2020-08-25, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Rättelse!

FHM har inte längre bryttid 11.30.
Sedan 10 augusti (har jag för mig) redovisas siffror från föregående dygn. Alltså bryttid 00.00.

OK det gör ju en stor skillnad. Denna förändring har gått mig helt förbi.
Citera
2020-08-25, 21:27
Medlem
När jag ändå är i farten så lägger jag ut veckans gissningar. Jag räknar med "högre" siffror i morgon på grund av upprensningsåtgärder. +7 i morgon onsdag.

Torsdag gissar jag på +2 endast och på fredag får vi +3.

Jag återkommer inte mer ikväll på denna tråd. Seriösa?? debattörer får hålla ställningarna.
Citera
2020-08-25, 21:27
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Cancer var väl ett bra förslag, hjärnblödning och hjärtinfarkt är två andra.
Finns 100-tals fler också.

Det finns många som lever osunt eller har någon form av sjukdom. Men så länge immunförsvaret inte är helt utslaget, så dör man sällan av en förkylning. Däremot kan man med samma saker dö av covid. Därför är det trams att kalla covid en förkylning. Det är ingen förkylning. Fatta det.
Citera
2020-08-25, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
OK det gör ju en stor skillnad. Denna förändring har gått mig helt förbi.

Hittar inte var jag läste den infon först, men här är ett citat från Region Stockholm som pekar just på detta.

”Dagens rapport innefattar 6 augusti till och med 9 augusti, vilken är en ändring i rapporteringsmodellen som tidigare hade brytpunkten kl 11:30 rapporteringsdagen. Ändringen hänger ihop med förändringar i Folkhälsomyndighetens rapporteringsmodell vilken regionen följer.”
Citera
2020-08-25, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Hittar inte var jag läste den infon först, men här är ett citat från Region Stockholm som pekar just på detta.

”Dagens rapport innefattar 6 augusti till och med 9 augusti, vilken är en ändring i rapporteringsmodellen som tidigare hade brytpunkten kl 11:30 rapporteringsdagen. Ändringen hänger ihop med förändringar i Folkhälsomyndighetens rapporteringsmodell vilken regionen följer.”

Detta står på FHMs hemsida.
Kanske förklarar saken bättre.

Daglig data
Daglig data sammanställs vardagar med anmälningar inkomna fram till föregående dag. Siffrorna görs tillgängliga vardagar kl 14.00.
Föregående dags antal är ofullständigt och blir komplett först följande dag.
Citera
2020-08-25, 21:32
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
"Eller är per definition infekterade"? Hävdar du att barn inte kan bli infekterade? Det hävdar, i alla jag inte jag. Däremot så hävdar jag att barn, i de flesta fall hanterar en SARS-COV2 infektion effektivare än vuxna. Och detta är inte ens kontroversiellt.
Säger jag det? Förstår du att symptom på sjukdom ofta är ditt immunförsvar som arbetar? Att man t.ex. av influensa blir rejält snoriga och får slemhosta? Vilket skiljer COVID19 från influensa där man får allt från asymtomatiska infektioner till torrhosta i lindriga fall. Immunförsvaret kickar inte in lika hårt helt enkelt. Dessutom är SCoV2 inte den starkt celldödande virus som influensa är vilket låter de kapade cellerna fortsätta att producera viruskopior. Barns immunförsvar hanterar inte COVID19 bättre än vuxna och viral load blir lika eller högre hos barn än hos vuxna. Den skillnad man ser har med ACE2-receptorer att göra vilket gör att barn har något mindre risk att bli infekterade men uppenbarligen ser man ingen effekt på virusreplikation hos infekterade barn.

Citat:
Mitt förslag på hypotes handlar om hur barn, i allmänhet, hanterar en SARS-COV2 infektion och varför de inte smittar andra lika lätt som vuxna, samt vad detta kan tänkas bero på. Dessutom gav jag ett förslag hur min hypotes skulle kunna vederläggas, och efter ytterligare åtgärder, som jag inte specificerat, ev. kunna bekräfta den och därmed beteckna den som en teori i vetenskaplig mening.
Din teori bygger på att barn är en behållare för virus och inte blir infekterade vilket inte ens är logiskt. Man ser alltså virusreplikation hos barn på en nivå som matchar de vuxnas eller är högre.

