2020-08-25, 14:35
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Jag har inga svar. Bara frågor.

Kanske är det så att de sköra dog först.
Jag tror på D-vitamin, går snabbt att bygga upp om man är ute i solen lite.
Halveringstiden är sen 3-6 veckor så man blir av med det ganska snabbt också, viktigt att alla käkar D-vitamintabletter under höst/vinter nu.
Citera
2020-08-25, 14:36
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoloid
Nu när antalet smittade ökar runt om i Europa, har antalet döda också stuckit iväg?
Kanske folk har mer D-vitaminer nu efter sommaren och det påverkar.
Citera
2020-08-25, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Det som är absolut "roligast" är att ett av få länder som understiger deras egna krav, Finland, inte släpper in norrmän pga för högt smittryck

Stämmer inte riktikt, för Finland tillåter människor både längst den Svenska och Norska gränsen att umgås sedan igår.
Citera
2020-08-25, 14:41
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Jag tror på D-vitamin, går snabbt att bygga upp om man är ute i solen lite.
Halveringstiden är sen 3-6 veckor så man blir av med det ganska snabbt också, viktigt att alla käkar D-vitamintabletter under höst/vinter nu.

Det låter alldeles för uppenbart. En sån enkel grej att sjukvården upptäckt fort.

Tveksamt om folk i Italien och Spanien hade brist på D-vitamin i april/maj.
Citera
2020-08-25, 14:42
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Det låter alldeles för uppenbart. En sån enkel grej att sjukvården upptäckt fort.

Jag läste någon rapport förut (orkar inte leta nu) att de hade stor d-vitamin brist i norra Italien, de äter mycket mindre fisk än i övriga Italien.

Inte heller svårt att tänka sig att de äter mindre fisk och är ute mindre i Madrid (storstad och mitt i landet)
Senast redigerad av Onlyplaydanuts 2020-08-25 kl. 14:46.
Citera
2020-08-25, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Det jag GAPAR över är skillnaden mellan siffrorna på platz.se och officiellt statistik FHM. Även c19.se har högre siffror än officiella. Jag återkommer om jag kan hitta felen. Nja jag återkommer ändå om jag ser större avvikelser.

Kollade på c19.se för Sörmland.

https://c19.se/Sweden/S%C3%B6rmland

Där är inte korrigeringen -1 med.

Det ligger kvar på 254 döda från den 26/7.

Det tyder på att de visar minst en död för mycket i Sörmland.

Eller var sörmlands antal döda 255 hela vägen upp i kolumnen tills idag då det ändrades till 254 hela vägen? (Och då måste felet ha skett innan den 26/7)
Citera
2020-08-25, 14:46
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:

Fast Spanien är typ tillbaka i ”uttalad” Överdödlighet i vecka 30. Efter det är veckorna inte fullständiga så hur det ser ut just nu vet vi ju inte.

https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps
Citera
2020-08-25, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
Någon som såg presskonferensen som kan säga om det frågades om
1. Tegnells fel kring att individer alltid smittspårar själv, t.ex vid klamydia
2. Tegnells fel kring att man ej har avståndskrav på tyska resturanger

Vem smittspårar klamydia menar du?

Jag fick då göra det själv men det var ju några år sedan. Dock fick jag välja om jag själv ville meddela "offren" vilket jag såklart överlät med varm hand till vården.
Citera
2020-08-25, 14:48
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Det där gapet det tjatas om är så litet och marginellt så det är helt ointressant för att dra slutsatser på vad som händer och var vi är på väg.
Citera
2020-08-25, 14:49
Medlem
Är corona slut i Sverige. Verkar som flesta universitet kommer hålla föreläsningarna på campus
Citera
2020-08-25, 14:51
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Det där gapet det tjatas om är så litet och marginellt så det är helt ointressant för att dra slutsatser på vad som händer och var vi är på väg.
Speciellt eftersom gapet också är mer eller mindre konstant.
Citera
2020-08-25, 14:54
Medlem
Beaver14s avatar
https://ourworldindata.org/grapher/daily-new-estimated-infections-of-covid-19?country=~SWE

Ourworldindata har släppt ett nytt verktyg som beräknar hur många fall ett land haft vid en given dag. Jag har inte satt mig in i modelleringen men enligt modellen hade vi över 18000 nys smittade per dag i mars. Just nu hittar vi i princip varje fall genom testningen.

Men nån får gärna granska detta.

Edit: enligt samma modell är inte Spanien i närheten av nu hur många fall man hade i våras.
https://ourworldindata.org/grapher/daily-new-estimated-infections-of-covid-19?country=~ESP
Senast redigerad av Beaver14 2020-08-25 kl. 14:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in