2020-08-25, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Det blir färskare eftersom man åtminstone på platz.se uppdaterar fortlöpande. Så man bryter inte kl 11:30. Senast jag kollade hade man idag +3 istället för +1.
Vilken källa har platz.se då? Framgår ingenstans på hemsidan vad jag kan se. Skulle denna hobbysida av någon som bara vill tjäna pengar på annonser vara mer tillförlitlig än FHM?
Citera
2020-08-25, 21:03
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
OBS! Bara för er som gillar siffror och diagram

Överdödlighet och Covid-19
https://johanschuck.se/overdodlighet-och-covid-19
Blir ju en ruggig gissning från hans sida (slutar på -20 /dag när han gissat färdigt)
Man kan även se det så här, alla år med en väldigt låg stapel har en riktig ökning nästa år ( vilket känns normalt) 2019 är den onormalt lägsta av alla och borde då ha en skaplig ökning året efter, ser man det så kanske man ska lägga på 20/dag istället och vips har vi ingen överdödlighet.
Citera
2020-08-25, 21:07
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Du har så många fel i ditt inlägg så jag saknar ens lust att reda ut det. Barn blir inte sjuka för att de har så starkt immunförsvar? Herre Gud!

Låt oss reda ut asymtomatiska smittade. De är per definition virusangripna men kroppen signalerar inte det genom några symptom. Troligtvis p.g.a. av att människans immunförsvar är dålig på coronavirus blir många asymtomatiska. SCoV2 är dessutom inte lika skadlig för våra celler eller lika smittsamt som influensa. Kan finnas förklaringar i det förstnämnda till asymtomatiska smittade. Definitivt är det detta som gör att SCoV2 trots allt sprider sig som en löpeld då den smittade kan ha massiv virusreplikation i de övre luftvägarna (d.v.s. att man per definition ändå är insjuknad) under lång tid mellan 5-10 dagar och fortfarande vara på benen. Personen rör på sig och agerar i sociala kontexter och möter fler människor utan att känna sig sjuk. Viktigt att det heller inte finns en undvikandefaktor då den smittade inte uppfattas som sjuk av omgivningen. Vid influensa blir du symtomatisk sjuk på 1-3 dagar och kan bli sängliggande och omgivning ser ofta att den smittade är sjuk och kan undvika denna. Detta är också förklaring till skillnaden mellan influensans smittvågor och coronavirusets klusterutbrott.

Din teori om att barn skulle bära omkring på virus utan att ha replikation eller är per definition infekterade stämmer inte.

"Eller är per definition infekterade"? Hävdar du att barn inte kan bli infekterade? Det hävdar, i alla jag inte jag. Däremot så hävdar jag att barn, i de flesta fall hanterar en SARS-COV2 infektion effektivare än vuxna. Och detta är inte ens kontroversiellt.

.Mitt förslag på hypotes handlar om hur barn, i allmänhet, hanterar en SARS-COV2 infektion och varför de inte smittar andra lika lätt som vuxna, samt vad detta kan tänkas bero på. Dessutom gav jag ett förslag hur min hypotes skulle kunna vederläggas, och efter ytterligare åtgärder, som jag inte specificerat, ev. kunna bekräfta den och därmed beteckna den som en teori i vetenskaplig mening.

Att du tror att asymtomatisk smittbärare av SARS-COV2 är det pga att de har ett för svagt immunförsvar är nog något du är helt ensam om att tro. Hade du däremot påstått samma sak om asymtomatiska bärare av det svininfluavirus som orsakade spanska sjukan så hade du varit helt rätt ute. Därför att symptomen pga denna virusinfektion just, till stor del, uppstod pga ett för starkt immunsvar.

I slutet en SARS-COV2 kan också immunsvaretet spela stor roll, då infektionen nått långt ner i lungorna. Men det går långsammare från första symptom till att, ev. infektionen långt ner i luftvägarna jämfört med spanska sjukan. Smittade av spanska sjukan kunde, i vissa fall, känna första symptomen och ha avlidit i sjukdomen 24 timmar senare.

Men ingenting av det du skrev handlade om min hypotes, som du, förmodligen, saknar förmåga att förstå. För det du, dessutom, inte förstår med mitt sätt att resonera är att du kan komma med en miljon rön om att barn kan bära på stora virusmängder. För jag förnekar inte det. Däremot så anser jag inte att detta bevisar att barn smittar andra i samma, eller högre grad som vuxna. Jag anser, tvärtom att barn smittar mindre än vuxna.

Men för att få i hop dessa, till synes, oförenliga ståndpunkter så har jag lagt fram min hypotes. Fast jag skulle inte bli ett dugg förvånad om folk på Folkhälsomyndigheten redan är inne på detta spår. Anders Tegnell har ju t.ex sagt att barn starka immunförsvar till stor del beror på en stark T-cells immunitet.
Citera
2020-08-25, 21:08
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Jag har skrivit om hur jag uppfattar lagen och den svenska modellen här:
(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Hur uppfattar du saken?
Som jag ser det anger man två scenarier. På intet viss framgår det att man kan överlämna ansvaret för smittspårning till den smittade (naturligtvis förbjuder det inte det):
Smittspårning

4 § Om en behandlande läkare konstaterar eller misstänker att en undersökt patient har smittats av en allmänfarlig sjukdom eller en annan smittspårningspliktig sjukdom, skall läkaren eller annan hälso- och sjukvårdspersonal med särskild kompetens för uppgiften försöka få upplysningar från patienten om vem eller vad som kan ha överfört smittan och om andra personer som kan ha smittats. Den enskilde patienten är skyldig att lämna de upplysningar som han eller hon förmår lämna.

