2020-08-26, 10:16
Medlem
indianhejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll
Låter som något är fel, eller att du skulle vara genetisk immun mot "giftet".
Du måste nog ta detta med läkaren, låter sinnessjukt att inget händer på 3 tabletter.
Jag tolkade de inte som att du var extremt stor , men kanske du är och då kan de vara förklaringen.
Nä sinnesjukt. En del får ingen verkan av tabletter. Inget konstigt eller nytt under solen
Citera
2020-08-26, 10:17
Medlem
indianhejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 80231
Vanliga läkare på en vårdcentral får knappt skriva ut Imovane längre. Det anses som knark.

Melatonin, gärna få dagar per vecka, ska vara norm.

Samma gäller för vissa värklindrande mediciner.
Man är försiktig till yngre par. Är du över 70 år blir det inga problem. Mycket vanligt.
Citera
2020-08-26, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll
Låter som något är fel, eller att du skulle vara genetisk immun mot "giftet".
Du måste nog ta detta med läkaren, låter sinnessjukt att inget händer på 3 tabletter.
Jag tolkade de inte som att du var extremt stor , men kanske du är och då kan de vara förklaringen.

Ja, det är väldigt konstigt. Nope, 78 kg fördelat på 180 cm.

Citat:
Du tillhör nog den del av mänskligheten som behöver en stor dos av sömnmedicin för att kunna sova.

Nja, det är bara Propavan, jag har även Imovane som jag tar när jag inte kan somna om på natten och verkligen måste få sova för den kommande dagen, och det funkar, det ger mig dock bara 4-5 timmar, sen vaknar jag.
Jag har även provat Mirtazapin, och en så låg dos som 1,875 mg däckar mig, men detta håller jag mig borta från p.g.a. biverkningarna, vilket är ökad ångest, jag känner mig förvirrad och är helt utslagen (hjärntrött) dagen efter. Men detta kanske bara är insättningssymptom som försvinner efter några veckor? Jag vågar dock inte fortsätta då jag äter SSRI och dessa två kombinerat ska tydligen öka risken för serotonergt syndrom.

Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Tycker imovane är den bästa sömnmedicinen. Man somnar snabbt och man sover tungt

Ja, det hjälper ju mot insomningen, men man får ju inte ut många timmars sömn av det, eller inte jag iaf.

Citat:
Ursprungligen postat av FinurligFilur
Ni har båda en historik av sömnstörning samt ryggont. Undra om forskningsrapporterna som kommit fram till detta samband stämmer ändå? Ni två är en liten studiepopulation för min amatörstudie förvisso!

Hoppas ni är bättre i ryggen efter dessa månader iallafall! Har ni kommit ur era ryggsymptom tillfullo till och med?

Tack, ryggen har blivit bättre efter hållningsändring och behandling, det visade sig vara facettlederna som gav liknande symtom som min gamla diskbuktning. Mina första år i gymmet kombinerat med ett fysiskt krävande jobb var orsaken till mina problem.
Jag har dock ingen historia av sömnproblem, bara de senaste 3 månaderna.
Senast redigerad av Plopp123 2020-08-26 kl. 10:21.
Citera
2020-08-26, 10:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Plopp123
Ja, det är väldigt konstigt. Nope, 78 kg fördelat på 180 cm.

Nja, det är bara Propavan, jag har även Imovane som jag tar när jag inte kan somna om på natten och verkligen måste få sova för den kommande dagen, och det funkar, det ger mig dock bara 4-5 timmar, sen vaknar jag.
Jag har även provat Mirtazapin, och en så låg dos som 1,875 mg däckar mig, men detta håller jag mig borta från p.g.a. biverkningarna, vilket är ökad ångest, känner mig förvirrad och är helt utslagen (hjärntrött) dagen efter.

Ja, det hjälper ju mot insomningen, men man får ju inte ut många timmars sömn av det, eller inte jag iaf.

Tack, ryggen har blivit bättre efter hållningsändring och behandling, det visade sig vara facettlederna som gav liknande symtom som min gamla diskbuktning. Mina första år i gymmet kombinerat, och då kombinerat med ett fysiskt krävande jobb med mycket lyft var orsaken till mina problem.
Jag har dock ingen historia av sömnproblem, bara de senaste 3 månaderna.

