2020-08-26, 14:31
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Jag, och säkert fler med mig, uppskattar i alla fall dina inlägg! Även Syserrors inlägg är intressanta att läsa.

OnT:
Angående fastighetsbolagens återhämtning under coronan: Handelsbankens småbolagsförvaltare Christian Brunlid pratar om sektorn 8:43 in i detta klippet: https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2020/08/26/brunlid-jag-raknar-med-en-bra-borshost.html

Marknaden väntar i princip på att fastighetsaffärerna ska komma igång så att man får ett hum om värderingarna.

Jo, jag vet. Det kan vara något irriterande med de som uppenbarligen är långt borta från att både köpa och sälja på marknaden. Där tidsfristen är minst 10 års sikt ... då sysslar man trots allt med något annat och det finns det, som jag skrev, väldigt många trådar.

Ang. fastigheter är det en mer säker tillgång till att bedöma hur samhället och ekonomin ser ut. Fastigheter som inte återhämtat sig = ett samhälle som inte återhämtat sig. Ganska givet då det finns en så stor koppling mellan reala tillgångar och den generella ekonomin. En större korrelation än samhälle <> börs.

Fastigheter kan komma att bli en bubblare så fort Corona-debaklet landat något och förutsatt att inte de generella börserna dyker rätt ned igen. Faktum är att just fastigheter (se fonden Länsförsäkringar Fastighetsfond iom lång historik) är en av de bästa saker man kan sitta med efter något större fall på börserna (historiskt). Näst bäst är småbolagsindex.

Därför råder ofta köpläge för just fastigheter ganska lång tid efter någon typ av fall på börserna.
Citera
2020-08-26, 14:34
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreatVoid
Om man vill vara lång så borde det vara branscher som tryckts ner av Coronaoro men som har goda framtidsutsikter som är intressanta. Just idag verkar börsen intressera sig för IT-konsulter (tack vare HiQ-bud).

Jag skulle gärna se en branschanalys och se vad som tryckts ner mest på stockholmsbörsen. Exempelvis utvecklingen i år:

Olja & Gas : -31,08 %
Telekom : -8,12 %
Finans : 0,06 %
OMX Stockholm 30 : 0,89 %
Large Cap : 2,61 %
OMX Stockholm PI : 3,72 %
Industri : 3,79 %
Material : 5,10 %
Small Cap : 7,24 %
Mid Cap : 13,80 %
Hälsovård : 16,17 %
Teknik : 23,06 %
Kraftförsörjning : 25,03 %
First North : 42,80 %

Om man tror att Olja eller Telecom är intressanta på lite sikt så kanske de är köpvärda. (Nu låg tyvärr inte så många branscher med i den här listan som jag klippte från DI, jag saknar exempelvis fastigheter.) Jag har själv trott att Millicom (Telecom) ska gå upp, den har inte rört sig mycket förrän precis sista dagarna.

Angående hävstång så har alla svenskar den möjligheten i PPM där AP7 erbjuder en globalfond med hävstång så helt främmande är det inte.

Om man tittar på RSI och per vecka för svenska branschindex så ser det ut så här just nu:
https://i.imgur.com/Xjr1fdj.png

Telekom har gått från väldigt låg RSI per vecka till något hög. Detta är dock per vecka så ändringarna är också något tröga.
Citera
2020-08-26, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Om man tittar på RSI och per vecka för svenska branschindex så ser det ut så här just nu:
https://i.imgur.com/Xjr1fdj.png

Telekom har gått från väldigt låg RSI per vecka till något hög. Detta är dock per vecka så ändringarna är också något tröga.

Tack! Det där var ju intressant... Vad blir tolkningen? RSI är relativ styrka så Telekom har nyligen börjat hämta sig? Det här med tröghet är oftast bra, tycker jag. Börsen tenderar att fortsätta i en viss rikning ett tag så att även jag som inte ägnar mig åt minutsnabb trading kan hinna haka på.

I fallet Millicom har det sett trist ut fram tills härom dagen. Tele2 ser fortfarande rätt trist ut. Telia är väl alltid tråkigt. osv
Citera
2020-08-26, 15:05
Medlem
Citat:
Fastigheter kan komma att bli en bubblare så fort Corona-debaklet landat något och förutsatt att inte de generella börserna dyker rätt ned igen. Faktum är att just fastigheter (se fonden Länsförsäkringar Fastighetsfond iom lång historik) är en av de bästa saker man kan sitta med efter något större fall på börserna (historiskt). Näst bäst är småbolagsindex.

Därför råder ofta köpläge för just fastigheter ganska lång tid efter någon typ av fall på börserna.

Marknaden verkar prisa in nu att behov av lokaler för kontor och butiker inte kommer kommer att repa sig efter Corona. Att våra behov/preferenser varaktigt har ändrat sig med hemmajobb, allt ska handlas på nätet etc. Det är väl den största faran jämfört med en allmän dipp på börsen.

Delar man inte marknadens farhågor och har lite tålamod rekommenderar jag köp av Hufvudstaden, Fabege, AtriumLjungberg med flera.
Citera
2020-08-26, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Marknaden verkar prisa in nu att behov av lokaler för kontor och butiker inte kommer kommer att repa sig efter Corona. Att våra behov/preferenser varaktigt har ändrat sig med hemmajobb, allt ska handlas på nätet etc. Det är väl den största faran jämfört med en allmän dipp på börsen.

