2020-08-25, 22:17
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Tegnell?
Det var väl du som beskrev?
Enligt Tegnell ska man ju sköta smittspårningen själv?!
Citera
2020-08-25, 22:21
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
??? Nä, nu ser du spöken, annars klä dem i personer!!!

Mer viktigt, vad är ens väsentligt, om det är några fler eller färre i statistiken över smittade, registrerade?

Det är inte några få, det är 4 000...

Jag vet inte vad fördelen skulle vara att ljuga om detta. Men myndigheterna har ljugit så mycket för oss i den här saken, att jag inte litar på dem längre. De skulle kunna ljuga om en sådan här sak också, om det innebar att de kunde styra oss i önskad riktning. Du vet: "barn kan inte bli sjuka och smittar inte", "asymptomatisk smittspridning förekommer inte", "karantän hjälper inte", "resor sprider inte smitta", "den här sjukdomen kommer aldrig att komma till Sverige".
Citera
2020-08-25, 22:22
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Provtagningen har ökat återigen, över 8000 fler PCR-tester utfördes vecka 34 jämfört med vecka 33. Dessutom sjönk positivitetsandelen från 3.85% till 2.73%. Ett tecken på att smittspårning har kommit igång i större skala?

Ny och gammal data: https://covidstatistik.se/provtagningar

Rätt väntat att det ökat igen nu när fler är tillbaka till vardagen. Finns större incitament att testa sig vid minsta symptom nu, jämfört när man ändå bara låg hemma i hängmattan på semestern. Jag har själv varit ner och testat mig (negativt) då jag pga lite lite halsont inte ville/fick vara på jobbet.
Citera
2020-08-25, 22:23
Medlem
Mindre än en vecka kvar till full mayhem råder i Sverige

Eller har "2 veckor efter skolstart" ändrats? Läser inte allt i tråden.
Citera
2020-08-25, 22:28
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Hur är det möjligt med så många fel och misstag i denna viktiga hantering - både i stort och smått, i varenda liten detalj? Och varför just i Sverige, som i alla fall förr räknats som ett modernt och rikt land?

Ja, en möjlig förklaring är att det är någon som vill mörka något.

Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Sverige har bort sig igen, tusentals coronatester blev ett fiasko, de var väl bara detta som fattades i eländet haha.

Ett test som används i hela världen. Svenska labb tillsammans med FHM upptäcker att det inte fungerar. Logiken enligt er är Sverige gör bort sig och mörkar...

När det i själva verket är ett bevis på den svenska noggrannheten.
Jösses...

Edit: sorry painkiller. Jag inser att du inte är ett pucko som de andra, missade ironin i ditt inlägg men ser det nu så editerar bort din citering
Senast redigerad av Beaver14 2020-08-25 kl. 22:33.
Citera
2020-08-25, 22:32
Medlem
Citat:
Många lärare har smittats i områden där det finns mycket smitta i samhället. Men FHM räknar ohederligt: de räknar ut antalet smittade lärare per det totala antalet lärare i Sverige, och får det då till en låg smittrisk. För att få fram en vettig siffra, måste man ju utesluta lärare som arbetar i områden där smittan överhuvudtaget inte finns.
Det är så man räknar på incidens per yrkesgrupp. Folkhälsomyndigheten gör rätt i att räkna på det sättet.
Citera
2020-08-25, 22:33
Medlem
Citat:
Det är inte några få, det är 4 000...

Jag vet inte vad fördelen skulle vara att ljuga om detta. Men myndigheterna har ljugit så mycket för oss i den här saken, att jag inte litar på dem längre. De skulle kunna ljuga om en sådan här sak också, om det innebar att de kunde styra oss i önskad riktning. Du vet: "barn kan inte bli sjuka och smittar inte", "asymptomatisk smittspridning förekommer inte", "karantän hjälper inte", "resor sprider inte smitta", "den här sjukdomen kommer aldrig att komma till Sverige".

Nu börjar jag känna igen den analyserade och eftertänksamma Merwinda

Men, 4000 feldiagnostiserade är få, i förhållande till alla testade, vi vet att det är och har varit problem med tester. Då får vi nog lugna oss med slutsatser, även om jag håller med dig om att "systemsverige" försöker kontrollera befolkningen, på olika sätt, i olika sammanhang.. ( PK och demokratur-frågan...)

