Citat:
Ursprungligen postat av
AttCza
i Kronobergs län testade man 6000 människor. Av dem är det bara 10% som visar immunitet. Det handlar bara om Kronobergs län, men jag skulle inte bli förvånad om många människor inte har immunitet mot covid. Låg immunitet kan bero på att människor inte smittades av covid. En annan orsak kan vara att immuniteten försvinner efter 2 månader.
Visst tillkommer det T-cells immunitet också. Men jag tror inte att mörkertalet för icke rapporterade fall är så stort som många tror. Tidigare spekulerade även jag om att vi var på väg att få en stor immunitet hos befolkningen, men det gör jag inte längre. Orsaken är Qatar som har uppåt fem gånger så många rapporterade covid-19 fall per miljon invånare som vi har. Nu är iof Qatar ett specialfall där 90 procent av befolkningen är gästarbetare som säkert bor trång och eländigt. Å andra sidan har Qatar en låg andel avlidna i covid-19 just pga att befolkningen är ung.
Hade det rört sig om en vanlig smitta, som kommit i vågor och svept genom befolkningen så hade vi, förmodligen, nått en bra bit mot en naturligt skapad flockimmunitet. Men nu rör det sig om en klustersmitta, där kanske över 80 procent av befolkningen måste blivit smittad för att en betydande inbromsning av smittspridningen skall kunna ske. I Qatar har inte detta skett ännu.
Skall jag ändå spekulera så tror jag att mellan 10 och 15 procent av svenskarna har haft covid-19. Men, visst, även en sådan immunitet hos befolkningen bromsar smittspridningen något. Annars så tror jag att vi svenskar, trots allt, är ganska bra på att följa myndigheternas rekommendationer, vilket är orsaken till att kurvorna ändå pekar åt rätt håll. Samma sak gäller för övriga Norden.
Återstår sedan att se om vi ändå skulle ha haft en tidig, men kort lockdown eller om den långsiktiga utvecklingen av folkhälsan, ändå, gör att Sverige valde rätt strategi, även i förhållande till våra nordiska grannländer.