2020-08-25, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProPapa
Oj! Redan innan nyår alltså.

Finns stor chans att man bränner sig om man shortar.

Om man vet att marknaden har alla förutsättningar för fortsatt uppgång de kommande månaderna - varför ens shorta?
Citera
2020-08-25, 15:02
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E-pluribus-unum
OMXS30 kommer att sluta på >2000 innan året är slut.

Marknaden är riktigt bullish.

Förstår inte varför folk shortar när alla förutsättningar finns för fortsatt ökning. Köp på korta tillfälliga dalar istället om ni vill tjäna stålar.

Man måste se upp med att för tro för mycket.
Jag har något svårt att köpa att du på förhand känner till börsutvecklingen flera månader in i framtiden.

Kortar marknaden gör man för att man kan göra vinst på det givetvis, det går trots allt både upp och ned. Jag kortade t ex marknaden idag under en väldigt kort period.

Däremot innebär det lite mer risk när trenderna på dagliga är positiva, men så länge man vet vad man ger sig in på finns alltid vinst att göra både i upp och nedgång. :)
Citera
2020-08-25, 15:06
Medlem
Citat:
Finns stor chans att man bränner sig om man shortar.

Om man vet att marknaden har alla förutsättningar för fortsatt uppgång de kommande månaderna - varför ens shorta?

Jo tack, har drabbats av den brännan.
Citera
2020-08-25, 15:16
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Jo tack, har drabbats av den brännan.

Om du sitter kvar i BEAR OMX håll ett öga på S&P500-terminerna (som SPX500USD), det är inte så sällan priset suger sig mot +/-0% innan öppning. I detta fall nedåt vilket i sin tur oftare än sällan får med sig OMX.

Min senaste position nyttjade det faktum (och övre motstånd ... och ... en del annat som blir för långrandigt att skriva):

Såld position: BEAR DAX (18x hävstång)
Köp: 3.17 kl. 14:56, 25 augusti
Sälj: 3.20 kl. 15:12, 25 augusti
P&L: +0.95%

Men annars -- nej, det är svårt att göra pengar enkelt genom att gå björn om trenden på det stora hela är positiv.
Citera
2020-08-25, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Om du sitter kvar i BEAR OMX håll ett öga på S&P500-terminerna (som SPX500USD), det är inte så sällan priset suger sig mot +/-0% innan öppning. I detta fall nedåt vilket i sin tur oftare än sällan får med sig OMX.

Min senaste position nyttjade det faktum (och övre motstånd ... och ... en del annat som blir för långrandigt att skriva):

Såld position: BEAR DAX (18x hävstång)
Köp: 3.17 kl. 14:56, 25 augusti
Sälj: 3.20 kl. 15:12, 25 augusti
P&L: +0.95%

Men annars -- nej, det är svårt att göra pengar enkelt genom att gå björn om trenden på det stora hela är positiv.

Du levererar läsvärd text.
Där gick för övrigt mina björnar i mål.
Citera
2020-08-25, 16:08
Medlem
Citat:
Du levererar läsvärd text.
Där gick för övrigt mina björnar i mål.
Grattis! Mina med

Svettig dag om man har björnar
Senast redigerad av Temujin56 2020-08-25 kl. 16:11.
Citera
2020-08-25, 21:50
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Trenderna är positiva på dagliga, vore därför något riskabelt att ta för långsiktiga (flera dagar) björnpositioner just nu. Kortsiktiga sådana går, men tjurarna har varit på hugget idag och köpt upp varenda liten dipp i princip.

Någon typ av korrektion är dock att vänta, tiomiljonersfrågan är givetvis när.
MFI för XACT OMX på 4h står på 93 (av 100) dock. Något högt, men man kan inte bara gå på MFI eller öht endast en enskild indikator.

Som syserror skriver är det annars något mindre risk med att köpa dipparna, särskilt när trenderna på dagliga vid tillfället fortfarande är positiva. Det krävs dock lite (mentalt) för att faktiskt göra det när det sker, enklast där är att vänta på trendvändning på kortare perspektiv (typ 15+30 min eller 5+15 min om man tål lite mer stryk och kan tänka sig att hoppa ur och in ett par gånger med förlust) i kombination med att något annat gått från skit till något mindre skit.