Mitt tips är att ta diskussionen i frågor som är mer viktiga, men håller helt med i analysen om att "samhället" försöker ha en agenda, en agenda att göra oss (små) människor till "lydiga" medborgare, som ska jobba och betala skatt, och helst inte ha några åsikter...Det kommer inte att drabba varesig dig eller mig
Citera
2020-08-25, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
It stinks to high heaven!

Det här gör mig än mer övertygande om att något inte står rätt till i nyheten om att 4000 skulle ha blivit feldiagnostiserade positivt för COVID19:
/.../Sveriges coronastatistik kommer att sjunka efter beskedet om att 3.700 personer har testat felaktigt positivt för covid-19. Det handlar om personer som har använt sig av egenprovtagna PCR-tester, berättar Karin Tegmark Wisell på den gemensamma pressträffen under tisdagseftermiddagen.

– Felaktiga tester har gjorts under en ganska lång period, från mars till mitten av augusti. Den nationella statistiken kommer att ändras nu, säger hon.

Samtliga ska enligt Folkhälsomyndighetens uppgifter inte vara smittade av covid-19. Det handlar om ett fel som inträffat på två laboratorier som analyserat kommersiella snabbtester.
https://www.dn.se/nyheter/sverige/tusentals-test-for-covid-19-var-felaktigt-positiva/

Innan juni var det knappt att man tog prover på de som inte lades in på sjukhus. Jag har heller inte hört om att man distribuerat självtester under våren.

3700 fall är ungefär vad det brukar vara på 2 veckor.
Problemet har alltså varit i 6 månader nästan och FHM har inte vetat om det?
-3700 ja då kommer väl flockimmuniteten längre bort.
Citera
2020-08-25, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Jo, man skapar sig ingen bild av smittspårningen "centralt". Man kan inte nysta vidare i smittkedjan för att bryta den.

Absolut en relevant invändning.
Har vi inte resurser så är det så. Märkligt att andra länder kan göra detta, men visst, här går det kanske inte.
Då bör lagen ändras så att man kan skippa smittspårning om man inte hinner med.

Håller med.

Dessutom:

Varför saknas resurser i Sverige? Varför har vi knappt råd med någea åtgärder?

Smittspårningen behöver inte utföras av vårdpersonal. Vi har tex hundratusentals permitterade som staten betalar delar av lönen för.
Citera
2020-08-25, 22:37
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Mindre än en vecka kvar till full mayhem råder i Sverige

Eller har "2 veckor efter skolstart" ändrats? Läser inte allt i tråden.

Det arbetas febrilt på nya hypoteser när det kan tänkas explodera.
Citera
2020-08-25, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpiralenSpiralen
Håller med.

Dessutom:

Varför saknas resurser i Sverige? Varför har vi knappt råd med någea åtgärder?

Smittspårningen behöver inte utföras av vårdpersonal. Vi har tex hundratusentals permitterade som staten betalar delar av lönen för.
Varför skulle den där permitterade hotellreceptionisten göra ett bättre jobb med att smittspåra än du själv?
Citera
2020-08-25, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Ett test som används i hela världen. Svenska labb tillsammans med FHM upptäcker att det inte fungerar. Logiken enligt er är Sverige gör bort sig och mörkar...

När det i själva verket är ett bevis på den svenska noggrannheten.
Jösses...

Edit: sorry painkiller. Jag inser att du inte är ett pucko som de andra, missade ironin i ditt inlägg men ser det nu så editerar bort din citering

Vi behöver nog släppa kramp-reaktionerna över C-19, om en 5-10 år kommer den att vara glömd....en annan debuterande virus kan då vara aktuell, skulle leda till att C-19 får närmare noll uppmärksamhet.

Min fundering blir, i ett sådant scenario ( den kanske slår värre än C-19), hur mycket har man lärt sig då, var gäller panik och ner-stängningar av samhällen och länder?

I sammanhanget kan man kanske följa ursprunget (?), Wuhan, vad är status där? Kineserna är väl inte kända för att ge ut fakta, förmodligen en tveksam väg till kunskap....
Senast redigerad av Whyback 2020-08-25 kl. 22:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in