2020-08-25, 13:25
Medlem
Köttfärs är ofta extrapris på. Om man handlar när det är billigt kan man göra köttfärssås, köttbullar och mycket annat gott för 10-15kr/portion. Det är 100-150 portioner.

Kollar man i frysdisken är vissa fisksorter billigare än andra. Glöm torskfilén - vissa paket med exempelvis kolja (vill jag minnas) kostar inga stora pengar. Kvalitetskillnaden mellan fisksorterna är inte så enorm som man kan tro.

Krossade tomater är din bästa vän. Även där kan man få en burk/tetra för 5kr styck om man har tur.

Havregrynsgröt, ett kokt ägg och eventuellt en frukt (köp på erbjudande) kostar totalt under tian och är en nyttig frukost.

Coop, åtminstone där jag bor, sänker emellanåt priset rejält på livsmedel med kort datum. Jag har handlat fläskkotlett och nötfärs för 20kr/kg. Ett halvkilo turkisk yoghurt eller en liter mjölk för 5kr. Jag går alltid förbi de hyllorna numera.

Det är kanske inte så lyxigt, men att man klarar 30 dagar på 1500 är helt säkert.
Senast redigerad av Olbars 2020-08-25 kl. 13:32.
Citera
2020-08-25, 13:25
Medlem
Det är faktiskt inte några problem att klara sig på den summan. Det som är frågan är väl mer vilken typ av mat du äter. Jag ex blir sjuk av enbart grönsaker, måste ha i meig animaliska livsmedel.
Är man mer åt gröna hållet så är det ju superbilligt att äta torkade linser och bönor, sen är det ju gröntsäsong nu så maten blir nästn gratis för dessa människor.
Är du som jag mer animalist så får man tänka lite och vara uppmärksam på extrapriser och kort datum m.m. men det är inga konstigheter.
Är man en hårt tränande persom med högt behov av både proteiner och kolhydrater så krävs det ju ofta mellanmål och det är dessa som snabbt springer iväg i kostnad.
Det som är dyrast är oftast inte maten utan tillbehör och mellanmål/snax/dryck.
Citera
2020-08-25, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Potatis är det billigaste som du kan äta. Kostar max 3 kr för att bli mätt. Komplettera med 5 köttbullar så har du en lunch för under 10 kronor. Du kan klara dig på runt 30 kr per dag vilket blir en tusenlapp per månad. Inte skojigt men det går. 2 skivor falukorv är inte heller dyrt men förgyller potatismåltiden. Riv potatis och stek som hamburgare (rårakor, rösti) så får du lite variation.

Håll dig långt bort från nudlar eftersom kilopriset är skyhögt. Makaroner kostar en tiondel mot nudlar, potatis likaså.
Jag var tvungen att kolla vad nudlar kostar på Willys, 3.90 för 85 gram vilket ger 45,88 kr per kilo. Jämför med falukorv som kostar 36,13 kr per kilo (Garant, Svenskt kött, 28,90 för 800 gram). Köttbullar kostar 45,90 för svenska eller 37,50 för importerade.

Nudlar finns även 65 gram i finare förpackning för 12,90 eller 198,46 kr per kilo. Det är samma pris som för fint nötkött.
Citera
2020-08-25, 13:51
Medlem
Kosmos.s avatar
Är detta ens en fråga...

Lätt som en plätt:

Gröt (storpack basic) - Två stora grötmål om dagen. Har den mesta näringen du behöver
Ägg (2x40pack) - Tre ägg om dagen. Mycket bra protein och fettkälla. Kostar typ 1.60 styck i storpack.
Bananer- Käka någon banan om dagen så får du i dig massa vitaminer och mineraler du behöver.
Ris- Tråkig basvara men billigt. Köp en stor säck för typ 80 spänn. Jag hade föredragit gröt överlag dock.

Planera dessa varor över 30 dagar så kommer du lätt under 500 spänn. Då har du 1000kr kvar att röra dig med vilket du kan lägga på kött eller annat roligt.

