2020-08-27, 08:58
Medlem
Nearly 9,000 Florida Children Diagnosed With Coronavirus in Two Weeks as Schools Reopen

https://www.newsweek.com/nearly-9000-florida-children-diagnosed-coronavirus-two-weeks-schools-reopen-1527587?amp=1&__twitter_impression=true
Citera
2020-08-27, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det tog ett halvår innan han kom på det Sverige förstod direkt.

Pandemin är väldigt anonym. Under de sex månader som förflutit har jag inte sett en enda död människa på gatan. Faktum är att jag bara träffat på en person som konstaterat fick C-19 och den personen summerar sjukdomen som en lite kraftigare förkylning.

Har Sverige forstået at der skal bæres munbinn i den offentlige transport ligesom der skal i den offentlige transport i Frankrig?

Citat.Ligesom det forholder sig i den offentlige transport er der fra d. 20 juli indført påbud om at bære maske i offentligheden, når man befinder sig enten indendørs eller på overdækkede steder. Påbuddet gælder for alle over 11 år, og bør udføres i samspil med de øvrige sundhedsmæssige tiltag. Man risikerer en bøde på 135 euro for ikke at overholde påbuddet de pågældende steder.
Reglen om at bære maske/munbind gælder særligt for følgende lukkede, og overdækkede, offentlige steder: togstationer og lufthavne, offentlig transport, restauranter, barer, hoteller og lignende, museer, forretninger, banker og lignende, overdækkede markeder, biblioteker og lignende samt overdækkede sportsarealer.

Citeret herfra:
https://sca.france.fr/da/f%C3%B8r-du-tager-afsted/information-om-coronavirus-situationen-frankrig-covid19
Citera
2020-08-27, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Finlands undersökning säger inte mycket om hur barn smittar tyvärr, de har för lite smitta i landet för att undersökningen skall vara relevant. Jag väntar på Upplandsundersökningen.

De internationella undersökningar som finns antyder att barn smittar mindre än vuxna, men inte obetydligt. Och under rätt förutsättningar (jag har gett exempel på högstadieskolor dit man bussas) så kan faktiskt barn vara smittdrivande trots att de smittar mindre än vuxna (främst för att fler är asymptomatiska och att asymptomatiska verkar smitta mindre än presymptomatiska som verkar vara de som driver smittspridningen). Problemet med skolan är ju att man inte upprätthåller avstånden där och att man blandar barn från många olika platser på många högstadieskolor (dvs de bussas in med dåliga avstånd även på bussen).

Jag orkar inte sitta och leta undersökningar just nu men jag vet att det finns fler undersökningar som har visat på samma sak, alltså att få barn varit sjuka när man provtagit många. Eftersom inte de vuxna som vistats nära barn - som lärare, skolpersonal och föräldrar - har insjuknat i någon högre utsträckning så kan man nog ändå dra slutsatsen att barn inte är stora smittspridare. Vi får invänta fler undersökningar. Oavsett tycker jag att det är mer logiskt att riskgrupperna är de som måste isolera sig och inte barnen som mår bra och kan gå i skolan. Är man fet och vid dålig hälsa eller gammal och skruttig så får man vara försiktig.

Man skulle kanske kunna tänka sig att fetma är ett problem för Covid 19 även hos barn så att länder med hög andel feta barn också får fler fall av Covid 19 hos barn.
Citera
2020-08-27, 09:09
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Videon är ju bara kanalen.

Han läser ju innantill

ur en vetenskaplig metastudie.

Edit: FHM ska ju basera sitt arbete på vetenskap

jag blir så förbannad och besviken!

Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Agera!

Jag är inte journalist.

Bara journalister och möjligen läkare -eller en kombo

har något att komma med i denna krisbevakning.

Jag får inte gå till FHMs presskonferenser och ställa frågor.

Och det tar flera år innan jag hinner bli journalist

så det tåget har nog redan gått.
Citera
2020-08-27, 09:19
Medlem
Citat:
Citat:
Videon är ju bara kanalen.

Han läser ju innantill

ur en vetenskaplig metastudie.

Edit: FHM ska ju basera sitt arbete på vetenskap

jag blir så förbannad och besviken!

Jag är inte journalist.

Bara journalister och möjligen läkare -eller en kombo

har något att komma med i denna krisbevakning.

Jag får inte gå till FHMs presskonferenser och ställa frågor.

Och det tar flera år innan jag hinner bli journalist

så det tåget har nog redan gått.
Så tänker inte folket i Minsk.
Citera
2020-08-27, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Försök istället att se nyktert på deras undersökning, att få små barn (under 10år) har haft smittan betyder ingenting om man inte jämför med hur många andra i samhället som haft smittan. Att barn smitar varandra mindre i lägre åldrar beror framförallt på två saker:
- iom restriktionerna så är få sjuka barn i skola och på förskola (jämfört med förkylningar då de oftast är i skolan trots att de är sjuka)
- små barn har få kontakter utanför familjen och förskolan. När vuxna i en familj blir sjuka, men inte mycket sjuka, så stannar ofta förskolebarnen hemma också.

Bägge dessa saker kombinerat med en lite lägre risk att sprida smitta gör att små barn inte driver smittspridning i samhället i stort. Större barn kan dock ändå sprida smitta. Allt är inte svart eller vitt, det finns en gråskala!

Enligt internationella undersökningar så smittar barn mindre än vuxna (ca 15% mindre enligt en undersökning exempelvis) , det innebär dock inte att deras smittspridningen inte är ett problem under vissa förutsättningar.

