Citat:
Ursprungligen postat av
cucciola
Verkligen inget konstigt misstag alls från din sida. Att gåsen heter Mårten låter ju för enkelt, som att det måste vara fel fast det är rätt. Akka var första namnet som poppade upp i mitt huvud också, sen mindes jag att hon var ledargåsen men jag kom inte ihåg att gåsen Nils red på hette Mårten.
Ovanligt allmängiltig fråga för att vara med i Alla mot alla annars...
Fast det jag inte fattar riktigt är väl att man någon gång måste ha sett någon typ av illustrationer av Nils på en flygande vit gås.
Akka från Kebnekaise och alla de andra gässen var väl gråa vildgäss och ser helt annorlunda ut, även i illustrationer etc.. Någonstans borde väl folk veta historien om Nils som var ett svin mot sina djur inklusive den vita tamgåsen. Därefter tar de följe på de grå vildgässen där Akka är ledaren som sagt.
Nils var ju från Skåne så hur skulle Akka från Kebnekaise och Lappland kunna vara hans och hans familjs tamgås? Skulle hon flugit från Lappland och sedan bara blivit tam i Skåne när hon ju är ledare för alla vildgäss som flyger över hela landet? Mårten och Nils tar ju rygg på dessa vildgäss.
Akka var ju dessutom en hona och man måste väl ha hört om "gåskarlen" så tycker det är konstigt att man förväxlar detta.
Skulle förövrigt inte förvåna om man valde namnet "Mårten" pga "Mårtensafton"/Martin av Tours (Sankt Mårten), en högtid man firar i flera europeiska länder och då äter gäss. Firades i hela Sverige förr i tiden men mest förknippat med Skåne nuförtiden.