Lägg in allt i excell och gör en kalkyl på hur mycket du behöver per dag mål för mål över 30 dagar bara, hur svårt kan det vara?

För övrigt kan man lätt fasta i 30 dagar och bara leva på att dricka vatten. Du kommer i princip bara tappa fettvikt, kanske viss muskelatrofi de sista dagarna. Du bör dock ha koll på vad du gör. Ta en resorb vissa dagar för att återställa vätske balans/elektrolyter.
Senast redigerad av Kosmos. 2020-08-25 kl. 13:59.
Citera
2020-08-25, 14:03
Medlem
nitecores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Cykla är verkligen jättebra för hälsan, ekonomin och miljön, därtill trevligt. Men jag förstår inte hur TS får mer matpengar av det? Tänkte du att han sparar busskort och bensinpengar? Eller ska han stjäla saker och sälja vidare för att slippa använda sina sparpengar?
Läste du ens trådstarten ? Han påstår sig behöva 2000 kronor till bensin. Istället för att leva som ett bottenskrap kan han alltså cykla ist.
Citera
2020-08-25, 14:16
Medlem
Fortfarande man överlever även 30 dagar helt utan mat. Samtidigt 1500 är 50 per dag.

Pasta, ris, potatis är ju princip gratis samtidigt som ex fryst kyckling inte kostar mycket.

Visst går glömma äta bästa och färskaste råvaror för den summan men omöjligt inte lyckas överleva. Flesta i väst är redan överviktiga så även inte så skippa mat enstaka dagar skulle vara negativt.
Citera
2020-08-25, 14:29
Medlem
Vanstertrollets avatar
Kör på tills pengarna tar slut. Sen beställer du onlinepizza och tar betalning via Klarna tills pengarna rullar in igen.
Citera
2020-08-25, 15:06
Medlem
Solferinos avatar
Chilli con carne!
Köp 1kg blandfärs, ”späd” ut med blandade bönor (2 förpackn.) 1 stor burk majs, 2 gula lökar, 2 röda paprikor och 2 förpackn. krossade tomater. Krydda efter smak.
lite vatten om det behövs.
Blir en riktigt ordentlig kastrull.
Variera med ris, potatis eller pasta så att det inte blir för tjatigt
Går även bra att frysa in
Citera
2020-08-25, 15:19
Medlem
Enkelt!

Ät inte ute.

Ät havregrynsgröt till frukost.
Köp 2kg fryst kycklingfilé när det är på extrapris. Potatis/ris är billigt till. Sås till får man ha om man har råd.

Om du köper bönor (ej konserverade, men sådana som behöver blötläggas i förväg) så kommer du också långt. Linssoppa e billigt.

Gör matlådor på helgerna till hela veckan. Visste inte skitkul men billigt blir det.
Citera
2020-08-25, 15:24
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enlevandeman
Att nån vill ha en snyltare som dig till vän har jag svårt att förstå. En del av det du skriver är väl helt ok. Men äta hos vänner och be om doggiebag efteråt? Ok om det sker nån enstaka gång. Typ en gång vart 10e år max.

Leta i containers? Vad är du för en luffare egentligen?

Kan man inte hantera pengar och inte har en buffert, så får man leva som en lodis.
Citera
2020-08-25, 15:34
Medlem
fokinwichus avatar
Havregrynsgröt - varje frukost. Spikea det med lite socker eller en klick smör på toppen.

Billig rapsolja.

Sen behöver du bara tre bas varor så överlever du på flera hundra olika rätter. Linser, gul lök & potatis.

Grytor / biffar / soppa / chili sin carne som någon sa (linser isf för kött).
Billigt och nyttigt som helvete.

Köp en stor säck ris från en asiatbutik. (Skit bra mängdpris om du köper ett par kilo.

Försök palla frukt så kan du riva i äpplen i allt också.

Billig grönsaksbuljong hittar du med på olika ställen. Arabbutiker främst.
Citera
2020-08-25, 16:33
Medlem
1500 spänn i månaden på mat för en person är inte direkt lite förutsatt att man lagar själv planerar lite (eller gör större omgångar så man kan in).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in