Om den som enligt första stycket ansvarar för smittspårning på grund av uppgifter från patienten misstänker att andra personer kan ha smittats skall han eller hon se till att dessa underrättas om att de kan ha smittats av sjukdomen och uppmanas att uppsöka läkare.
Här framkommer det att det är utbildad personal som ska genomföra detta utifrån patientens uppgifter.
5 § Om en behandlande läkare eller annan hälso- och sjukvårdspersonal som har ansvar för smittspårningen i ett enskilt fall finner att han eller hon saknar möjlighet att fullgöra smittspårningen, skall han eller hon underrätta smittskyddsläkaren om detta. Smittskyddsläkaren får överta smittspårningsärendet eller överlämna det till en annan person med särskild kompetens och erfarenhet för uppgiften. Sådant övertagande eller överlämnande får också ske om smittskyddsläkaren finner att smittspårningen i ett enskilt fall inte utförs på ett tillfredsställande sätt.

Har smittspårningsärendet tagits över av smittskyddsläkaren skall den enskilde patienten lämna sådana upplysningar som avses i 4 § första stycket till honom eller henne.
I ett visst läge kan överlåtande ske men det handlar fortfarande om utbildad personal och inte patienten.
6 § Om en person som har underrättats enligt 4 § andra stycket om misstanke om att han eller hon kan ha smittats av en allmänfarlig sjukdom inte utan dröjsmål låter sig undersökas av läkare, skall den som enligt 4 § första stycket ansvarar för smittspårningen utan dröjsmål anmäla detta till smittskyddsläkaren.
Handlar fortfarande om detta: skall läkaren eller annan hälso- och sjukvårdspersonal med särskild kompetens för uppgiften försöka få upplysningar från patienten om vem eller vad som kan ha överfört smittan och om andra personer som kan ha smittats.

Så det finns goda skäl till att utreda lagbrott både utifrån det som Tegnell säger vilket är en uppenbar lögn och hur egentligen smittspårningen har gått till eller inte har gått till.
Citera
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
211 personer under 60 år har avlidit med covid-19 av närmare 6000 totalt, så det är väldigt sällsynt.

Det är helt bevisat att de covidvarianter vi haft, dödat fler äldre än unga, och fler med vissa typer av hälsoproblem jämfört med dem utan, ingen säger något annat.

Men även ett litet procentantal blir stort om smittspridningen är stor.

Det jag svarade på var ett idiotpåstående om att ingen arbetsför någonsin har dött i covid. Alltså ingen alls.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
De kanske var tjocka. Men ärligt, hur många tjocka stryker med av en snuva? Typ ingen.

Kan bara hålla med dig där. Tror mycket att vården måste bli bättre och finslipas för att rädda COVID-19 patienter. Många inom vården tycker nog att tjocka får skylla sig själva.
Citera
2020-08-25, 21:09
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Nej de hade nån sjukdom som är dödlig för människor under 60 år.
Finns många olika.

Vilket goddag yxskaftsvar!
Citera
2020-08-25, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Nej de hade nån sjukdom som är dödlig för människor under 60 år.
Finns många olika.

Vilka sjukdomar skulle det vara? Bara för att man har underliggande sjukdomar som ökar risken att bli allvarligt sjuk då man insjuknat i Covid-19 betyder det nödvändigtvis inte att man annars skulle dött av den eller de underliggande sjukdomar man har innan 60 år fyllda.

Ta cancer till exempel. Riskfaktor vid Covid-19 infektion. Förmodligen är cancern under behandling och personen skulle ha klarat sig efter genomgången behandling.

Finns inget som säger att en person ändå skulle dött innan 60 fyllda. Och är det fallet så spelar det ändå ingen roll. De förtjänar väl den tid de kan få.
Citera
2020-08-25, 21:15
Medlem
Historien upprepar sig. Engelskmännen byter strategi men vi gör inte det.

Coronavirus: Wales announces review into face masks in schools - hours after Scotland takes action

https://news.sky.com/story/coronavirus-wales-to-review-face-mask-use-in-schools-hours-after-scotland-takes-action-12056307
Citera
2020-08-25, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enelalm
Vilka sjukdomar skulle det vara? Bara för att man har underliggande sjukdomar som ökar risken att bli allvarligt sjuk då man insjuknat i Covid-19 betyder det nödvändigtvis inte att man annars skulle dött av den eller de underliggande sjukdomar man har innan 60 år fyllda.

Ta cancer till exempel. Riskfaktor vid Covid-19 infektion. Förmodligen är cancern under behandling och personen skulle ha klarat sig efter genomgången behandling.

Finns inget som säger att en person ändå skulle dött innan 60 fyllda. Och är det fallet så spelar det ändå ingen roll. De förtjänar väl den tid de kan få.
Cancer var väl ett bra förslag, hjärnblödning och hjärtinfarkt är två andra.
Finns 100-tals fler också.
Citera
2020-08-25, 21:18
Medlem
Otroligs avatar
Provtagningen har ökat återigen, över 8000 fler PCR-tester utfördes vecka 34 jämfört med vecka 33. Dessutom sjönk positivitetsandelen från 3.85% till 2.73%. Ett tecken på att smittspårning har kommit igång i större skala?

Ny och gammal data: https://covidstatistik.se/provtagningar
Citera
2020-08-25, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Vilken källa har platz.se då? Framgår ingenstans på hemsidan vad jag kan se. Skulle denna hobbysida av någon som bara vill tjäna pengar på annonser vara mer tillförlitlig än FHM?

Dom uppdaterar efter hur regionerna rapporterar. Och bryt-tidpunkt på dagen är inte 11:30. Därför är det intressant att följa. Jag säger inte att det är rätt alltid det som rapporteras. Jag skall också försöka följa c19.se lite bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in