Det finns en drös olika taktiker man kan använda, beror ju helt på hur det ser ut. Man kan t ex inte alltid bara sitt och vänta på låg RSI och MFI då detta 'lågt' oftare än sällan är relativt. 50 kan t ex vara lågt på 4h i en stark tjurtrend men högt i en björntrend ... osv.

Jag tycker du och syserror mer sysslar med trading på kort perspektiv. Det är nog inte så relevant för de som vill sitta på long. Och hävstång ska man verkligen som vanlig aktiesparare inte hålla på med för övrigt.
Citera
2020-08-26, 00:08
Medlem
Citat:
OMXS30 kommer att sluta på >2000 innan året är slut.

Ha inga höga förväntningar, det är stockholmsbörsen vi pratar om. Zzzz...

Peta inte på snigeln, då kryper den in igen i sitt skal...
Citera
2020-08-26, 10:16
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Jag tycker du och syserror mer sysslar med trading på kort perspektiv. Det är nog inte så relevant för de som vill sitta på long. Och hävstång ska man verkligen som vanlig aktiesparare inte hålla på med för övrigt.

Tråden rör inte 'de som vill sitta lång' utan om fynd under/efter Corona.
Jag är ingen sk 'aktiesparare'.

Det finns gott om andra trådar som rör att gå lång olika aktier och som inte rör köplägen av olika slag.
Citera
2020-08-26, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften

Om man vill vara lång så borde det vara branscher som tryckts ner av Coronaoro men som har goda framtidsutsikter som är intressanta. Just idag verkar börsen intressera sig för IT-konsulter (tack vare HiQ-bud).

Jag skulle gärna se en branschanalys och se vad som tryckts ner mest på stockholmsbörsen. Exempelvis utvecklingen i år:

Olja & Gas : -31,08 %
Telekom : -8,12 %
Finans : 0,06 %
OMX Stockholm 30 : 0,89 %
Large Cap : 2,61 %
OMX Stockholm PI : 3,72 %
Industri : 3,79 %
Material : 5,10 %
Small Cap : 7,24 %
Mid Cap : 13,80 %
Hälsovård : 16,17 %
Teknik : 23,06 %
Kraftförsörjning : 25,03 %
First North : 42,80 %

Om man tror att Olja eller Telecom är intressanta på lite sikt så kanske de är köpvärda. (Nu låg tyvärr inte så många branscher med i den här listan som jag klippte från DI, jag saknar exempelvis fastigheter.) Jag har själv trott att Millicom (Telecom) ska gå upp, den har inte rört sig mycket förrän precis sista dagarna.

Angående hävstång så har alla svenskar den möjligheten i PPM där AP7 erbjuder en globalfond med hävstång så helt främmande är det inte.
Citera
2020-08-26, 13:51
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Tråden rör inte 'de som vill sitta lång' utan om fynd under/efter Corona.
Jag är ingen sk 'aktiesparare'.

Det finns gott om andra trådar som rör att gå lång olika aktier och som inte rör köplägen av olika slag.
Jag, och säkert fler med mig, uppskattar i alla fall dina inlägg! Även Syserrors inlägg är intressanta att läsa.

OnT:
Angående fastighetsbolagens återhämtning under coronan: Handelsbankens småbolagsförvaltare Christian Brunlid pratar om sektorn 8:43 in i detta klippet: https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2020/08/26/brunlid-jag-raknar-med-en-bra-borshost.html

Marknaden väntar i princip på att fastighetsaffärerna ska komma igång så att man får ett hum om värderingarna.
Citera
2020-08-26, 14:20
Medlem
Någon annan som också märkt att omx30 ofta går ner till ca -0.5 vid öppning för att sedan vända upp?
Har lyckats fynda flera gånger den här månaden genom att köpa bulls när omx är på minus på mornarna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in