Frågan inte till mej, men kanske för att SD lever medan LW är död? Det båtar föga att spekulera i det då.
Det krävdes benhårda bevis gällande LW om man skulle surra om det men när det gäller SD så verkar det var frittfram att skapa trådsanningar om hans mående (bokstavskombinationer)
Varför ville hon då locka över honom med en hjärtformad kladdkaka? Uppfattar snarare att hon hade svårt att tolerera att han skulle till Usa med sin fru (blivande exfru).
Kladdkakan var ytterligare ett i raden av Lenas tjatsex vilket FUP är nerlusad av. Lena visste precis vilka verktyg som växelvis hot, trakasserier, kontroll och sex för att få makt och uppmärksamhet av männen.
Mao, exakt på det avskyvärda sätt som fega kvinnomisshandlande män gör för att få äganderätt över kvinnor inte sällan med dödlig utgång. Lena var den vidriga mannen och det enda som sticker ut i detta fall var att hon inte gick från ord till handling "nu är jag elak" och med glädje slagit ihjäl HD.
Sanningen om varför porr-pastor Lena blev mördad kommer förfölja Hjärsta i tid och evighet.
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-08-27 kl. 11:02.
Jag tycker ändå att det är att dra det lite långt att tänka att ”bara för att SD inte visste att han har ett alibi, typ, så betyder det att han har ett alibi”.
Skulle snarare säga att det är just det här som ger alibit dess tyngd. Det undanröjer ju varje misstanke om att alibit skulle kunna vara fabricerat.
Senast redigerad av Draifos 2020-08-27 kl. 11:52.
Skulle snarare säga att det är just det här som ger alibit dess tyngd. Det undanröjer ju varje misstanke om att alibit skulle kunna vara fabricerat (förutom möjligen av polisen då).
Den paradoxen har MrBarnaby (och jag) noterat.
Jag bortser från den eftersom jag menar att SD hinner hem till ”alibit” alldeles oavsett.
Om han är GM alltså.
Ja, se mänskorna. Var de tre, fyra eller fler syskon? Hur många tjejer?
Tre killar och en tjej. Stefan är näst äldst och tjejen var yngst tror jag.
Det verkar som att den äldste brodern är lite mer "tillbakadragen" i sin karaktär än Stefan som är extremt utåtriktad. De två verkar ha fungerat bra tillsammans.
Om jag ska läsa mellan raderna verkar den äldste brodern vara lätt att ha att göra med, är lite mer diskret och verkar ha mindre behov av att framhäva sig själv och som fungerar även med den yngste brodern.
Enligt den yngste brodern är det den äldste som är bäst på simning och har haft lätt att få tjejer, men det är inget han själv nämner. Tvärtom lyfter han Stefans goda egenskaper och är inte ogin på det sättet, trots att även han upplever att Stefan och dottern har hållits högre i familjen.
Men som sagt, att yngste brodern inte fick ta med sig sina kläder när han flyttade, det känns lätt bisarrt. Jag kan inte tänka mig vad de skulle med de till? Sälja? Eller ge till Stefan? Obegripligt för mig.
Och även det faktum att man inte tar hem någon flickvän, tjej till familjen sticker ut. Äldste brorsan hävdar att det berodde på att han inte hade något fast förhållande innan han flyttade, men han var ju ändå 25 år. Och det är klart, om det bara är one-night stands kanske det känns jobbigt, men ändå?
Något känns "fel" i de små meningarna som liksom bara sipprar förbi i farten.
Kladdkakan var ytterligare ett i raden av Lenas tjatsex vilket FUP är nerlusad av. Lena visste precis vilka verktyg som växelvis hot, trakasserier, kontroll och sex för att få makt och uppmärksamhet av männen.
Mao, exakt på det avskyvärda sätt som fega kvinnomisshandlande män gör för att få äganderätt över kvinnor inte sällan med dödlig utgång. Lena var den vidriga mannen och det enda som sticker ut i detta fall var att hon inte gick från ord till handling "nu är jag elak" och med glädje slagit ihjäl HD.
Sanningen om varför porr-pastor Lena blev mördad kommer förfölja Hjärsta i tid och evighet.
Mera sällan den vidrige mannen slår ihjäl sitt relations-offers make/maka/ex.
Då ser man att SD direkt hemifrån in till HD.
Han var då i 23- års åldern och syskonen visste iaf inte om några tidigare förhållanden med flickvänner.
