2020-08-25, 17:35
Medlem
Vad är det rent fysiskt som gör att man blir tungandad/lätt ansträngd när man är förkyld?
Citera
2020-08-25, 17:39
Avstängd
Bajsmohammeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MZW
Vad är det rent fysiskt som gör att man blir tungandad/lätt ansträngd när man är förkyld?

Har väl med luftvägarna att göra antar jag , irriterade luftvägar
Citera
2020-08-25, 17:49
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Luftröret blir inflammerat och sväller, dvs utrymmet för att andas in och ut blir mindre. Det är samma fenomen vid astma.
Citera
2020-08-25, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Luftröret blir inflammerat och sväller, dvs utrymmet för att andas in och ut blir mindre. Det är samma fenomen vid astma.

Kan alltså Bricanyl hjälpa vid förkylning?
Citera
2020-08-25, 17:55
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Kan alltså Bricanyl hjälpa vid förkylning?

Ja, om tungandningen är i bröstkorgen och inte i näsan. Tar du Bricanyl i vanliga fall eller är det någon i din familj?
Citera
2020-08-25, 18:00
Medlem
Citat:
Ja, om tungandningen är i bröstkorgen och inte i näsan. Tar du Bricanyl i vanliga fall eller är det någon i din familj?

Min sambo. Jag är snuvig men upplever mig som tungandad generellt.
Citera
2020-08-25, 18:11
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Min sambo. Jag är snuvig men upplever mig som tungandad generellt.

Om du håller för näsan och bara andas genom munnen - är det svårt att andas då också?

Jag tycker inte det är helt okej att ta andras mediciner om man inte har sjukdomen som medicinen är tänkt för. Nu är ju Bricanyl inte en jättefarlig medicin. Och den hjälper till viss del mot dina besvär. Om du lånar din sambos Bricanyl, tänk på att inte överdosera och att man som ny och ovan kan få kraftig hjärtklappning.
Citera
2020-08-25, 18:41
Medlem
Citat:
Om du håller för näsan och bara andas genom munnen - är det svårt att andas då också?

Jag tycker inte det är helt okej att ta andras mediciner om man inte har sjukdomen som medicinen är tänkt för. Nu är ju Bricanyl inte en jättefarlig medicin. Och den hjälper till viss del mot dina besvär. Om du lånar din sambos Bricanyl, tänk på att inte överdosera och att man som ny och ovan kan få kraftig hjärtklappning.

Absolut, det är via bröstet som det är tungt. Tog Bricanyl med hjälp av sambon, endast en dos. Öppnade upp en del. Men är inget jag tänkt använda långsiktigt öht, var mest för att pröva.
Citera
2020-08-25, 21:31
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Absolut, det är via bröstet som det är tungt. Tog Bricanyl med hjälp av sambon, endast en dos. Öppnade upp en del. Men är inget jag tänkt använda långsiktigt öht, var mest för att pröva.

Det låter bra. Om du fortsätter vara tungandad vid förkylningar kan det vara bra att kolla upp om du har förkylningsastma.

Har du testat dig för Covid-19? Tungandning ingår ju i sjukdomssymtomen.
Citera
2020-08-26, 01:11
Medlem
Citat:
Det låter bra. Om du fortsätter vara tungandad vid förkylningar kan det vara bra att kolla upp om du har förkylningsastma.

Har du testat dig för Covid-19? Tungandning ingår ju i sjukdomssymtomen.

Fick halsont i söndags och har sedan dess nyst och haft rinnande näsa om vartannat, så känns inte riktigt likt just Covid. Ett PCR-test vore absolut på sin plats.
Citera
2020-08-26, 18:07
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Fick halsont i söndags och har sedan dess nyst och haft rinnande näsa om vartannat, så känns inte riktigt likt just Covid. Ett PCR-test vore absolut på sin plats.

Covid-19 är lurigt. En del har bara lite ont i halsen och nyser i kanske en vecka. När de så tror de börjar bli friska och att det hela är över, så slår plötsligt den hemska hostan till. På någon timme är de jättedåliga. Det har i alla fall hänt vänner till mig som fått konstaterat att de har c-19.

Så håll noga koll på hosta och tungandning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in