Citat:
Ursprungligen postat av
arbetet
Du har så många fel i ditt inlägg så jag saknar ens lust att reda ut det. Barn blir inte sjuka för att de har så starkt immunförsvar? Herre Gud!
Låt oss reda ut asymtomatiska smittade. De är per definition virusangripna men kroppen signalerar inte det genom några symptom. Troligtvis p.g.a. av att människans immunförsvar är dålig på coronavirus blir många asymtomatiska. SCoV2 är dessutom inte lika skadlig för våra celler eller lika smittsamt som influensa. Kan finnas förklaringar i det förstnämnda till asymtomatiska smittade. Definitivt är det detta som gör att SCoV2 trots allt sprider sig som en löpeld då den smittade kan ha massiv virusreplikation i de övre luftvägarna (d.v.s. att man per definition ändå är insjuknad) under lång tid mellan 5-10 dagar och fortfarande vara på benen. Personen rör på sig och agerar i sociala kontexter och möter fler människor utan att känna sig sjuk. Viktigt att det heller inte finns en undvikandefaktor då den smittade inte uppfattas som sjuk av omgivningen. Vid influensa blir du symtomatisk sjuk på 1-3 dagar och kan bli sängliggande och omgivning ser ofta att den smittade är sjuk och kan undvika denna. Detta är också förklaring till skillnaden mellan influensans smittvågor och coronavirusets klusterutbrott.
Din teori om att barn skulle bära omkring på virus utan att ha replikation eller är per definition infekterade stämmer inte.
"Eller är per definition infekterade"? Hävdar du att barn
inte kan bli infekterade? Det hävdar, i alla jag inte jag. Däremot så hävdar jag att barn, i de flesta fall hanterar en SARS-COV2 infektion effektivare än vuxna. Och detta är inte ens kontroversiellt.
.Mitt förslag på hypotes handlar om
hur barn, i allmänhet, hanterar en SARS-COV2 infektion och
varför de inte smittar andra lika lätt som vuxna, samt
vad detta kan tänkas bero på. Dessutom gav jag ett förslag hur min hypotes skulle kunna vederläggas, och efter ytterligare åtgärder, som jag inte specificerat, ev. kunna bekräfta den och därmed beteckna den som en teori i vetenskaplig mening.
Att du
tror att asymtomatisk smittbärare av SARS-COV2 är det pga att de har ett för svagt immunförsvar är nog något du är helt ensam om att tro. Hade du däremot påstått samma sak om asymtomatiska bärare av det svininfluavirus som orsakade spanska sjukan så hade du varit helt rätt ute. Därför att symptomen pga denna virusinfektion just, till stor del, uppstod pga ett för starkt immunsvar.
I slutet en SARS-COV2 kan också immunsvaretet spela stor roll, då infektionen nått långt ner i lungorna. Men det går långsammare från första symptom till att, ev. infektionen långt ner i luftvägarna jämfört med spanska sjukan. Smittade av spanska sjukan kunde, i vissa fall, känna första symptomen och ha avlidit i sjukdomen 24 timmar senare.
Men ingenting av det du skrev handlade om min hypotes, som du, förmodligen, saknar förmåga att förstå. För det du, dessutom, inte förstår med mitt sätt att resonera är att du kan komma med en miljon rön om att barn kan bära på stora virusmängder.
För jag förnekar inte det. Däremot så anser jag
inte att detta bevisar att barn smittar andra i samma, eller högre grad som vuxna. Jag anser, tvärtom att barn smittar
mindre än vuxna.
Men för att få i hop dessa, till synes, oförenliga ståndpunkter så har jag lagt fram min hypotes. Fast jag skulle inte bli ett dugg förvånad om folk på Folkhälsomyndigheten redan är inne på detta spår. Anders Tegnell har ju t.ex sagt att barn starka immunförsvar till stor del beror på en stark T-cells immunitet.