Citat:
Ursprungligen postat av
andersaanderssona
Det finns några punkter som jag tror att de allra flesta är överens om.
Ingen kunde förutse att paret skulle promenera hem. Den troligaste hemvägen var samma väg tillbaka som de anlände. För att kunna veta hur paret skulle ta sig hem krävdes det övervakning. Oavsett ensamagerande gärningsman eller grupp. I samma ögonblick OP lämnade bokhandeln var promenadriktningen klar. Samtidigt som det framgick att de inte var eskorterade av livvakter. Mördaren visar ingen form av desperation eller tidsbrist. Det tar ett antal minuter innan skotten faller. I förväg kunde inte sidbytet förutses, alltså var den västra sidan mest trolig före det ägde rum.
Säpos PM talar om förhöjd aktivitet strax före mordet och att det finns tecken på omgruppering. Vilket kan tyda på att förstahandsvalet för mordet var att de skulle ta samma väg tillbaka. Men var fanns de personerna norr om Grand i så fall?
I din beskrivning så verkar det i så fall som att man inte kommer att låta paret promenera för långt. För att kunna utesluta sämre alternativ längre fram än Sveavägen-Tunnelgatan. Och här kan man tänka sig att båda sidor var täckta före sidbytet. Och då är vi återigen framme vid frågorna hur lång tid i förväg befann sig mördaren i Dekorimahörnan? Och varifrån kom han? Det är centralt att försöka hitta honom före han anlände.
Kan inte uteslutas att en person i en grupp tog ett enskilt initiativ.
Det är väl här någonstans vi hamnar idag. I väntan på att nytt material kommer fram. Som förhoppningsvis kommer att visa om vi tänker rätt eller fel.
Ja.
Att det krävdes nära övervakning betraktar jag som självklart eftersom det var omöjligt att förutse vad som skulle hända efter bion.
Västra sidan mest trolig - ja.
Inga livvakter noteras - ja. (Möjligen känt redan i förväg).
GM kall och inväntade rätt tillfälle - ja.
Personer norr om Grand - behöver inte ha observerats av vittnen. Kanske bara en man utan WT.
Hindra paret Palme att gå för långt söderut - ja.
Varifrån kom GM - ja, nyckelfråga.
Såg någon GM innan han kom till Dekorima - ja viktig fråga.
Flera skyttar? - ja det verkar så. Skytten vid Rådmansgatan kan inte ha hunnit ner till Dekorima så vitt han inte åkte bil.
Kommentar:
Jag börjar bli mer och mer övertygad om att GM "plötsligt bara är där" starkt tyder på att han antingen kom dit i bil söder om Dekorima precis före mordet. Eller att han dolde sig mycket väl före mordet, exempelvis bakom dörren mellan Dekorima och Götabanken eller inne på Tunnelgatan.
Att han gick över Sveavägen utan att någon observerade honom verkar inte troligt. Det stod bilar vid rödljuset även före mordet. Eller så körde bilar förbi korsningen beroende av trafikljusens intervall. Någon bara måste ha sett honom göra det. IM säger det långt efter mordet men den uppgiften betraktar jag som mycket osäker.
Han kan naturligtvis även ha gått bakom dem och gått förbi dem men då blir tidsfönstret extremt kort + att endast NF såg honom i så fall? Då faller IM:s uppgift fullständigt. Tid för passering förbi paret Palme kanske 23.20.45 och därefter fram till Dekorima strax efter ca 23.21? Dvs ingen väntande GM mer än kanske 15-20 sekunder.