Sov bra hela nätterna när jag tog det men fungerar väll olika beroende på person.
Citera
2020-08-26, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plopp123
Tack, ryggen har blivit bättre

Glädjer mig att höra att den är under kontroll nu! Hoppas den håller sig lugn framöver också. Så, åter till topic.
Citera
2020-08-26, 10:38
Medlem
Propavan är skit. Kör melatonin, inte lika farligt heller.
Citera
2020-08-26, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lahavana

Hur är Propavan "farligt"? Jag hr provat Melatonin med, det gjorde inget mot mina uppvakningsproblem. De livliga drömmarna som jag fick på det försämrade snarare min sömnkvalité.
Citera
2020-08-26, 11:10
Medlem
BirosKorlaffs avatar
Jag tycker du skall be om Stilnoct. Insomningstablett som fungerar bra. Man sover hela natten. Ta den absolut inte om du inte skall sova och ta den inte med alkohol.

Propavan gör mig så sjukt seg, sover inte särskilt mycket bättre men är sjukt seg hela dagen efteråt.
Citera
2020-08-26, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FinurligFilur
Er två minns jag från en tråd om ryggsmärta. Plopp123 anklagade mig för käbbel för att jag undrade om psykisk ohälsa kunde vara orsaken bakom ökad frekvens av ryggont. Ni har båda en historik av sömnstörning samt ryggont. Undra om forskningsrapporterna som kommit fram till detta samband stämmer ändå? Ni två är en liten studiepopulation för min amatörstudie förvisso!

Hoppas ni är bättre i ryggen efter dessa månader iallafall! Har ni kommit ur era ryggsymptom tillfullo till och med?
Kul att du kommer ihåg det. Min svank är lite jobbig emellanåt. Lite då och då. Vad det beror på vet jag inte, men jag vet att problemet började när jag var på jobbet. Fick ryggskott. Sen varför det ändå hänger kvar långt efter vet jag inte. Men jag tror det kan vara för jag är otränad i den.
Citera
2020-08-26, 11:34
Avslutad
Hur i helvete kan någon vilja ha den medicinen?
Jag fick skiten utskrivet och kände mig som en jävla zombie som kunde sova i 16 timmar. Var mediefriheten och träna. Då kommer du kunna somna. Problem är att vi är det dummaste djuret som inte förstår att vi inte kan ändra på vår genetik.
Citera
2020-08-26, 12:04
Bannlyst
Ta en stadig grogg innan läggdags, det somnar man fint på.
Citera
2020-08-26, 12:05
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Tycker imovane är den bästa sömnmedicinen. Man somnar snabbt och man sover tungt . Propavan blir man bara helt seg i huvudet av . Även flera timmar efter man har vaknat. Melatonin tycker jag är för mesigt . Kan ta 8 st tabletter utan att bli påverkad. Snacka med din läkare att få imovane istället.

Imovane(Zopiklon) samt Stilnoct(Zolpidem) är i dagsläget de mest potenta sömnmedicinerna som skrivs ut i Sverige. Stilnoct anses vara en aning starkare, men vilka som passar en bäst är högst individuellt.

Citat:
Vanliga läkare på en vårdcentral får knappt skriva ut Imovane längre. Det anses som knark.

Melatonin, gärna få dagar per vecka, ska vara norm.

Samma gäller för vissa värklindrande mediciner.

Klart de får, men att de är restriktiva är en helt annan sak. Beror helt och hållet på personens tillstånd. Eftersom att det är narkotikaklassat så är det andra riktlinjer som gäller.

Citat:
Jasså , nu var det typ 1 år sen jag använde det. Vet inte ens om jag har kvar det på recept. . Vet att det kan vara beroende framkallande , tråkigt annars som sagt tycker jag det fungerar bäst

Du har alltid kvar förskrivet läkemedel i ett år, du kan alltid kolla 1177 på din medicinlista där står hur många uttag du har samt hur lång tid du har kvar. Det är vanebildande, men som allt annat så är det högst indviduellt. Det är klassificerat som milt beroendeframkallande.

Citat:
Ursprungligen postat av indianhej
Man är försiktig till yngre par. Är du över 70 år blir det inga problem. Mycket vanligt.

Stämmer bra.

Citat:
Ursprungligen postat av lahavana

Propavan är knappast farligt, likt Theralen och Lergigan. Anses som ett milt läkemedel och skrivs ut utan konstigheter, detsamma gäller Atarax.

Citat:
Ursprungligen postat av BirosKorlaff
Jag tycker du skall be om Stilnoct. Insomningstablett som fungerar bra. Man sover hela natten. Ta den absolut inte om du inte skall sova och ta den inte med alkohol.

Propavan gör mig så sjukt seg, sover inte särskilt mycket bättre men är sjukt seg hela dagen efteråt.

Stilnoct(Zolpidem) är det mest potenta läkemedlet som finns att få ut mot sömnsvårigheter. Du har rätt gällande råden, men läkarna är restriktiva med att skriva ut z-analoger. Han kan alltid fråga, men sannolikheten att han får det utskrivet är inte så stor. Nu känner jag inte till personens historik, så visst kan det vara möjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in