Delar man inte marknadens farhågor och har lite tålamod rekommenderar jag köp av Hufvudstaden, Fabege, AtriumLjungberg med flera.

Visserligen lär väl synen på hemarbete göra att något fler distansarbetar i framtiden, att något mer handlas på nätet, osv, men att fastighetsbolag med goda lägen (exempel: Fabege) inte har en plats i framtidens ekonomi är svårt att tro. "Marknaden har alltid rätt" brukar man säga, men lägga till "på sikt".
Citera
2020-08-26, 15:28
Medlem
sinewaves avatar
S&P500 (SPX500USD-terminer) börjar efter ett skutt upp den senaste halvtimmen att suga sig ned mot +/-0 inför öppning 15:30.

En simpel taktik är att helt enkelt köpa på 'gap fill' (om SPX eller SPY öppnar med gap fill nedåt) eller att köpa när terminerna står nära +/-0 alt. bara vänta på någon typ av trendvändning av något slag.

Edit: SPX och SPY öppnade högt, gick ned och gjorde 'gap fill' och vacklar för tllfället omkring i området för denna 'gap fill':
https://i.imgur.com/kYtfekV.png
SPY @ 1min
Senast redigerad av sinewave 2020-08-26 kl. 15:39.
Citera
2020-08-26, 15:46
Medlem
Citat:
S&P500 (SPX500USD-terminer) börjar efter ett skutt upp den senaste halvtimmen att suga sig ned mot +/-0 inför öppning 15:30.

En simpel taktik är att helt enkelt köpa på 'gap fill' (om SPX eller SPY öppnar med gap fill nedåt) eller att köpa när terminerna står nära +/-0 alt. bara vänta på någon typ av trendvändning av något slag.

Edit: SPX och SPY öppnade högt, gick ned och gjorde 'gap fill' och vacklar för tllfället omkring i området för denna 'gap fill':
https://i.imgur.com/kYtfekV.png
SPY @ 1min

Det här händer nästan varje dag. Samma sak hände igår.
Citera
2020-08-26, 16:00
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temujin56
Det här händer nästan varje dag. Samma sak hände igår.

Mja, inte riktigt varje dag ....
Igår -- visst.

Vissa dagar har priset struntat i 'gap fill' så sitter man och hoppas på det så ...

Utöver det har t ex både OMX och DAX haft fall med gap fills som byggt upp sådant momentum att det burit av rätt ned i källaren.

Oavsett är det så att om man tror på något för mycket är risken skyhög att man gör bort sig. :)

Värt att notera är alla nedre gaps som index lämnat bakom sig. Finns bland annat en ända tillbaka till mars månad. Så att priset alltid fyller .... inte riktigt.
Senast redigerad av sinewave 2020-08-26 kl. 16:05.
Citera
2020-08-26, 16:04
Medlem
Citat:
Mja, inte riktigt varje dag ....
Igår -- visst.

Vissa dagar har priset struntat i 'gap fill' så sitter man och hoppas på det så ...

Utöver det har t ex både OMX och DAX haft fall med gap fills som byggt upp sådant momentum att det burit av rätt ned i källaren.

Oavsett är det så att om man tror på något för mycket är risken skyhög att man gör bort sig.

Är man konspirationsteoretiker om man tror att fed stödköper efter 17.30 för att försvaga eu?
Citera
2020-08-26, 16:12
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temujin56
Är man konspirationsteoretiker om man tror att fed stödköper efter 17.30 för att försvaga eu?

Ja/Nej. :)

Det man kunnat se flera gånger nu är att S&P lurat ned de europeiska börserna i källaren för att sedan efter 17:30-18:00 börjat gå upp (för att sedan backa kring 19 för att sedan ev. gå upp runt 21:00). Det har stundtals varit ganska irriterande.

Att försöka köpa/sälja på något sådant dock ... Det måste man nog vara lite konspiratorisk för.
Det är dock en bättre konspiration än idén som vissa har som innebär att okänd faktor X gör att tillgång Y kommer gå upp jättemycket flera år i framtiden.
Citera
2020-08-26, 18:04
Medlem
Citat:
Ja/Nej.

Det man kunnat se flera gånger nu är att S&P lurat ned de europeiska börserna i källaren för att sedan efter 17:30-18:00 börjat gå upp (för att sedan backa kring 19 för att sedan ev. gå upp runt 21:00). Det har stundtals varit ganska irriterande.

Att försöka köpa/sälja på något sådant dock ... Det måste man nog vara lite konspiratorisk för.
Det är dock en bättre konspiration än idén som vissa har som innebär att okänd faktor X gör att tillgång Y kommer gå upp jättemycket flera år i framtiden.

Tänk om man hade följt de där signalerna och mönstren..

Jaja, snart dags att börja smida på en björnposition i Nasdaq.
Citera
2020-08-26, 18:18
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProPapa
Tänk om man hade följt de där signalerna och mönstren..

Jaja, snart dags att börja smida på en björnposition i Nasdaq.

Ja, då skulle det förmodligen gått åt skogen för sådant där tenderar, som allt som man tror, att väldigt ofta brista. Idag är ett fint exempel.

Oavsett... hög aktivitet idag:

Kort: En tråkig dag, fått sitta på 1 och 5-min och söka 'köpläge'. Det är inget jag gillar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in