Citat:
Att du tror att asymtomatisk smittbärare av SARS-COV2 är det pga att de har ett för svagt immunförsvar är nog något du är helt ensam om att tro. Hade du däremot påstått samma sak om asymtomatiska bärare av det svininfluavirus som orsakade spanska sjukan så hade du varit helt rätt ute. Därför att symptomen pga denna virusinfektion just, till stor del, uppstod pga ett för starkt immunsvar.
Jag men att asymtomatisk bärares immunförsvar reagerar dåligt på virusinfektionen och att det kan bero på SCoV2 inte är lika celldödande som influensa. Bland flera förklaringar n.b.

Citat:
I slutet en SARS-COV2 kan också immunsvaretet spela stor roll, då infektionen nått långt ner i lungorna. Men det går långsammare från första symptom till att, ev. infektionen långt ner i luftvägarna jämfört med spanska sjukan. Smittade av spanska sjukan kunde, i vissa fall, känna första symptomen och ha avlidit i sjukdomen 24 timmar senare.
Precis! Det var en influensa där man blir symtomatiskt sjuk på 1-3 dagar som jag säger.

Citat:
Men ingenting av det du skrev handlade om min hypotes, som du, förmodligen, saknar förmåga att förstå. För det du, dessutom, inte förstår med mitt sätt att resonera är att du kan komma med en miljon rön om att barn kan bära på stora virusmängder. För jag förnekar inte det. Däremot så anser jag inte att detta bevisar att barn smittar andra i samma, eller högre grad som vuxna. Jag anser, tvärtom att barn smittar mindre än vuxna.
Här finns ingen logik då man fastställt att det är just hög viral load i de övre luftvägarna under den asymtomatiska fasen strax innan den symtomatiska som antagligen medför att SCoV2 är mer smittsammare än influensa. Då är man som mest smittsam vuxna som barn. Andra faktorer kan göra barn mindre smittsamma som deras storlek och kraften på utandningar och hosta men å andra sidan är barn mera mobila i sociala sammanhang.
Och att man inte observerar att de är smittade av SCoV2.
Citat:
Men för att få i hop dessa, till synes, oförenliga ståndpunkter så har jag lagt fram min hypotes. Fast jag skulle inte bli ett dugg förvånad om folk på Folkhälsomyndigheten redan är inne på detta spår. Anders Tegnell har ju t.ex sagt att barn starka immunförsvar till stor del beror på en stark T-cells immunitet.
Åter en direkt lögn eller missuppfattning. Barn är corona-naiva ofta. Ju yngre man är desto större chans att man heller inte blivit exponerad för de andra endemiska HCoV:s. Så glöm T-celler och barn åtminstone.

Alla barn blir smittade av coronavirus. Medelåldern är fyra år och innan man nått puberteten har man säkert drabbats av alla fyra av de kända endemiska coronavirusen. Jag är övertygad om att även SCoV2 kommer att ingå i "mixen" när det väl blir endemiskt i framtiden.

Och man får upprepade infektioner av coronavirus under hela sitt liv.
Senast redigerad av arbetet 2020-08-25 kl. 21:36.
Citera
2020-08-25, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Det finns många som lever osunt eller har någon form av sjukdom. Men så länge immunförsvaret inte är helt utslaget, så dör man sällan av en förkylning. Däremot kan man med samma saker dö av covid. Därför är det trams att kalla covid en förkylning. Det är ingen förkylning. Fatta det.
Finns olika sorters cancer och olika förkylningar.
En del cancer är obotliga och vissa är rätt harmlösa.
Förkylningar är harmlösa allihop för unga människor.
Dock dog nästan hela Sydamerikas ursprungsbefolkning av förkylning på 1500-talet.
Det kan man kalla en riktig förkylning det.
Citera
2020-08-25, 21:37
Medlem
Gahans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Blir ju en ruggig gissning från hans sida (slutar på -20 /dag när han gissat färdigt)
Man kan även se det så här, alla år med en väldigt låg stapel har en riktig ökning nästa år ( vilket känns normalt) 2019 är den onormalt lägsta av alla och borde då ha en skaplig ökning året efter, ser man det så kanske man ska lägga på 20/dag istället och vips har vi ingen överdödlighet.
Jag tyckte att han hade logiska resonemang kring sina antaganden, vad var det du såg som gjorde att du tyckte att han gissade?
Att räkna på ett medeltal på överdödlighet på 5 år är säkert relevant för länder som har en liknande befolkning under dessa år men sveriges är ju annorlunda mot andra länder och vi har ju en sjunkande överdödlighet vilket man måste ta hänsyn till när man ser på överdödligheten.
Citera
2020-08-25, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Vet ej.

