2020-08-27, 14:37
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Sverige håller på att sakta öppna upp samhället igen, eftersom alla indikatorer visar på att vi har kontroll över detta just nu. Trots att ni tycker att det går åt helvete. Och ja, det svenska samhället är nedstängt till en viss grad, vi har många restriktioner på plats.

Funkar det inte är jag övertygad om att FMH/regeringen kommer att strama åt igen.

Det kommer de att göra efter att antal infekterade och döda i covid har skjutits i höjden. Varför kan man inte vara proaktiv istället och förebygga infektion och död så mycket som möjligt?
Citera
2020-08-27, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Dagens presskonferens,

vilket skitsnack från Tegnell,

han refererar till WHO att de anser det är tunt underlag,

här rekommenderar WHO det som Sverige som nästan enda land i världen inte följer

https://www.who.int/dg/speeches/detail/who-director-general-s-opening-remarks-at-the-media-briefing-on-covid-19---5-june-2020

Du länkar en sida där who inte hänvisar till något underlag.

Om du istället googlar "who face mask study" och går in på första träffen (en pdf som inte går att länka) kan du läsa om det dåliga underlaget som Tegnell hänvisar till.
Citera
2020-08-27, 14:43
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Funkar det inte är jag övertygad om att FMH/regeringen kommer att strama åt igen.

Har Folkhälsomyndigheten tidigare lyckats med att snabbt sätta in åtgärder som är anpassade efter smittspridningen? Satte Folkhälsomyndigheten in fungerande åtgärder under våren?

Dom åtgärder som genomfördes, genomfördes dessa tillräckligt tidigt för att förebygga smittspridning? Avrådde myndigheterna från resor till Italien i god tid innan sportlovet?
Citera
2020-08-27, 14:49
Medlem
Jag har rätt mycket kontakt med utlandet via jobbet, framförallt södra Europa och UK, och när dem stramar åt så gör vi precis tvärtom. Att vi nu får ha kan komma att få ha 500 på publika evenemang lär sticka än mer i icke-svenska ögon.
Citera
2020-08-27, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Ja om inte tokigare, var ju tokig redan innan
Jag tycker det är helt åt skogen atg ha så enastående nonchalans åt detta
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Dagens presskonferens,

vilket skitsnack från Tegnell,

han refererar till WHO att de anser det är tunt underlag,

här rekommenderar WHO det som Sverige som nästan enda land i världen inte följer

https://www.who.int/dg/speeches/deta...---5-june-2020

Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Du länkar en sida där who inte hänvisar till något underlag.

Om du istället googlar "who face mask study" och går in på första träffen (en pdf som inte går att länka) kan du läsa om det dåliga underlaget som Tegnell hänvisar till.

Jag kan inte utveckla mitt resonemang för det är off-topic.
Citera
Medlem
Madagascars avatar
När kommer man höja gränsen till 500?
Citera
2020-08-27, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
Jag var i ett sydeuropeiskt land i somras och det är ganska intressant att se hur mycket svårare det är för dem kulturellt att hålla den fysiska distansen, de har det inte i kulturen på samma sätt som vi, sedan är de betydligt mer tätbefolkade och har störrde andel jobb som kräver social interaktion.

Japp. Det är självklart en faktor. Där svensken ryggar tillbaka så börjar spanjoren och italienaren klänga. Det gäller självklart även andra minoriteter i Sverige varvid dem blir överrepresenterade i dödsstatistiken. Fullt logiskt.
Citera
2020-08-27, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Vad händer om dagarna nu då?

Hur menar du?? Vad som händer vet ingen. Jag försöker bredda mig och se hur det går i andra länder också och jag följer flera sajter.
Citera
2020-08-27, 14:59
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Nej. Inte alls. Det hade inte varit svårt att undvika att få in smittan. Det som hade behövts, var att dessa 1 miljon svenskar hade stannat hemma. Ifall myndigheterna hade gått ut med en avrådan, så hade resenärerna kunnat avboka sina resor utan att förlora pengar.

Men myndigheterna dröjde med att avråda från resor. När avrådan slutligen kom, så var det redan för sent. Resultatet blev utbredd smittspridning.

Det är löjligt att skylla på slumpen. Det var inte otur att Sverige fick in många smittbärare. Det var ett medvetet val. Myndigheterna gjorde valet att vänta med att avråda från resor.

Tänk dig att man spelar rysk roulette, och förlorar. Beror det på att man hade otur? Eller beror det på att man var dum nog att delta i rysk roulette?

Istället för att bara skicka ett gratulationskort, så skulle man kunna lära sig av dom som har lyckats bättre.

Ja vi kan halvera Sveriges befolkning, resa mindre, göra alla städer mindre, undvika att åka till utbrott. Lite svårt genomförbart.
Citera
2020-08-27, 15:02
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
Skolan började först i slutet av förra veckan och i princip alla jag känner jobbar fortfarande hemifrån, finns självklart ett par undantag. I vintras tog det rätt lång tid innan det upptäcktes att spridningen tagit fart.
Skolan startade i måndags förra veckan för de flesta.
Ingen jag känner jobbar hemma längre, allt är exakt som vanligt och har varit länge.
Bor du i Stockholm ?
Citera
2020-08-27, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Hur menar du?? Vad som händer vet ingen. Jag försöker bredda mig och se hur det går i andra länder också och jag följer flera sajter.
Hela våren och sommaren har det där gapet analyserats av dig. Kommer in en användare och tipsar om Östergötland. Nu är gapet borta. Måste bli massa tid över.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in