2020-08-27, 12:04
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Det skall bli intressant att se om antalet fall ökar idag och de närmsta veckorna.
Folk tillbaka på jobbet, öppna skolor bör ju börja synas nu. Gör det inte det så blir det nog lugnt till vintern.
De tidigaste skolorna började förra tisdagen. Det märks ju oftast inte att barn blir sjuka. Så låt sega att något barn blev smittad förra tisdagen, det tar 5 dagar för sjukdomen att bryta ut. Det betyder att de barn som lyckades bli smittade första skoldagen är själv smittsamma på söndagen och de som de lyckas smitta under söndagen märker det först nu på fredag. De testas tidigast i kommande helg och provsvaren kan tänkas komma då i början av nästa vecka. Sedan någon eftersläpning på det. Jag tror att det absolut tidigaste vi skulle kunna se en effekt av skolstarten är i mitten av nästa vecka. Men det betyder ju att det är barn som blev smittade de första skoldagarna, kanske inte ens märks så snabbt.

MIS-C drabbar barn några veckor efter covid infektion. Så en eventuell ökning av dessa barn kommer vi nog inte se fören en månad efter skolstart.

Det kan ju också hända att de väljer att inte informera om en ökning av MIS-C. Dessa barn finns ju inte med i statistiken så vi kanske inte ens får reda på om det är en ökning. Risken är ju om det är en stor ökning av MIS-C väljer föräldrar att ta sina barn ur skolan vilket skulle bli allt för dyrt för samhället. Lite barn spill tar nog de styrande då hellre.
Senast redigerad av virvelbagg 2020-08-27 kl. 12:09.
Citera
2020-08-27, 12:06
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Tydligen utbrott på en gymnasieskola i Kungsbacka också. En arbetskollegas son går i samma klass som sju elever som suttit i samma studierum och därefter alla har visat sig vara smittade.

JUST NU: Bekräftad covid på gymnasieskola i Kungsbacka
https://norrahalland.se/bekraftad-covid-pa-gymnasieskola-i-kungsbacka/

EDIT skrev om inlägget
Citera
2020-08-27, 12:08
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Det handlar knappast om otur utan en invandringspolitik som spårat ur dem senaste 20 åren. Smittan kom in i våra "no-go" zoner varvid folk avled och blev allvarligt sjuka. Framförallt somalier och syrier.
Etniska svenskar klarade sig utmärkt utanför äldrevården, där svenska myndigheter misslyckades totalt.
Så är det.
Dessutom är sjukvården/äldrevården och vår allmänna beredskap körd i botten, även det pga av massinvandringen. Vi har satsat på fel häst men svenska folket vill tydligen ha det så.
Citera
2020-08-27, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Den slutsatsen kan du ju inte dra av en studie som utförts i ett land med låg samhällssmitta och på barn under 10 år.

Det är dessutom barn mellan 10-19 år som har samma andel virus som vuxna i de övre luftvägarna.

Nä!
Vad är väl finska forskare mot FBs alldeles egna expertis.
Det är klart att de drar fel slutsatser, och Ni har såklart rätt!

Meddela genast dessa klantar era nya slutsatser!
Världen borde lyssna mer på sådana som er.

Alla resultat som pekar mot er övertygelse är bevis. Allt som pekar emot, är bara dåliga studier.

Förstår att ni sitter ensamma i mammas källare och gråtrunkar. Med det sättet att argumentera kommer ni aldrig kunna ha ett normalt förhållande till någon utomstående man eller kvinna.
Citera
2020-08-27, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
JUST NU: Bekräftad covid på gymnasieskola i Kungsbacka
https://norrahalland.se/bekraftad-covid-pa-gymnasieskola-i-kungsbacka/

EDIT skrev om inlägget

Tack, bra när man får bekräftat att ryktena stämmer...
Citera
2020-08-27, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Nä!

Alla resultat som pekar mot er övertygelse är bevis. Allt som pekar emot, är bara dåliga studier.

Förstår att ni sitter ensamma i mammas källare och gråtrunkar. Med det sättet att argumentera kommer ni aldrig kunna ha ett normalt förhållande till någon utomstående man eller kvinna.
Det finns ju gott om forskning som säger motsatsen...