Men om du hittar svaret på varför Argentina nu har en accelererande ökning av smittade och dödsfall så återkom gärna. Jag är intresserad.
Ja jag är också nyfiken. Jag listar några tänkbara orsaker:
Först tänkte jag att det kunde vara mentaliteten. Det är mycket "macho" i Argentina. Alltså folk som vill negligera.
Dom hade lock-down i mars-april
Och folk har demonstrerat mot nedstängningen i Buenos Aires.
Trots deras accelererande kurvor så ska skolorna öppna igen tyckte jag mig se. tydligen haft lov där också..
Och dom använder kindpussar när dom hälsar. Tror det är svårt att sluta hälsa..
Vet inte om det är många inom vården som smittats /dött, men om det är så
Buenos Aires är förstås coronans epicenter, sägs vara "en stad som aldrig sover" mycket uteliv. Tangons huvudstad.

När man jämför länderna i Sydamerika så klassas Argentina som ett fattigt land. Men tidigare har det ju varit mycket rikt. (bara namnet)..
Nu tycks dom ställa hoppet till ett vaccin - från England. Förmodar att det kan svida, för det var ju inte så länge sen dom låg i krig med varandra. (Det där kriget var ju också något som jag funderade över när det begav sig - vad har dom egentligen för mentalitet)?

Landet är stort till ytan och befolkningen är koncentrerad i Buenos Aires-området. Ute på stäppen pampas är det öde. Enorma arealer och en befolkningstäthet under 1/kvkm.

Dom hade lock-down i Argentina mellan 20 mars - 12 april. Men under den perioden fanns nästan ingen smitta.
Smittan började blomma upp i mitten/slutet av maj - och dödstalen började stiga tre veckor senare.i.
Det tycks mig som den lock-down var för kort och missade själva utbrottet.
Citera
2020-08-25, 21:38
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
När jag ändå är i farten så lägger jag ut veckans gissningar. Jag räknar med "högre" siffror i morgon på grund av upprensningsåtgärder. +7 i morgon onsdag.

Torsdag gissar jag på +2 endast och på fredag får vi +3.

Jag återkommer inte mer ikväll på denna tråd. Seriösa?? debattörer får hålla ställningarna.

Tack. Nu kan jag sova tryggt.
Citera
2020-08-25, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Provtagningen har ökat återigen, över 8000 fler PCR-tester utfördes vecka 34 jämfört med vecka 33. Dessutom sjönk positivitetsandelen från 3.85% till 2.73%. Ett tecken på att smittspårning har kommit igång i större skala?

Ny och gammal data: https://covidstatistik.se/provtagningar

Tror också det kan vara ett tecken på kallare kvällar. Vet folk som blivit förkylda och testat negativt senaste veckan. Att jag känner folk är naturligtvis ingen källa men poängen är att folk testar sig i regel av en anledning, nämligen att de har symtom. Mindre smitta, färre test.

Inte ens de korkade alarmisterna som kräver 100 000 tester i veckan (minst) går väl och testar sig när de är friska, även om de tycker att andra ska göra det.
Citera
2020-08-25, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Läser du öht de inlägg du besvarar?

Jag skrev ju klart och tydligt att vården har kvar ansvaret för smittspårningen.
Vid delegering ansvarar den som utför smittspårningen för att uppgiften utförs, men här är det inte frågan om någon delegering.
Lagen är ju också tydlig med den enskildes skyldigheter.
Smittskyddsjurist Peter Gröön har helt rätt i att vården inte kan delegera ansvaret för smittspårning av covid-19 på den enskilde.

Hur var smittskyddslagen tänkt från början, menar du?

Smittspårning definieras av FHM enligt följande:

Fast nu delegerar man ju smittspårningen...det sa ju Tegnell i Agenda, och han tyckte det funkat bra för Klamydia, fast man aldrig ens har prövat...det hypotetiska ansvaret kvarstår hos vården...men givetvis är det helt omöjligt att kontrollera att "smittspårningen" görs.

Sparar pengar gör det förstås, man slipper ju anställa smittspårare som man gör i Danmark, Tyskland, England etc.

Och nu har snålheten även påverkat testverksamheten, självtest har genererat 4000 false positives, och då har man väl inte ens brytt sig om alla false negatives som dessa sk själv-test är notorisk kända för, eftersom många inte klarar av att köra upp pinnen tillräckligt långt i näsan.

Man blir ju inte direkt överraskad...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in