2020-08-19, 16:32
Medlem
Grooms avatar
Ifall jag lägger en köp eller sälj order på USA aktie, kan jag makulera ordern utan att förlora något på det (ingen courtage / växlingskostnad)?
Citera
2020-08-20, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Groom
Ifall jag lägger en köp eller sälj order på USA aktie, kan jag makulera ordern utan att förlora något på det (ingen courtage / växlingskostnad)?

Ja, att lägga en order som inte går till avslut kostar ingenting. Oavsett vilken marknad du handlar på.
Citera
2020-08-26, 17:39
Medlem
Hej är det värt att gå in med 150k på något med väldigt liten risk på avanza eller är det för liten insättning för att ha en ok avkastning
Citera
2020-08-26, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thedarkenemy
Hej är det värt att gå in med 150k på något med väldigt liten risk på avanza eller är det för liten insättning för att ha en ok avkastning

Definiera ”väldigt liten risk” samt din tidshorisont
Citera
2020-08-26, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CV90
Definiera ”väldigt liten risk” samt din tidshorisont

Ja exempel en fond eller liknande som bara redovisat positivt de 3 senaste åren.
Citera
2020-08-26, 19:06
Medlem
constants avatar
Citat:
Ja exempel en fond eller liknande som bara redovisat positivt de 3 senaste åren.
En sådan kan i värsta fall gå back i fem år.

Man vet aldrig förrän efteråt. Kolla bara vad som hände i mars i år...
Citera
2020-08-26, 19:21
Medlem
Citat:
Förlåt men får ångest. Läs på lite olika sidor innan du gör något, ekonomiforumet här på fb förslagsvis. Avkastningen är ju alltid relativ, men i % densamma oavsett storlek på investeringen och det är vad du bör kolla på.

Som smurfen tog upp finns det också få produkter på avanza med ”väldigt liten risk”. Tror också du får problem att nå en ”ok avkastning” utan att ta en ok risk.
Citera
2020-08-26, 19:27
Medlem
constants avatar
Citat:
Ett litet exempel: Jag hade fått ok på att låna 750.000:- (med säkerhet - och vettig ränta) från min bank. Tittade på vilka aktier och fonder jag skulle köpa. Av någon anledning fegade jag ur. Det var i mitten av februari...

Investera inte mer än du kan förlora, det har jag alltid sagt, ändå var jag sjukt nära.
Citera
2020-08-26, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av opponent
Förlåt men får ångest. Läs på lite olika sidor innan du gör något, ekonomiforumet här på fb förslagsvis. Avkastningen är ju alltid relativ, men i % densamma oavsett storlek på investeringen och det är vad du bör kolla på.

Som smurfen tog upp finns det också få produkter på avanza med ”väldigt liten risk”. Tror också du får problem att nå en ”ok avkastning” utan att ta en ok risk.

Jag gick inte lite på avanza under aktielistan och för USA har senaste veckan 3 företag ökat med 400-800 procent. Hade jag lagt in mina 100k hade jag suttit på en e63 AMG just nu alltså. Kanske värt att köra på något sånt?
Citera
2020-08-26, 19:31
Medlem
constants avatar
Citat:
Jag gick inte lite på avanza under aktielistan och för USA har senaste veckan 3 företag ökat med 400-800 procent. Hade jag lagt in mina 100k hade jag suttit på en e63 AMG just nu alltså. Kanske värt att köra på något sånt?
Ungefär som att titta på vilka kusar som sprungit in på bästa odds i efterhand, och gräma sig över att man inte satsade nån årslön...
Citera
2020-08-26, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Ungefär som att titta på vilka kusar som sprungit in på bästa odds i efterhand, och gräma sig över att man inte satsade nån årslön...
Förstår. Jag tar det som att 150k inte är tillräckligt mkt att gå in på någon fond med 1 risk-skala. Men antar att om man går in med 600k så kan man ändå tjäna kanske 20 000 riskfritt på ett år.
Citera
2020-08-26, 19:45
Medlem
constants avatar
Citat:
Förstår. Jag tar det som att 150k inte är tillräckligt mkt att gå in på någon fond med 1 risk-skala. Men antar att om man går in med 600k så kan man ändå tjäna kanske 20 000 riskfritt på ett år.
Då missförstår du. Om du inte pratar om specialfonder (där det kan finnas ett minimibelopp att sätta in) så är din procentuella vinst eller förlust lika stor oavsett hur mycket eller lite du investerar.

Och riskfritt är det aldrig. Då gäller ett bankkonto med ränta.

Titta på de där "risk-1-fonderna" från februari. Är säker på att i princip alla sjönk ganska duktigt då.

Och ta inte illa upp, men förstår du verkligen det där med att vinsten/förlusten är procentuell? Att det inte handlar om hur mycket eller lite du sätter in?
Senast redigerad av constant 2020-08-26 kl. 19:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in