Citat:
Ursprungligen postat av
SiamGnome
Så har det varit så länge jag kan minnas. Det beror bla längden på straffet, risk för fortsatt brottslighet och annat.
Får du ett kort straff så släpps du och blir informerad när du ska sitta inne. Jag tycker 1.5 års straff är högt för att inte sitta inlåst, men jag minns inte vad gränsen går. Man ska komma i håg att anstalterna är fulla samt corona.
Att anstalterna är fulla beror främst på
1 höjda straff
2 Svenskarna vill ha fler fängelseplatser men inte nära där de bor.
3 Det tar tid att bygga nya fängelser.
4 Svårt att flytts intagna från klass 2 till klass 3 när de intagna inte kan visa genom permissioner att de klarar av det - corona.
Det borde inte vara ett större problem att bygga ett eller större anstalter för några tusen interner i norrland. Samt ytterligare en anstalt för några hundra med syfte för ren slutförvaring.
Frågan är varför det inte gjorts?
Nu har man under en längre tid provat straffrabatter.
Nu är det på tiden att prova det motsatta o ge bonusstraff för livsstilskriminalitet o återfallsförbrytare.
Permission är dessutom en helt onödig kostnad o risk för samhället. O bör inte ges till våldsbrottslingar eller sexualbrottslingar.
Besök är istället ett bättre insitament för gott uppförande.
Något som i detta aktuella fall skulle ha inneburit att pojkarna skulle inte skulle ha råkat illa ut.