2020-08-26, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zerxez
Per Morbergs dotter tyckte 65 år var en rimlig gissning på kvinnors medellivslängd i Sverige, Sveriges kvinnor skulle då ligga i nivå med Honduras vad gäller medellivslängd. tänkte att hon kanske är i 25års-åldern då man kunde förlåta dylika halsbrytande gissningar, men hon är 35

Nivån på det är i klass med Emma Frans halsbrytande gissning från första säsongen att koldioxid är den näst mest förekommande i luft efter kväve. (Hon hade inte hört talas om syre)
73 sa hon iofs. Vilket är nog så fel, men ändå.
Citera
2020-08-26, 21:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Berkut

Dock så nämnde hon väl 65 och velade mellan det och 73?
Citera
2020-08-26, 22:13
Moderator
Dr Kings avatar
Peter Settman fick ju nästan 100 mille när han sålde Baluba. Man undrar ju verkligen varför han är med här med här. Jag skulle tro att han och Sarah kommer att missa kvarten men det beror ju lite på hur usla övriga lag är också.
Citera
2020-08-26, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bud Fox
Morbergs var urdåliga, och inte heller roliga eller charmiga på något sätt. Bottennapp.

Helt enig. Hur kommer det sig att de valdes ut? En sak om de i alla fall hade varit en gnutta roliga eller mysiga eller något annat som talat för dem men nu är de tyvärr sura, tråkiga och obildade. Känns som om man kommer hoppa över avsnitten med dem.
Citera
2020-08-26, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterj76
Fast det jag inte fattar riktigt är väl att man någon gång måste ha sett någon typ av illustrationer av Nils på en flygande vit gås.

Akka från Kebnekaise och alla de andra gässen var väl gråa vildgäss och ser helt annorlunda ut, även i illustrationer etc.. Någonstans borde väl folk veta historien om Nils som var ett svin mot sina djur inklusive den vita tamgåsen. Därefter tar de följe på de grå vildgässen där Akka är ledaren som sagt.

Nils var ju från Skåne så hur skulle Akka från Kebnekaise och Lappland kunna vara hans och hans familjs tamgås? Skulle hon flugit från Lappland och sedan bara blivit tam i Skåne när hon ju är ledare för alla vildgäss som flyger över hela landet? Mårten och Nils tar ju rygg på dessa vildgäss.

Akka var ju dessutom en hona och man måste väl ha hört om "gåskarlen" så tycker det är konstigt att man förväxlar detta.

Skulle förövrigt inte förvåna om man valde namnet "Mårten" pga "Mårtensafton"/Martin av Tours (Sankt Mårten), en högtid man firar i flera europeiska länder och då äter gäss. Firades i hela Sverige förr i tiden men mest förknippat med Skåne nuförtiden.

Ursäkta men vad svamlar du om? Det är väl ingen som har ifrågasatt att Nils Holgersson red på en gås som hette Mårten? Jag har aldrig sagt något annat än att Akka var ledargåsen för flocken och jag har aldrig förväxlat gåsen som Nils red på med Akka. Läs gärna vad man skriver innan du vecklar in dig i långa utläggningar.
Citera
2020-08-26, 23:27
Medlem
Jag såg kvällens avsnitt av Alla mot alla och tyckte att frågorna var mycket lättare än senast jag såg programmet. Kanske har jag sett nån sorts finalprogram med högre svårighetsgrad tidigare eller så har man fått kritik för att det är för många specialfrågor och gjort om litegrann till enklare frågor.
Men jag tror fortfarande att deltagarna har fått vissa tips eller förhandsmaterial innan programmet för att de ska slippa sitta i TV och inte kunna någonting. Om frågorna fortsättningsvis är så här lätta så kanske jag kan kolla på något program då och då trots allt.
Citera
2020-08-27, 04:27
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterj76
Dock så nämnde hon väl 65 och velade mellan det och 73?
Ja det gjorde hon, vilket stolpskott!
Då har hennes farsa och morsa inte många år kvar att leva, de är ju nästan 65... Skrämmande låg begåvning där, hos båda två, riktigt pinsamt att se.
Citera
2020-08-27, 11:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Ja det gjorde hon, vilket stolpskott!
Då har hennes farsa och morsa inte många år kvar att leva, de är ju nästan 65... Skrämmande låg begåvning där, hos båda två, riktigt pinsamt att se.

Ja jag vettefan hur hon tänkte. Hon kanske trodde att alla som dör unga drar ned snittet rejält eller något.
Citera
2020-08-27, 11:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cucciola
Ursäkta men vad svamlar du om? Det är väl ingen som har ifrågasatt att Nils Holgersson red på en gås som hette Mårten? Jag har aldrig sagt något annat än att Akka var ledargåsen för flocken och jag har aldrig förväxlat gåsen som Nils red på med Akka. Läs gärna vad man skriver innan du vecklar in dig i långa utläggningar.

Ja jag vet inte, jag förstod det så att du skrev att Akka var din första tanke som svaret på frågan på vad Nils gås hette.
Citera
2020-08-27, 11:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cucciola
Men jag tror fortfarande att deltagarna har fått vissa tips eller förhandsmaterial innan programmet för att de ska slippa sitta i TV och inte kunna någonting.

Jag tror faktiskt inte det. Vissa deltagare kan ju inte ett skit. Kärringen från Bytt är bytt t.ex. kunde ju ingenting, inte ens ämnen från hennes eget "område".
Citera
2020-08-27, 13:45
Medlem
zerxezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berkut

Hon sa efter det "jag tänkte säga 65 år" eller nåt liknande

Edit: såg nu att andra redan svarat på det här
Citera
2020-08-27, 16:50
Medlem
Baserat på vad jag sett hittills (alla veckans program) verkar ju Janne och Cecilia kunna ta sin första seger denna säsong. Matchen Morbergs - Josefsson/Frode kanske blir den första i vilken lagens sammantagna poäng inte ens passerar 20
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in