2020-08-27, 10:46
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Då slänger Frankrike över ansvaret till folket.

"Premiärminister Jean Castex uppmanar folket att ta sitt ansvar för att stoppa spridningen.

– Staten har sin del av ansvaret, men alla måste känna att det är deras eget jobb att bekämpa pandemin, säger han i en radiointervju."
De gör en ”Sverige”.
Citera
2020-08-27, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nej, han och många fler, förstod inte att det är den enskilde som måste ta ansvar och kan inte lägga över det på samhället. De börjar vakna nu.

Frankrig har været så vågne at de har en Corona dødelighed på 456 mennesker pr. 1mill. Indbyggere, mens Svereige har sovet og har en dødelighed på 570 mennesker pr. 1mill. Indbyggere.

https://videnskab.dk/coronavirus
Citera
2020-08-27, 10:50
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Om man har antikroppar är man immun. Hur länge immuniteten varar kan man inte svara på med 100% säkerhet.
Ja men man måste inte ha antikroppar för att vara immun.
Citera
2020-08-27, 10:52
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cucciola
Precis vad jag också tänkte! Med 4000 falskt positiva Covid-test så känns det inte osannolikt att någon av dem som återinsjuknat faktiskt aldrig varit sjuka tidigare.

För övrigt kan vi konstatera att Sverige gjort rätt som inte stängt skolorna så nu kan alla domedagsprofeter sluta skylla på barnen: I Finland har man testat 11 000 barn varav 5 hade Covid 19!

Vad det gäller rökning och fetma så tänker jag att rökare håller ner sin vikt med cigaretter och därför är de underrepresenterade bland Covid 19-drabbade.

Jag har inte besökt tråden på länge så jag ber om ursäkt om jag säger något som redan diskuterats....
Den slutsatsen kan du ju inte dra av en studie som utförts i ett land med låg samhällssmitta och på barn under 10 år.

Det är dessutom barn mellan 10-19 år som har samma andel virus som vuxna i de övre luftvägarna.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-08-27 kl. 10:59.
Citera
2020-08-27, 10:54
Medlem
Citat:
Ryssland har öppnat upp och de har vaccin.

Nu menar jag om det finns några som hållet med dig om att skolorna ska vara stängda tills ett vaccin kommer.
Citera
2020-08-27, 10:56
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Ja men man måste inte ha antikroppar för att vara immun.

Det är tveksamt. Dessutom har jag läst att man är immun under en kortare period oavsett om man har antikroppar eller ej.
Citera
2020-08-27, 10:56
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Svenska makthavare skulle aldrig våga gå ut och säga åt fettona att smalna av. I stället förses de med skattepengar för att få vara arbetslediga (tror det gäller från denna vecka). Hade de börjat banta redan när det här började i januari-februari, så hade de inte behövt bidraget nu.

Grejen är ju att det inte är politiker som bestämmer vad vi ska äta, det är kapitalet. Inte ens en restriktiv politiker vågar lägga sig i vad som får säljas. Man är så rädd för att producenterna ska byta marknad och svenskar inte få jobb. Så det är tillåtet att sälja rent gift som mat. Vissa länder har sockerskatt och förbud mot transfetter, två saker som verkligen skadar oss och det finns ingen forskning mot det.

Men är ändå inte värsta landet. Kolla på USA. Handlar inte bara om mängden mat utan att maten är skit. Får man i sig mat utan näring svarar kroppen på två vis, man blir trött, vanligtvis blir man energisk av riktig mat och blir man det så vill man motionera, att behöva tvinga sig är ett tecken på att maten är skit, dels utan tillräckligt protein, mineraler och vitaminer blir vi hungriga för kroppen skriker efter näring, så man äter ännu mer av skitmaten, blir ännu hungrigare.

Övervikt beror inte på övernäring utan felnäring och undernäring.

Men skitmat är billigt, enda som är billigare är mat som tar lång tid att laga. En vanlig jobbare är slut när han kommer hem från jobbet så inte ställer han sig och lagar långkok. Mat som tar kort tid att laga borde inte få vara så onyttig, men de vill ju att man ska äta mycket så att de får mer pengar. Stressade människor klarar inte kognitivt att tänka ut maträtter och frysa in. Dessutom ökar stress i sig fetma. Att inte sova ut orsakar fetma. Det finns nog ett samband mellan Sveriges tjafs som enda land att man behöver sova 5-7 timmar, alla andra länder nästan har 6-9 timmar. Där har faktiskt politikerna lagt sig i, och bestämmer att det är normalt att sova för lite.

