Citat:
Ursprungligen postat av
OzzieTheOwl
Hej, hej! Försöker läsa det mesta i tråden, men känner att jag inte har något att bidraga med,
därför inga inlägg!
Vet inte om det är det här inlägget av Cloudedcrystalbeam som du eftersöker, men
länkar det i alla fall, finns kanske mer info, men är på väg att släcka nattlampan, så det är vad
jag kan bidraga med! ;-)
Men där är du ju!
Tack, alltid lika pålitlig!
Då ser man att SD direkt hemifrån in till HD.
Han var då i 23- års åldern och syskonen visste iaf inte om några tidigare förhållanden med flickvänner.
Nu verkade ingen av syskonen ta hem sina tjejer/killar, men en sak som jag reagerade starkt på förutom att den yngre brodern som själv tror att han skulle kunnat ha fått ADHD diagnos i dag om han hade utretts, var att den äldre brodern som inte var säker på varför den yngre brodern tagit avstånd från familjen, spekulerade om att det kunde ha att göra med att den yngre inte fick ta med sig sina kläder när han flyttade!
För mig som har barn, kan jag inte begripa vad det står för! För mig en symbol för något som inte står rätt till!
Den yngre brodern har alltid känt sig som det "svarta fåret" i familjen. Bröderna pratar om favorisering i familjen, där SD verkar ha varit favoriserad och kanske även dottern.
Brodern berättar om hur det fanns en millimeterrättvisa å ena sidan men att det fanns en känslokyla i familjen. Den yngre brodern upplevde sig aldrig älskad eller uppskattad.
Det verkar som att man kanske inte berömde barnen för det de var.
Alla citat från
Aktbil 148, sid 17 ff
"
Alla syskonen var duktiga inom simningen,
framförallt Anders, men om det gick bra på en tävling så var det inte de som var bra, utan
motståndet som var dåligt. "
"
M*artin säger att det inte förekom någon särbehandling. Det var väldigt lika med allt och
viktigt med millimeterrättvisa. Stefan var favoritsonen. M*artin säger att det märktes på pappa.
Han blev glad på ett helt annat sätt av Stefan för han delade pappans intresse för elektronik
och teknik."
Nu fanns väl inte diagnosen ADHD förr, och barn som agerade på det här sättet kanske ansågs som att de var besvärliga och att felet måste korrigeras, vilket ju inte går med bestraffningar.
"
I stort sett var det en bra familj, i alla fall utåt sett, men han har förstått i efterhand att allt inte var så bra. De pratade aldrig om känslor och man visade inte så mycket känslor"
"
M*artin upplevde inte att han fick någon kärlek eller uppskattning från sina
föräldrar. Han tror det var samma för syskonen."
"
M*artin säger att mamma M*argareta var hård mot honom när han växte upp. Hon slog Martin ganska mycket. Det var smisk på rumpan och så. Martin vet att hennes pappa varit hård mot henne också. M*artin upplever att det bara var han av barnen som fick denna behandling av mamma och tror själv att det var för att han var retsam."
Minns att SDs chef sa något om att SD sagt till honom vid något tillfälle att han hade en diagnos, typ ADHD, ADD, vilket kanske inte är osannolikt med broderns tro om att han själv har en diagnos.
Med denna uppfostran med stark favorisering i familjen, samtidigt med känslokyla och svag uppskattning av föräldrarna för den man är (älskad) bidra till en bättre förståelse för vem SD är och för vad som sedan hände i relationen till LW.
Minns också att Lena skrev till någon i någon chatt att SDs pappa inte tyckte att det hus som SD köpt var något vidare hus, och att SD därför försökte få sin pappas uppskattning genom att renovera upp huset.