2020-08-26, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Finland har nu tagit fram statistik kring dem som blev svårast sjuka i Corona och behövde intensivvård.

22% hade diabetes
17% kronisk lugnsjukdom
<5% kronisk leversjukdom, tidigare blodcirkulationsstörning i hjärnan, tidigare hjärtinfarkt eller var cancerkonvalescent.
52% av alla patienter hade någonsorts underliggande sjukdom.

Men men.. Det är en sak som sticker ut ordentligt. 86% av alla intensivvårdspatienter led av:

Övervikt eller fetma!

Så det bästa sättet att skydda sig mot Corona är att börja banta idag..

Istället för att kackla om munskydd hit och dit borde man våga titta sanningen i vitögat: Folk är för feta! Bantning borde vara det som rekommenderades både av läkarna och som stod på löpsedlarna.

Men man vågar inte. Någon kan ju känna sig sårad, kränkt, mobbad..
Är troligtvis liknande siffror i Sverige, men här redovisar dom ju bara vilka som har extrem fetma (bmi över 40) i statistiken, men dessa utgör ändå en hel del av de vårdade.
Citera
2020-08-26, 09:55
Medlem
Citat:
Finland har nu tagit fram statistik kring dem som blev svårast sjuka i Corona och behövde intensivvård.

22% hade diabetes
17% kronisk lugnsjukdom
<5% kronisk leversjukdom, tidigare blodcirkulationsstörning i hjärnan, tidigare hjärtinfarkt eller var cancerkonvalescent.

Men men.. Det är en sak som sticker ut ordentligt. 86% av alla intensivvårdspatienter led av:

Övervikt eller fetma!

Istället för att kackla om munskydd hit och dit borde man våga titta sanningen i vitögat: Folk är för feta! Bantning borde vara det som rekommenderades både av läkarna och som stod på löpsedlarna.

Det låter allvarligt med en så hög siffra - 86% men då ska man komma ihåg att andelen överviktiga i Finland ligger på runt 60% (i arbetande ålder är siffran så hög som 75%) så överrepresentationen behöver inte vara så hög för överviktiga.
Senast redigerad av Kalmar2004 2020-08-26 kl. 09:58.
Citera
2020-08-26, 10:06
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:

22% hade diabetes
17% kronisk lugnsjukdom

Övervikt eller fetma!

Var inte emot lockdown i våras och om det går illa i vinter och i höst tycker jag nog att man ska överväga en lockdown då. Men om jag inte har fel så gick godis och chips försäljningen kraftigt upp när Norge hade sin Lockdown. Liksom folk såg mer på film. Får ju inte bli så att folk blir fetare eller osundare under en pandemi. Men vis vad det har ändrats, så tjock som mänskligheten är nu har den väl aldrig varit tidigare och det är ju inte bara i denna pandemi som det är dåligt. Hjärt- och kärlsjukdomar är den vanligaste dödsorsaken i Sverige och den får man av dåligt kosthåll. Faktiskt kan den botas av att man övergår till nyttig vegans kost.
Så ät sunt och mindre rött kött för din egen skull, miljön, pandemin och samhällets ekonomi.
Citera
2020-08-26, 10:30
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
Är inte värt att stänga ner hela samhällen.
Jag är tämligen säker på att det i längden är mer skadligt än viruset själv. Självmord, alkoholism, droger, våld i hemmet, psykiska problem, personlig ekonomi m.m.
Vad du tror är oväsentligt.
Jag skrev att om det är nödvändigt så accepterar jag.
Citera
2020-08-26, 10:32
Medlem
erwynns avatar
Ingen vårdas för covid i Norrbotten numer, varken sjukhus eller IVA. Bra jobbat Norrbotten!
Citera
2020-08-26, 10:33
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Nej men det var inte heller frågeställningen i orginal-posten. Jag förstår att du är uttråkad men sluta citera mig nu om du inte har någonting vettigt alls att skriva.
Tack.
Eh..?
Men ditt antagande baserades sig på något så hypotetiskt som att viruset har spelat ur sin roll.
Varför ska jag då inte ställa den frågan till dig?
Citera
2020-08-26, 10:48
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Verkar som det blev en dålig cirkel. Vi hade för lite skyddsmateriell och därför sågs självtest som något positivt av FoHM.