Edit: nu senast sju smittade elever på ett gymnasium i Kungsbacka.
Citera
2020-08-27, 12:16
Medlem
gloffgloffs avatar
Jag har hört/läst virus kan överleva i frysen i flera år,

men jag har ingen källa på det.

Studie: Corona kan överleva på fryst och kyld mat i veckor
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/studie-corona-kan-overleva-pa-fryst-och-kyld-mat-i-veckor/
Citera
2020-08-27, 12:18
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Nä!

Det jag skriver är ju fakta? Du vägrar ta till dig fakta som säger emot det FHM väljer att delge svenskarna, du är faktaresistent och ovillig till att inse att vi vet för lite om hur barn påverkar smittspridningen. Det vi kan se, tydligt, är en kraftig nedgång i antal fall efter att skolorna stängt och gått på sommarlov.

För övrigt är jag kvinna, jag runkar inte i mammas källare.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-08-27 kl. 12:32.
Citera
2020-08-27, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Jag har precis skrivit om att Ryssland har öppnat upp sina skolor och har inga planer på att stänga dem så länge vaccinet fungerar.

Det var inte det jag frågade din analfabet.

Jag frågade om det finns några länder som håller skolorna stängda tills ett vaccin kommer.
Citera
2020-08-27, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Jag har hört/läst virus kan överleva i frysen i flera år,

men jag har ingen källa på det.

Studie: Corona kan överleva på fryst och kyld mat i veckor
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/studie-corona-kan-overleva-pa-fryst-och-kyld-mat-i-veckor/

Kyla bevarar virus. Till ex. blev ett virusutbrott bland renar från ett kadaver som tinade upp ur permafrosten i sibirien.
Citera
2020-08-27, 12:25
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Nu vet jag inte att det faktiskt är så här, detta är en gubbgissning.

Sveriges kurva över antal fall är kraftigt missvisande över tid, främst pga stora skillnader i testning. Fram till vecka 22 är fallen kraftigt underskattade på grund av usel testkapacitet. Från vecka 22 är fallen istället överskattade pga hastig ökning av testkapaciteten vilket fångade upp en hel del av vår testskuld. Dvs, många av dem som testade positivt under 22-24 hade testat positivt mycket tidigare om de haft möjlighet att testa sig. Vecka 24 hade den testskulden betats av, därav det plötsliga raset i antal nya fall.

Jag tror att den riktiga kurvan är mer något så här, som framgår av olika modelleringar.
https://ourworldindata.org/grapher/daily-new-estimated-infections-of-covid-19?country=~SWE

Kraftigt stigande från slutet av februari fram till mitten av mars. Men sedan stadigt sjunkande sedan dess och alltså inte tack vare skolavslutning. Men däremot tack vare social distans, förbud mot folksamlingar, jobba hemma, distansundervisning i gymnasiet/högskola och andra åtgärder som FHM rekommenderade/regeringen beslutade.

Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det jag skriver är ju fakta? Du vägrar ta till dig fakta som säger emot det FHM väljer att delge svenskarna, du är faktaresistent och ovillig till att inse att vi vet för lite om hur barn påverkar smittspridningen. Det vi kan se, tydligt, är en kraftig nedgån i antal fall efter att skolorna stängt och gått på sommarlov.

För övrigt är jag kvinna, jag runkar inte i mammas källare.

Du ser en skarp nedgång och kopplar det till skolavslutningen för att det passar din verklighetsuppfattning. Du missade kanske mitt inlägg om saken igår, så jag citerar in det här. Summa summarum, den skarpa nedgången är enbart en grafisk effekt av förändrade bakgrundsvariabler, nämligen förmågan att testa.
Citera
2020-08-27, 12:26
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Det kan väl stämma. Det är dock osannolikt att 60% av befolkningen har blivit smittad av viruset. Inget land i världen har uppnått flockimmunitet än.

Kanske i Qatar. Men eftersom det rör sig om en klustersmitta så kanske det krävs minst 80 procent smittade för att smittspridningen skall bromsa in rejält av just den orsaken.

Jag tror nog att orsaken till den svenska inbromsningen är att kanske över 80 procent av befolkningen, frivilligt och uthålligt, valt att följa myndigheternas restriktioner och rekommendationer. Det ger nästan samma effekt som flockimmunitet skulle ge. Samma sak i de övriga nordiska länderna. Där har inte smittspridningen skenat i väg på samma sätt som i många andra länder när lockdownerna lyfts.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in