Finns ingen bra lösning på att kapitalet pumpar ut dödsbringande "mat" till en billig penning. Som sagt, det är där politikerna skulle våga peta, men de gör inte det.

De som har tid och pengar blir sällan feta, det är ett bevis på något vad det handlar om. Skulle man ta bort skitmaten och ge folk tiden att laga riktig mat så funnes inget problem. För det handlar inte om att man proppar i sig för mycket mat enkom. Man äter mat som skapar både fetma och svält samtidigt.
Citera
2020-08-27, 10:59
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Nu menar jag om det finns några som hållet med dig om att skolorna ska vara stängda tills ett vaccin kommer.

SD-s intention har varit att stänga högstadiet. Jag för mig att de inte har ändrat sin uppfattning om att stänga högstadiet.
Citera
2020-08-27, 10:59
Medlem
Citat:
SD-s intention har varit att stänga högstadiet. Jag för mig att de inte har ändrat sin uppfattning om att stänga högstadiet.

Men inget annat land i världen?
Citera
2020-08-27, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Så den franske premierminister Jean Castex har altså ikke forstået det samme som Sverige forstod direkte som du påstod.

Läste att en dansk kvinna blivit bötfälld för att vägrat ha mask på sig. Vilket härligt samhälle ni har över bron.
Citera
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Grejen är ju att det inte är politiker som bestämmer vad vi ska äta, det är kapitalet. Inte ens en restriktiv politiker vågar lägga sig i vad som får säljas. Man är så rädd för att producenterna ska byta marknad och svenskar inte få jobb. Så det är tillåtet att sälja rent gift som mat. Vissa länder har sockerskatt och förbud mot transfetter, två saker som verkligen skadar oss och det finns ingen forskning mot det.

Men är ändå inte värsta landet. Kolla på USA. Handlar inte bara om mängden mat utan att maten är skit. Får man i sig mat utan näring svarar kroppen på två vis, man blir trött, vanligtvis blir man energisk av riktig mat och blir man det så vill man motionera, att behöva tvinga sig är ett tecken på att maten är skit, dels utan tillräckligt protein, mineraler och vitaminer blir vi hungriga för kroppen skriker efter näring, så man äter ännu mer av skitmaten, blir ännu hungrigare.

Övervikt beror inte på övernäring utan felnäring och undernäring.

Men skitmat är billigt, enda som är billigare är mat som tar lång tid att laga. En vanlig jobbare är slut när han kommer hem från jobbet så inte ställer han sig och lagar långkok. Mat som tar kort tid att laga borde inte få vara så onyttig, men de vill ju att man ska äta mycket så att de får mer pengar. Stressade människor klarar inte kognitivt att tänka ut maträtter och frysa in. Dessutom ökar stress i sig fetma. Att inte sova ut orsakar fetma. Det finns nog ett samband mellan Sveriges tjafs som enda land att man behöver sova 5-7 timmar, alla andra länder nästan har 6-9 timmar. Där har faktiskt politikerna lagt sig i, och bestämmer att det är normalt att sova för lite.

Finns ingen bra lösning på att kapitalet pumpar ut dödsbringande "mat" till en billig penning. Som sagt, det är där politikerna skulle våga peta, men de gör inte det.

De som har tid och pengar blir sällan feta, det är ett bevis på något vad det handlar om. Skulle man ta bort skitmaten och ge folk tiden att laga riktig mat så funnes inget problem. För det handlar inte om att man proppar i sig för mycket mat enkom. Man äter mat som skapar både fetma och svält samtidigt.

50 % av landets befolkning är överviktig eller fet. För mycket socker, för mycket alkohol, lite motion, lite sömn, skräpmat och så vidare har bidragit till att många människors har blivit överviktiga eller feta. Det i sin tur har lett till att många är mer sårbara för covid, att få allvarliga covidkomplikationer. Som man bäddar får man ligga, helt enkelt.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast nu VET ju alla hur Agda ska skyddas. Problemet när FHM släppte in sjukdomen här i januari-februari, var att de ansvariga ute i kommunerna inte visste det. Vad jag vet är det helt rent från corona på samtliga äldreboenden i hela Sverige nu (om jag inte har missat något utbrott nyligen).

Staffanstorp som initialt gjorde rätt klantade sig och fick in det på ett äldreboende nyligen. Har för mig att jag läste om något utbrott i Blekinge också. Vi har inte koll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in