Men undersökningen handlade inte om huruvida barnen smittar varandra utan om huruvida barn bär på Covid 19 och är smittspridare i allmänhet. Det var ju inte bara små barn som undersöktes utan barn upp till 10 år - och de har definitivt kontakter utanför skolan genom olika aktiviteter och kompisar.
Citera
2020-08-27, 09:22
Medlem
Ytterligare bevis på "Vi såg det inte komma."-syndromet som drabbat Sverige de senaste åren.

50% av alla Corona-fall i världen har orsakats av pre/a-symptomatiska individer:

https://www.youtube.com/watch?v=bUfuF3Il4ik

Så här lät det redan i Mars när svenska läkare varnade för detta:

"Om man börjar tänka på problemet i realiteten är det uppenbart livsfarligt att låta medarbetare som varit i högriskområden arbeta de första två veckorna, i synnerhet om man arbetar inom vården och ännu mer så med högriskpatienter.

Folkhälsomyndighetens råd är fullständigt felaktiga. När det potentiella utfallet är katastrofalt måste man som myndighet undvika att ens ta mycket små risker. Kostnaden för att hålla det lilla antal vård- och omsorgspersonal som varit i riskområden hemma i två veckor är en extremt billig försäkring. Vi måste ändra detta. Senast i dag.
"
https://lakartidningen.se/opinion/debatt/2020/03/fullstandigt-felaktiga-rad-till-varden-om-risker-med-coronaviruset/
Citera
2020-08-27, 09:29
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Nearly 9,000 Florida Children Diagnosed With Coronavirus in Two Weeks as Schools Reopen

https://www.newsweek.com/nearly-9000-florida-children-diagnosed-coronavirus-two-weeks-schools-reopen-1527587?amp=1&__twitter_impression=true

Intressant

"Across the different age groups listed in the pediatric report, there are 17,311 confirmed cases among Florida children between 14 and 17, which constitute 36 percent of all cases in children. Children between 5 and 10 make up the next largest share, 27 percent, and the pediatric report shows 12,946 cases in this age group."
Citera
2020-08-27, 09:31
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
i Kronobergs län testade man 6000 människor. Av dem är det bara 10% som visar immunitet. Det handlar bara om Kronobergs län, men jag skulle inte bli förvånad om många människor inte har immunitet mot covid. Låg immunitet kan bero på att människor inte smittades av covid. En annan orsak kan vara att immuniteten försvinner efter 2 månader.

Visst tillkommer det T-cells immunitet också. Men jag tror inte att mörkertalet för icke rapporterade fall är så stort som många tror. Tidigare spekulerade även jag om att vi var på väg att få en stor immunitet hos befolkningen, men det gör jag inte längre. Orsaken är Qatar som har uppåt fem gånger så många rapporterade covid-19 fall per miljon invånare som vi har. Nu är iof Qatar ett specialfall där 90 procent av befolkningen är gästarbetare som säkert bor trång och eländigt. Å andra sidan har Qatar en låg andel avlidna i covid-19 just pga att befolkningen är ung.

Hade det rört sig om en vanlig smitta, som kommit i vågor och svept genom befolkningen så hade vi, förmodligen, nått en bra bit mot en naturligt skapad flockimmunitet. Men nu rör det sig om en klustersmitta, där kanske över 80 procent av befolkningen måste blivit smittad för att en betydande inbromsning av smittspridningen skall kunna ske. I Qatar har inte detta skett ännu.

Skall jag ändå spekulera så tror jag att mellan 10 och 15 procent av svenskarna har haft covid-19. Men, visst, även en sådan immunitet hos befolkningen bromsar smittspridningen något. Annars så tror jag att vi svenskar, trots allt, är ganska bra på att följa myndigheternas rekommendationer, vilket är orsaken till att kurvorna ändå pekar åt rätt håll. Samma sak gäller för övriga Norden.

Återstår sedan att se om vi ändå skulle ha haft en tidig, men kort lockdown eller om den långsiktiga utvecklingen av folkhälsan, ändå, gör att Sverige valde rätt strategi, även i förhållande till våra nordiska grannländer.
Citera
2020-08-27, 09:40
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Ja det där bekräftar ju det jag tror, att det var en väldigt hög spridning på skolorna vilket gör att många är immuna nu.
Vi testar knappt ingenting bland dem under sexton år. Nu ska visserligen Uppsala börja med det men de har haft regeln att de under sexton inte har kunnat boka test ens en gång. Det gäller iofs PCR-tester men ger en ganska bra bild av läget för båda typerna landet runt skulle jag tro.
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
i Kronobergs län testade man 6000 människor. Av dem är det bara 10% som visar immunitet. Det handlar bara om Kronobergs län, men jag skulle inte bli förvånad om många människor inte har immunitet mot covid. Låg immunitet kan bero på att människor inte smittades av covid. En annan orsak kan vara att immuniteten försvinner efter 2 månader.
Och fortfarande ingen koll på urvalet. Skulle tro att det är i huvudsak de som har haft symptom på bekräftad eller obekräftad smitta som går och testar sig. I synnerhet då det kostar pengar att testa antikroppar i alla regioner utom Stockholm.

Och vad gäller immunitet ock återinfektering så känner jag till en hel del som blivit återinfekterade av coronavirus.

Det handlar faktiskt om miljarder individer.
Citera
2020-08-27, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Intressant

"Across the different age groups listed in the pediatric report, there are 17,311 confirmed cases among Florida children between 14 and 17, which constitute 36 percent of all cases in children. Children between 5 and 10 make up the next largest share, 27 percent, and the pediatric report shows 12,946 cases in this age group."
Ja, i Sverige testar vi inte skolbarn därmed finns det ingen statistik på det.
Undrar varför ?!
Citera
2020-08-27, 09:46
Medlem
08-55331000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.

Spontant låter detta som resultatet av undermåliga Kinesiska testkit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in