Citera
2020-08-27, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Jaha, då har man lärt sig nåt nytt på presskonferensen.
2 meter avstånd utomhus och 1 meter sittande ställning inomhus!
Det är klart att ingen kan hosta och nysa så att dropparna når mer än 99,9 cm sittande !!!
Det har nämligen Tegnell vetenskaplig bevis för eller han kanske har fått iden av sin konsult som delar med sig sina avancerade kunskaper efter ett par glas vin.

Du verkar tyvärr ha grava problem med hörseln!

Ingenstans sa FHM detta.
En dåligt påläst tv4-reporter försökte bygga ett case.
Hon undrade hur det kan sitta skyltar på stan i Stockholm som anger 2 meter medans FHM nu talar om 1 meter.
Tegnell påpekade att det är regionen själva som gått ut med detta, alltså inte FHM.

Precis som att vissa arbetsplatser har sina egna striktare regler.
Citera
2020-08-27, 19:28
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738

När man har med ett säsongs-virus att göra, så kan man även tänka sig säsongs-anpassade regler. Lättare på sommaren när arrangemangen kan hållas utomhus, virusnivåerna generellt är låga i befolkningen, och folk är friska och pigga i grunden. Hårda under virussäsongen november-mars.

Nåja, man får hoppas att så många människor som möjligt, själva väljer att inte gå på några evenemang i höst.
Citera
2020-08-27, 19:29
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Lura föräldrar att skicka sina barn till skolan, lura fetton och 60-plussare att åka buss till jobbet, lura kulturtanter att gå på föreställning med Jonas Gardell (vem som nu skulle vilja det ens i vanliga fall), i tron att det är medicinskt ofarligt.

Skit i Herrgickhan. Sitt namn till trots poppar han regelbundet upp med provokativa one-liners, lämnar aldrig stöd för något påstående över huvud taget och blajjar rent allmänt.

En clown som inte bidrar till diskussionen helt enkelt.
Citera
2020-08-27, 19:30
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Sa Tegnell verkligen på presskonferensen idag att 2 meters avstånd gäller utomhus och en meter inomhus? Eller hittade du bara på?

Ha sa det.

Precis i början när journalisterna får börja ställa frågor svarade han på detta invecklade konstiga sättet på en fråga.
Citera
2020-08-27, 19:32
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:

Jag tänker att smittan varit på väg ned länge nu och att människor faktiskt kan välja själva vilken risk de vill ta (med rejäla riktlinjer då förstås). Personligen skulle jag inte besöka stora varuhus som Gekås *, men jag har varit på Ikea några gånger då det inte varit så mycket folk. Jag skulle inte gå på en konsert idag. Jag tycker att man kan väga samhällsintressen mot varandra, dvs. risken för ökad spridning mot att samhället kommer igång igen och alla kan börja jobba igen (även kulturarbetare) och undervisningen i skolorna kan börja fungera fullt ut igen. Händer något så får samhället vara snabba med åtgärder. Det är så många andra länder resonerar. Jag menar, du har ju varit ute på restauranger och så. Kanske borde du pigga upp dig med en konsert?

* Jag skulle aldrig i helvetet besöka Gekås ens i normala fall, men om jag någonsin skulle bli sugen på att gå dit skulle jag inte göra det nu under pandemin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in