Citat:
Ursprungligen postat av
Ducadream
Jag dömer inte dig, men jag undrar varför du slänger runt med juridiska termer som du inte förstår? Hur kan du tro att GMs anhöriga skulle åtalas/dömas för samröre med terrorism? Är bara nyfiken. Du behöver inte hamna i försvarsställning och visa tänderna.
Tackar fan för att jag hamnar i försvarsställning när du helt oprovocerat angriper mig på det sättet!
Men vill du veta hur jag tänker? OK! En kort sammanfattning:
Huruvida en person ska bli dömd för någonting så beror det för det första på hur åklagaren lägger fram åtalet.
För det första skulle en åklagare istället för att bara yrka misshandel kunna utvidga det hela och hävda att det är terrorism i och med att misshandeln var så rå och utdragen. Till exempel Akilov blev ju inte bara åtalad för mord utan åklagaren lyckades verkligen visa att det handlade om terrorism.
Det skulle åklagaren mycket väl kunna hävda här också, speciellt om det under utredningens gång skulle visa sig att de har sådana tankar.
Steg två: vi har idag en lag som förbjuder samröre med terrorism och skulle det visa sig att deras anhöriga mycket väl kände till allt det här utan att ingripa skulle de mycket väl kunna åtalas för detta.
Visst är det mycket "om" och "kanske" i det här - det skulle också kunna framkomma att de bara är knäppgökar som varit höga på knark.
Men rent JURIDISKT skulle det mycket väl kunna få den utgången. Sedan om åklagare och framför allt domstolen är förslagna nog att tänka i dessa banor är en helt annan historia