Nu verkade ingen av syskonen ta hem sina tjejer/killar, men en sak som jag reagerade starkt på förutom att den yngre brodern som själv tror att han skulle kunnat ha fått ADHD diagnos i dag om han hade utretts, var att den äldre brodern som inte var säker på varför den yngre brodern tagit avstånd från familjen, spekulerade om att det kunde ha att göra med att den yngre inte fick ta med sig sina kläder när han flyttade!
För mig som har barn, kan jag inte begripa vad det står för! För mig en symbol för något som inte står rätt till!
Den yngre brodern har alltid känt sig som det "svarta fåret" i familjen. Bröderna pratar om favorisering i familjen, där SD verkar ha varit favoriserad och kanske även dottern.
Brodern berättar om hur det fanns en millimeterrättvisa å ena sidan men att det fanns en känslokyla i familjen. Den yngre brodern upplevde sig aldrig älskad eller uppskattad.
Det verkar som att man kanske inte berömde barnen för det de var.
Alla citat från Aktbil 148, sid 17 ff
"Alla syskonen var duktiga inom simningen,
framförallt Anders, men om det gick bra på en tävling så var det inte de som var bra, utan
motståndet som var dåligt. "
"M*artin säger att det inte förekom någon särbehandling. Det var väldigt lika med allt och
viktigt med millimeterrättvisa. Stefan var favoritsonen. M*artin säger att det märktes på pappa.
Han blev glad på ett helt annat sätt av Stefan för han delade pappans intresse för elektronik
och teknik."
Nu fanns väl inte diagnosen ADHD förr, och barn som agerade på det här sättet kanske ansågs som att de var besvärliga och att felet måste korrigeras, vilket ju inte går med bestraffningar.
"I stort sett var det en bra familj, i alla fall utåt sett, men han har förstått i efterhand att allt inte var så bra. De pratade aldrig om känslor och man visade inte så mycket känslor"
"M*artin upplevde inte att han fick någon kärlek eller uppskattning från sina
föräldrar. Han tror det var samma för syskonen."
"M*artin säger att mamma M*argareta var hård mot honom när han växte upp. Hon slog Martin ganska mycket. Det var smisk på rumpan och så. Martin vet att hennes pappa varit hård mot henne också. M*artin upplever att det bara var han av barnen som fick denna behandling av mamma och tror själv att det var för att han var retsam."
Minns att SDs chef sa något om att SD sagt till honom vid något tillfälle att han hade en diagnos, typ ADHD, ADD, vilket kanske inte är osannolikt med broderns tro om att han själv har en diagnos.
Med denna uppfostran med stark favorisering i familjen, samtidigt med känslokyla och svag uppskattning av föräldrarna för den man är (älskad) bidra till en bättre förståelse för vem SD är och för vad som sedan hände i relationen till LW.
Minns också att Lena skrev till någon i någon chatt att SDs pappa inte tyckte att det hus som SD köpt var något vidare hus, och att SD därför försökte få sin pappas uppskattning genom att renovera upp huset.
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det verkar som att den äldste brodern är lite mer "tillbakadragen" i sin karaktär än Stefan som är extremt utåtriktad. De två verkar ha fungerat bra tillsammans.
Om jag ska läsa mellan raderna verkar den äldste brodern vara lätt att ha att göra med, är lite mer diskret och verkar ha mindre behov av att framhäva sig själv och som fungerar även med den yngste brodern.
Enligt den yngste brodern är det den äldste som är bäst på simning och har haft lätt att få tjejer, men det är inget han själv nämner. Tvärtom lyfter han Stefans goda egenskaper och är inte ogin på det sättet, trots att även han upplever att Stefan och dottern har hållits högre i familjen.
Men som sagt, att yngste brodern inte fick ta med sig sina kläder när han flyttade, det känns lätt bisarrt. Jag kan inte tänka mig vad de skulle med de till? Sälja? Eller ge till Stefan? Obegripligt för mig.
Och även det faktum att man inte tar hem någon flickvän, tjej till familjen sticker ut. Äldste brorsan hävdar att det berodde på att han inte hade något fast förhållande innan han flyttade, men han var ju ändå 25 år. Och det är klart, om det bara är one-night stands kanske det känns jobbigt, men ändå?
Vi vet ju inte säkert vad som är sant. Som åklagaren själv konstaterade efter den friande domen, att om SD inte är gärningsmannen så är förekomsten av alla dessa indicier och bevis helt orimlig.
Senast redigerad av Draifos 2020-08-27 kl. 11:53.
Jag är en av flera som tämligen tidigt i tråden efterfrågade info om SD pre-Örebro. Det var märkligt tomt på sån info.
När FUP kom kändes det som att det nästan blev ännu tommare...
