2020-08-27, 12:27
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Ja men der har kun været Corona relaterede dødsfald indenfor denne periode.

Og - ja vi ved alle at det høje antal Corona døde i Sverige kun og alene skyldes utur og intet andet,

mens det lavere antal Corona døde i andre lande kun skyldes rent held, da de for øvrigt alle har sovet - klart - klart!!!

Vi vet att de som är kritiska skyller FHM och de som är regeringsfientliga skyller på FHM. Vad vi inte vet är om det hade sett så värst annorluunda ut i Sverige även om de följt Finlands exempel. Jag tror att den svenska smittspridningen var tidigare än så.
Citera
2020-08-27, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Tydligen utbrott på en gymnasieskola i Kungsbacka också. En arbetskollegas son går i samma klass som sju elever som suttit i samma studierum och därefter alla har visat sig vara smittade.
Samma typ av gymnasieskola som Heleneholm i Malmö? Inte direkt gymnasieungdomar på Heleneholm i Malmö.
Citera
2020-08-27, 12:31
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Vi vet att de som är kritiska skyller FHM och de som är regeringsfientliga skyller på FHM. Vad vi inte vet är om det hade sett så värst annorluunda ut i Sverige även om de följt Finlands exempel. Jag tror att den svenska smittspridningen var tidigare än så.

Nästan en miljon svenskar var ute och reste under sportlovet. Det är ganska svårt undvika att smittan drogs in. Norrmännen och finnarna reste knappt alls. Dom hade tur helt enkelt. Små länder med begränsat resande och mest landsbygd har fördelar. Bara att skicka ett gratulationskort till dom.
Senast redigerad av raskens 2020-08-27 kl. 12:34.
Citera
2020-08-27, 12:34
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Nästan en miljon svenskar var ute och reste under sportlovet. Det är ganska svårt undvika att smittan drogs in. Norrmännen och finnarna reste knappt alls. Dom hade tur helt enkelt.
Enligt vad jag har läst så reste norrmän procentuellt lika mycket under sportlovet som svenskarna, det gjorde även danskarna.
Citera
2020-08-27, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Samma typ av gymnasieskola som Heleneholm i Malmö? Inte direkt gymnasieungdomar på Heleneholm i Malmö.
Om jag är korrekt underrättad så har detta skett på naturprogrammet. Men de med bäst betyg kanske inte anses vara normala heller?
Citera
2020-08-27, 12:38
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Enligt vad jag har läst så reste norrmän procentuellt lika mycket under sportlovet som svenskarna, det gjorde även danskarna.

Förklaringen är klustersmitta.
Citera
2020-08-27, 12:43
Medlem
neuron-drones avatar
I UK ska man tydligen regga sig om man är på café eller restaurang. Så att det ska finnas uppgifter om vem som varit nära vem, men folk struntar i att regga sig. Annars vore det väl en modell.

Att själv smittspåra fattar jag inte ens hur man skulle lyckas med.

Iallafall blir det nog mask på i fortsättningen när jag handlar i vissa affärer där folk inte håller avstånd. Då kan jag hosta lite i masken och låtsas jag är sjuk så kanske de inte kommer nära. Vissa går nära bara för att irritera en. Vissa grupper verkar helt obildbara trots att det är deras släktingar legat på IVA.

Längtar lite till framtiden då vi vet massor om detta virus. Tror inte att det alltid stannar i kroppen, men tänk om de flesta resonerat fel och det gör det... Finns alltid faror med att jämföra med andra virus. Värst är det väl dock att vi jämfört smittspridningen med influensa. Bara gett upp. Några enstaka fall var i Sverige från början och vi bara kapitulerade och trodde att alla skulle ha det inom en månad. Vi gjorde precis som vilket u-land som helst, lät viruset härja som det ville, jätteciviliserat, några linjer klistrade på butiksgolven, det var hela lösningen.
Citera
2020-08-27, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka

Norrmän åker till sin hytte.
Och glöm att danskarna åker utför lika mycket som svenskarna. Det vet jag inte vems fantasi det grundar sig på..

Smittan fanns i många storstäder redan på sportlovet, men det var mestadels i alperna folk blev smittade..
Citera
2020-08-27, 12:49
Medlem
Fruktansvärt kränkande att t ex Frankrike och Sverige överlåter till individen att ta ansvar för sin egen hälsa..

Hur blev det så här? Det är ju någonannan/staten som ska se till att jag har bra hälsa, eller hur!
Citera
2020-08-27, 12:50
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Du har rätt. Men skolan kan inte vänta. Skolan måste hållas igång och priset är värt att betala.

Från och med årskurs 7 kan elever/studenter stanna hemma och ha undervisning. De som är små kan få undervisning i skolan. Sådana förändringar påverkar inte föräldrarnas arbete särskilt mycket.

Vad gäller ekonomin har Sveriges BNP fallit mer än Finlands, Norge och Danmarks BNP trots att Sverige inte har infört karantän. Arbetslösheten gick upp till 10 %. Ungdomsarbetslösheten gick upp till 25 %. Det är den tredje högsta i EU. Allt detta kan tyda på att vi bör fokusera på att sakta ned infektionstakten tills vi har fått vaccin. Det innebär bland annat att vi bör stänga alla skolformer exklusive förskolan, lågstadiet och mellanstadiet.
Citera
2020-08-27, 12:53
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Det var inte det jag frågade din analfabet.

Jag frågade om det finns några länder som håller skolorna stängda tills ett vaccin kommer.

Istället för att kalla mig för analfabet och komma med personliga påhopp som bara leder till att ingen tar dig på allvar bör du formulera dig på ett tydligt sätt.

Om något land håller skolorna stängda nu tills ett vaccin kommer vet jag inte. Däremot stängdes skolorna i Ryssland under våren. Nu planerar man inte stänga skolorna i Rysslandm eftersom det finns vaccin. Det kan tolkas som att de höll skolorna stängda tills vaccin har kommit.
Citera
2020-08-27, 12:53
Avslutad
Antal vårdade på IVA i Västra Götaland nådde idag en ny bottennotering. Endast 6 på IVA i hela regionen varav endast 1 enda på Sahlgrenska i Göteborg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in