2020-08-25, 13:12
Medlem
Till min fråga får era barn slåss eller uppfostrar ni dom att aldrig slåss gå där ifrån och hämta en vuxen ?
Själv så är jag lite kluven har alltid sagt att man inte ska slåss men våran äldsta dotter som är 8 år börjar bli för konflikt rädd och våran 5åring ger henne stryk , så nu har jag sagt att hon får slåss om någon gör något på henne och att hon måste stå upp för sig själv
Citera
2020-08-25, 13:22
Medlem
Mr.Mxyzptlks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guld.feber
Till min fråga får era barn slåss eller uppfostrar ni dom att aldrig slåss gå där ifrån och hämta en vuxen ?
Själv så är jag lite kluven har alltid sagt att man inte ska slåss men våran äldsta dotter som är 8 år börjar bli för konflikt rädd och våran 5åring ger henne stryk , så nu har jag sagt att hon får slåss om någon gör något på henne och att hon måste stå upp för sig själv

Vill man att ens barn ska lösa konflikter med andra, genom att slåss så är det en bra sak att göra.
Vill man ens barn ska lära sig lösa konflikter på andra sätt, är det inte bra att låta dom slåss.

Våld skrämmer, och det handlar inte om att 8åringen är konflikträdd. Utan rädd för att få stryk, vilket även vuxna blir om någon tar till våld.
Bättre att sätta sig ner och låta dom reda ut konfliktern utan våld

Du kan ALDRIG skylla på att barnen slåss, eftersom DU tillåter barnet att ta till våld.
Lär dina barn att lösa konflikterna på andra sätt, annars kommer problemen bara öka när den "våldsamma" möter motstånd och märker att man inte löser konflikter genom våld.

Mina 3 barn slåss aldrig, men kan tjafsa och gapa på varandra . Men till slut kommer lösningen på konflikten utan våld.
Jobbigt? Nja eller ja, men vem har sagt att det är lätt att vara förälder?

Citat:
Ursprungligen postat av Guld.feber
så nu har jag sagt att hon får slåss om någon gör något på henne och att hon måste stå upp för sig själv
Varför lägger du skuld på henne?
Se till att din 5åring slutar slåss i stället. SLuta skuldbelägg den som är utsatt!!
Stackars tjej
Senast redigerad av Mr.Mxyzptlk 2020-08-25 kl. 13:26.
Citera
2020-08-25, 13:27
Medlem
Postatallens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Mxyzptlk
Vill man att ens barn ska lösa konflikter med andra, genom att slås så är det en bra sak att göra.
Vill man ens barn ska lära sig lösa konflikter på andra sätt, är det inte bra att låta dom slåss.

Våld skrämmer, och det handlar inte om att 8åringen är konflikträdd. Utan rädd för att få stryk, vilket även vuxna blir om någon tar till våld.
Bättre att sätta sig ner och låta dom reda ut konfliktern utan våld

Du kan ALDRIG skylla på att barnen slåss, eftersom DU tillåter barnet att ta till våld.
Lär dina barn att lösa konflikterna på andra sätt, annars kommer problemen bara öka när den "våldsamma" möter motstånd och märker att man inte löser konflikter genom våld.
Klart barnen ska slåss när de är små, till en viss måtta, om de inte gör det lär de sig inte att stå upp för sig och blir andras slagpåse som tonåring och vuxen vilket endast leder till psykist ohälsa och massa annat skit, ibland behövs nävar och inte ord och barn slåss som barn gör vilket är en biologisk utveckling precis som hos andra djur.

Så TS lär dina barn att de ska stå upp för sig men att slåss är inte det första steget utan sista utvägen men att de inte ska vara rädd för att använda våld om det behövs, snart är det försent för ditt äldsta barn så skynda på för fan och lär ditt barn rätt.
Citera
2020-08-25, 13:29
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Vanligt syskonbråk är inget att höja ögonbrynen för. Dock får det ju inte bli för våldsamt.

Naturligtvis ska barn lära sig lösa konflikter genom ord men det är inte alltid det bästa i alla scenarior. Man vill absolut inte att ens barn ska vara så rädda att de går in i "freeze mode" när de blir attackerade av någon.
Det är bättre att de kan försvara sig när det krävs än alltid rullar över på rygg...
Citera
2020-08-25, 13:31
Medlem
Mr.Mxyzptlks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Postatallen
Klart barnen ska slåss när de är små, till en viss måtta, om de inte gör det lär de sig inte att stå upp för sig och blir andras slagpåse som tonåring och vuxen vilket endast leder till psykist ohälsa och massa annat skit, ibland behövs nävar och inte ord och barn slåss som barn gör vilket är en biologisk utveckling precis som hos andra djur.

Så TS lär dina barn att de ska stå upp för sig men att slåss är inte det första steget utan sista utvägen men att de inte ska vara rädd för att använda våld om det behövs, snart är det försent för ditt äldsta barn så skynda på för fan och lär ditt barn rätt.

Då är det bättre att man sätter dom i någon kampsport där de får lära sig ignorera eller knocka personser som du, så de håller käften sen.
Speciellt när de möter anhängare av LHS för de har ju inte vett till annat än våld
Citera
2020-08-25, 13:32
Medlem
Man lagar ju inte ett fel genom att införa ytterligare ett fel. Det är ju 5-åringen som du ska inrikta dig på.
Citera
2020-08-25, 13:34
Medlem
Mr.Mxyzptlks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Vanligt syskonbråk är inget att höja ögonbrynen för. Dock får det ju inte bli för våldsamt.