Man skulle kunna kommentera i oändlighet bara på så lite. Samtidigt så måste man ju räkna med selektivt överdrivna minnesbilder i en framtvingad sits, även om konkreta enskildheter säkert stämmer. Liksom kanske nån summa som man kan dra ut. Nånting är objektivt olyckligt i hur föräldrarna handskats med den stora syskonskaran och med varandra och sig själva. Något som också forcerats på barnen som det ser ut, eftersom de känner att de måste värja sig och påpeka fel. Men då generellt mot bakgrunden att de flesta inte lyckas helt och att förhören säkert efterfrågat just upplevda dysfunktioner.
Ändock, det saknas nåt. Att SD blir skruvad känns följdriktigt.
Jag är en av flera som tämligen tidigt i tråden efterfrågade info om SD pre-Örebro. Det var märkligt tomt på sån info.
Håller med dig, men tydligen är han en simmare och förmodligen omhändertagen av simmare i Örebro.
Vill inte namedroppa..
Fortfarande skrattretande att I-Backman kunde åberopa dokument körningen som ett alibi.
Det som är sagt är också skrivet, ändå framhävs dumheter, finns det ingen akademiker som vill skriva försvaret på näsan med finare formuleringar ?
Det är något där...
Jag tänker bara på hur vi har det hemma.
Precis som i SDs familj har alla våra barn sportat extremt mycket. Det tar mycket tid i anspråk av fritid när man sportar som SDs familj gjorde. Jag vet själv med barn inom elitidrotten.
Men trots det, har de hunnit både ha kompisar (då blir det mycket inom sporten) och flickvänner/pojkvänner. Det blir mycket intensivt, men de har ändå ett socialt liv också.
För mig känns detta "tomrum" som något jag reagerar på.
Samtidigt finns det kompisar som SD har haft med sig från tidiga år (AM tex) som han kunnat hålla mycket god kontakt med än idag. Så SD har absolut en social sida, där han kan hålla vänner en lång tid.
På många sätt är det väl en ganska vanlig familj som SD kommer från, även om det finns bitar som sticker ut. Jag tror inte att det är mer extremt än att det förekommer lite varstans i samhället. Man ser det inte så tydligt bara.
Jag som själv har haft barn inom elitidrotten och även andra idrotter kan se att det finns många föräldrar som "tillåter" ganska hårda krav från sport, tränare och utövar själva hårda prestationskrav på barnen. Då inte alls så subtilt, utan öppet inför andra. Föräldrar som skrikit från åskådarbänkarna hemska saker till sina barn. Vanligare än man tror.
Jag tänker ändå att SD erkar ha varit favoriserad hemma, men han kanske ändå har känt de osynliga kraven av att man måste prestera och var perfekt för att duga? Det ser man genom att de andra inte blir favoriserade på samma sätt. Dit vill man inte?
Det kanske krävs en kombination av många faktorer för att det ska bli som det blir när SD hamnar i den destruktiva och kontrollerande relationen till Lena.
En av dom kanske är avsaknad av empati som JG sa att han verkar sakna ibland. Han har själv sagt att han saknar nerver, har nerver av stål. Han verkar behöva starka stimuli för att känna något, dyka, flyga och ständigt kittla döden i kanten.
Han verkar ha svårt till att bli arg, att visa andra känslor än glättighet, skämta och tramsa. Kanske detta beror på hur det var hemma? Där visade man inte känslorna? Måste allt vara perfekt?? Utåt?
Men på insidan samlas det...
En dag brister det, när allt håller på att rasa samman...
Man skulle kunna kommentera i oändlighet bara på så lite. Samtidigt så måste man ju räkna med selektivt överdrivna minnesbilder i en framtvingad sits, även om konkreta enskildheter säkert stämmer. Liksom kanske nån summa som man kan dra ut. Nånting är objektivt olyckligt i hur föräldrarna handskats med den stora syskonskaran och med varandra och sig själva. Något som också forcerats på barnen som det ser ut, eftersom de känner att de måste värja sig och påpeka fel. Men då generellt mot bakgrunden att de flesta inte lyckas helt och att förhören säkert efterfrågat just upplevda dysfunktioner.
Ändock, det saknas nåt. Att SD blir skruvad känns följdriktigt.
Det är väl många familjer som har det långt mycket värre och ändå blir ingen mördare. Det borde vara mycket komplext och många faktorer som bidrar.
En del finns säkert i SD själv. Någon gen som i kombination med den uppfostran han fick.
Och sedan kombinationen med Lena och hennes barndom och psykiska bagage.