Citat:
Vi tolkar bevisligen den delen olika, jag tolkar 1 Mosebok kap 2 som en beskrivning av hur landet såg ut innan Yahweh skapade den förste mannen (Adam), det är mycket möjligt att det var en konstant "dimma" som "vattnade" allt liv innan Yahweh skapade Adam. Att det inte hade regnat innan den "6te dagen" betyder inte att det inte regnade mellan Adams skapelse och Syndafloden. För det skulle vara en fysisk omständighet som är helt ologisk mot resten av Skaparens verk.
Orsaken till att det inte regnade, var för att jorden var som ett växthus.
Jorden var som ett växthus eftersom det fanns ett vatten i himlen som hindrade värmen att stråla ut i rymden. Gud skapade alltså ett vattenvalv som fanns i himlen:
"Gud sade: »I vattnet skall ett valv bli till, och det skall skilja vatten från vatten.« Och det blev så. Gud gjorde valvet och skilde vattnet under valvet från vattnet ovanför valvet. Gud kallade valvet himmel." (1 Mose 1:6-8 Bibel2000)
Denna vattenvalv kom då vid floden ner till jorden när "himlens dammluckor öppnades":
"Det år då Noa blev 600 år, den sjuttonde dagen i andra månaden, den dagen bröt alla det stora djupets källor fram och himlens dammluckor öppnades, " (1 Mose 7:11 Bibel2000)
Mycket av detta vatten ser vi på jorden idag i form av hav. Innan floden var haven med stor sannolikhet inte lika stora som nu. Man kunde kanske t.ex. gå torrskodd från Afrika till Amerika.
Efter floden kunde man se regnbågen, dels för att det regnade, och dels för att solljuset inte bröts av ett vattenvalv i himlen:
"Gud sade: »Detta är tecknet för det förbund jag instiftar mellan mig och er och alla levande varelser ni har med er, för alla kommande släktled: min båge ställer jag bland molnen. Den skall vara tecknet för förbundet mellan mig och jorden. " (1 Mose 9:12-13 Bibel2000)