Naturligtvis ska barn lära sig lösa konflikter genom ord men det är inte alltid det bästa i alla scenarior. Man vill absolut inte att ens barn ska vara så rädda att de går in i "freeze mode" när de blir attackerade av någon.
Det är bättre att de kan försvara sig när det krävs än alltid rullar över på rygg...
Men om det är ett syskon som slår det andra, är det något som är fel.
Då handlar det om att föräldrarna inte har kontroll, utan den som slår har kontrollen. Varför ska man tillåta det? Att ens ena barn är rädd för sitt syskon? LÅter det som en bra uppväxtmiljö?

"...lösa konflikter genom ord men det är inte alltid det bästa i alla scenarior."
Är det så du löser konflikterna som vuxen? Kanske så du lärde dig när du var liten, eftersom du tar upp det.
Det finns mängder med vuxna som inte klarar av att prata, utan till slut tar till våld. Det brukar ju vara accepttabelt i vårt samhälle... ( ironi)
Citera
2020-08-25, 13:44
Medlem
Saken är jag säger inte till henne att hon ska gå runt och slåss eller leta bråk , jag har sagt till henne att hon ska hämta en vuxen men om någon är dum på dig och det inte finns någon vuxen där måste du stå upp för dig själv och saker som du tycker , förstår varför mena har så jävla roligt i Sverige när alla föräldrar uppfostrar sina barn att rulla ihop sig till en boll och göra precis som den som är dum säger .. som sagt så säger jag inte att hon ska leta bråk men om man sitter på toan och hon får stor stryk av en 4-5 åring när hon är åtta och hon bara lägger sig ner och gråter så säger jag men brotta ner hon då du är ju större
Citera
2020-08-25, 13:44
Medlem
Postatallens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Mxyzptlk
Då är det bättre att man sätter dom i någon kampsport där de får lära sig ignorera eller knocka personser som du, så de håller käften sen.
Speciellt när de möter anhängare av LHS för de har ju inte vett till annat än våld
Jag tycker synd om dina barn om de lyssnar fullt ut på dig för att de kommer att bli sedda som losers och skvallerbyttor när de blir tonåringar, förmodligen även rejält mobbade och det är inte mobbarnas fel det är ditt.

Bara för att du kan slåss betyder det inget, du måste kunna använda det för att hävda dig, den kunskapen får du inte från en kampsport.

Jag säger inte att TS ska lära sina barn att bli aggresiva idioter, utan de ska lära sig hur man skyddar sig från aggresiva idioter och då behövs ibland självförsvar genom våld.
Citera
2020-08-25, 13:47
Medlem
Det är bara bra om hon lär sig att stå på sig och slåss lite. Speciellt nu när det kommit så mycket invandrare till sverige..

Men om det är så att hon inte slår tillbaka just nu, bara blir ledsen etc och inte vet vad hon ska göra så kan det bero på att hon är högkänslig. Då löser du inget igenom att försöka få henne att slåss och själv stå o låtsas som att det inte är någon stor grej och att inget seriöst händer. För henne är det en verklighet som sårar henne och då är det mycket bättre att försöka få femåringen att sluta dumma sig.

Men för all del. Sätt in henne i en självförsvarskurs eller något så hon lär sig att både ge och ta några smällar bland en massa vana tränare i en annars rätt skyddad miljö. Det kommer nog behövas.

Man kan ju tycka som mens bögen här ovanför att folk helt enkelt istället borde sluta vara dumma!!! Men så är ju inte riktigt verkligheten. I verkligheten finns det ungar som inte får någon uppfostran alls där hemma och går runt och är avundsjuka o slår på allt och alla. Sen finns det även sadister och psykopater som tycker om att göra illa folk enbart för att dom tycker att det är skoj.

Och när det kommer till såna människor och speciellt nu när så många nyligen har invandrat så är högkänsliga personer som din dotter ett väldigt enkelt target.
Senast redigerad av AlfaKennyBody 2020-08-25 kl. 13:52.
Citera
2020-08-25, 13:49
Medlem
Har sagt till min 5 åring att han får slå om den andra slår först.
Dock aldrig pungsparkar. Nån ordning får det vara.
Citera
2020-08-25, 13:53
Medlem
Mr.Mxyzptlks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Postatallen
Jag tycker synd om dina barn om de lyssnar fullt ut på dig för att de kommer att bli sedda som losers och skvallerbyttor när de blir tonåringar, förmodligen även rejält mobbade och det är inte mobbarnas fel det är ditt.

Bara för att du kan slåss betyder det inget, du måste kunna använda det för att hävda dig, den kunskapen får du inte från en kampsport.

Jag säger inte att TS ska lära sina barn att bli aggresiva idioter, utan de ska lära sig hur man skyddar sig från aggresiva idioter och då behövs ibland självförsvar genom våld.

Helt ärligt är det otroligt naivt att tro att orden
"jag tycker synd om dina barn om de lyssnar fullt ut på dig för att de kommer att bli sedda som losers och skvallerbyttor när de blir tonåringar, förmodligen även rejält mobbade och det är inte mobbarnas fel det är ditt."
skulle på något sätt påverka mig.
Ja de kommer bli så svaga och losers och allt annat du tycker... kunde inte bry mig mindre om vad en okänd människa på flashback tycker...
Men tack för att du bryr dig
Jag skiter dock fullständigt i din familj, därför är jag större och inte drar in dom i tråden.

Ts pratar om syskon, och att ha ett syskon som slår det andra är inte speciellt bra. Uppenbarligen så förstår du dig inte på vad det gör med det utsatta barnet. Och kan således inte utveckal dina svar.
Att stå upp för sig själv genom att slå sin yngre bror är inte så himla bra i längden.
Men det är intressant att läsa hur vissa hanterar barn och konflikter.
Det är dom vi läser om senare i livet i media
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in