• 1
  • 2
2020-08-26, 04:03
Medlem
Bunnys avatar
Hej
Jag vill ha ditt bästa tips på vaniljglass som jag borde testa. Tänker alltså på glass att köpa, inte recept på glass att göra själv, och glass som säljs i paket av något slag, inte glasspinnar, strutar eller annan styckeglass.

Tack!

/ Kaninen
Citera
2020-08-26, 09:51
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Testa "Gammeldags vanilj" i halvliterspaket från GB.

Mycket gott.

Om det inte finns så kan du köpa vaniljvarianten från ÅSE-glass, också i halvliterspaket. Billigare är GB, kostar bara 4:90 SEK/paket(Om det inte har ändrats på sista tiden)..
Senast redigerad av TupolevTu-144 2020-08-26 kl. 09:57.
Citera
2020-08-26, 11:04
Medlem
Cannibalizations avatar
Längesedan jag åt glass nu, men vill minnas att triumf glass hade en god vanilj.
Citera
2020-08-26, 11:51
Medlem
Tekktras avatar
Vill slå ett slag för Coops egna vaniljglass, den på 900ml dvs. Köpte den häromveckan och den var helt himmelskt god.
Citera
2020-08-26, 11:53
Medlem
ListenersLeafs avatar
Jag tycker att trollhätteglass gör den bästa vaniljglassen.
Väldigt len smak.

Den kanske är svår att få tag på beroende på vart i landet du bor.

Annars gammaldags vanilj av GB glace.
Citera
2020-08-26, 12:01
Medlem
trewqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Testa "Gammeldags vanilj" i halvliterspaket från GB.

Mycket gott.

Om det inte finns så kan du köpa vaniljvarianten från ÅSE-glass, också i halvliterspaket. Billigare är GB, kostar bara 4:90 SEK/paket(Om det inte har ändrats på sista tiden)..

Håller INTE med! Smakar unket och fel helt enkelt. Föredrar "Modern vanilj" från SIA i enliters paket. Fräsch och frisk smak. Pröva den!
Citera
2020-08-26, 12:32
Medlem
maxorrs avatar
Är det sant att norsk vaniljglass skiljer sig mycket från svensk?

Bara hörsägen att norsk vaniljglass är mycket godare med mer riktig grädde annan grädde och fetare inkl mer och bättre vaniljstång..

Sant eller snack?
Citera
2020-08-26, 12:36
Medlem
Köpesglass är i mitt tycke aldrig särskilt god. Föredrar istället hemmmagjord dito

Plocka fram 3 byttor:

i första byttan vispar du 3 äggulor och 2 dl socker, rör ned 100 g Philadelphiaost (kanske går med annan mjukost?)

I bytta nummer två vispar du 3 dl grädde och 1-2 tsk vaniljsocker

I sista vispar du 3 äggvitor till skum.

Efter det blandar du innehållet i bytta 1 och 2 och rör även ned 3 försiktigt till en jämn smet och sedan häller i en form och fryser i cirkus 10-11 timmar

Väldigt len glass med gräddig smak.
Citera
2020-08-26, 14:15
Medlem
mjukmjukares avatar
Baskin Robins.
Oslagbart.

Citera
2020-08-26, 15:26
Medlem
HLM28100s avatar
Jag föreslog Ottoglass men posten försvann, sååå god är den, att t.o.m. när man postar om den försvinner den. Finns nog bara i Skåne som allt annat som är bra och gott.
Världens snabbaste bil är också Skånsk. Så tänk snabb Glass + snabb bil = Försvinnande god!!
Senast redigerad av HLM28100 2020-08-26 kl. 15:28.
Citera
2020-08-26, 15:43
Medlem
oväns avatar
Triumf Gammaldags Gräddglass Äkta Vanilj:
https://www.triumfglass.se/vara-glas...ss-akta-vanilj
Bäst i nåt test för typ tjugo år sedan
Citera
2020-08-26, 18:24
Medlem
Häagen Dazs, Lejonet & Björnen, eller, Lidls, om man nöjer sig med hyfsat prisvärd köpeglass 👌🏻

Enklaste fusk-glassen som alla kan göra, då den inte ens behöver glassmaskin, är ju grädde och kondenserad mjölk.
Går även att byta ut grädden mot ex vaniljvisp eller till viss del mot fet youghurt och tillsätta alla möjliga smakförhöjare i denna sliskiga sörja sedan bara en stund i frysen, och, et voilà, glass i stora lass!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in