Men kvaliteten från Kina har väl aldrig stuckit ut som bra. Tycker att många produkter där ifrån håller en sämre kvalitet så det är ju inte så man häpnads över att testerna inte var så bra. Tycker nog att myndigheterna kunde kontrollera de de köper in och använder bättre. Det här ska ju inte behöva hända.
Vet att det i början fick (bl a?) Spanien dåliga test-kit från Kina.
Men varför har enbart Sverige drabbats nu? Eller är det toppen av ett isberg?
Tillverkar andra länder test-kiten själva? Roche tillverkar ju test-kit.
Citera
2020-08-26, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erwynn
Ingen vårdas för covid i Norrbotten numer, varken sjukhus eller IVA. Bra jobbat Norrbotten!

Skulle ju bli massdöd där 2 veckor efter reserestriktionerna hävdes. Tydligen kan folk sköta sig utan förbud och mask!
Citera
2020-08-26, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Eh..?
Men ditt antagande baserades sig på något så hypotetiskt som att viruset har spelat ur sin roll.
Varför ska jag då inte ställa den frågan till dig?
Detta då jag aldrig påstått att viruset spelat ut sin roll. Jag pratar om en högst hypotetiskt situation i framtiden, där viruset spelar ut sin roll, om inskränkningarna på människors liv verkligen är okej och i så fall hur länge? Olika typer av myndigheter har målat upp en bild av viruset som gör det svårt att låta viruset spridas i samhället vilket i sin tur gör det extremt svårt att öppna upp om viruset fortfarande existerar i samhället i hög grad. Det finns en genuin rädsla. Jag förstår inte ditt extrema behov av att tramsa och missförstå med flit?
Senast redigerad av karlkula12 2020-08-26 kl. 11:12.
Citera
2020-08-26, 11:15
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Skulle ju bli massdöd där 2 veckor efter reserestriktionerna hävdes. Tydligen kan folk sköta sig utan förbud och mask!

Jo, så är det naturligtvis. Det är bara de absolut mest efterblivna som inte klarar av att leva ett liv utan förbud, påbud och någon som hela tiden säger åt dem hur de ska leva. De är dessutom så pass klent begåvade att det de vill måste tvingas på andra, för om inte alla är tvingade så klarar de inte ens själva att leva som de lär.

Men som jag brukar säga, detta är dem som i naturen skulle blivit mat. De som har vad som krävs kommer att klara av viruset och de som inte har vad som krävs kommer att sorteras bort. Gott så.
Citera
2020-08-26, 11:21
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det gäller väl båda vägarna. Låta samhället fortsätta sin verksamhet är också en form av hänsyn och uppoffring. Total nedstängning är total intolerans.

Virus ska inte bemötas med tolerans.

Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
Är inte värt att stänga ner hela samhällen.
Jag är tämligen säker på att det i längden är mer skadligt än viruset själv. Självmord, alkoholism, droger, våld i hemmet, psykiska problem, personlig ekonomi m.m.

"I längden"? Har någon föreslagit att samhället ska stängas ner för evigt?

Att stänga ner vissa verksamheter, behöver inte betyda att införa utegångsförbud. Titta på Finland, Norge och Danmark. Har dessa länder drabbats av en våg av självmord och psykiska problem? I så fall, har dom psykiska problemen ökat mer än i Sverige?

Ett ännu bättre alternativ, är att stänga ute viruset från landet, och låta samhället fungera som vanligt innanför gränserna. Att stänga ner ett samhälle, är priset man får betala ifall man är dum nog att välkomna resenärer från länder med pågående epidemi.
Citera
2020-08-26, 11:25
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Smittrapporteringen idag

• x>300 Fler än snittet 3 senaste onsdagarna, risk för fortsatt uppgång.
  • 190<x<300 Bekräftar platån, osäkert läge, ev. väldigt svag nedgång.
  • x<190 4:e rapportdagen på raken med lägre siffra än veckan innan, bekräftar svag nedgång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in