2020-08-25, 09:21
Medlem
Nära bekant med BO-1's familj, här kommer lite fakta:

Två väluppfostrade 16-åriga killar, på väg hem från kamrats födelsedagsfirande. (Ja, svenska och nyktra för er som tvivlar.)

Telefonkontakt med föräldrar kl. 23, meddelar BO-1 att de är på väg hem och snart hemma. (de går på vägen utmed Norra begravningsplatsen, ca. 15 min kvar att promenera hem.)

Kl. 0000 ringer förälder till BO-1 polisen och begär hjälp för att något måste ha hänt. Får till svar något i stil med: "Har de sagt att de är på väg hem, så är de säkert det. Oroa er inte." Varpå pappan till BO-1 ger sig ut på cykel i området och letar utan att hitta dem.

Kl. 0900 ringer telefonen från Södersjukhuset som meddelar att sonen finns där.

Under söndagen framkommer sedan att de två pojkarna blivit slagna i huvudet med en större trädgårdsspade och indragna i skogen. Misshandeln har sedan fortsatt med hjälp av tändare, upphettade föremål samt "vassa föremål". När GM har "trippat av" och släpper kontrollen så flyr BO-1 & 2 och hittar den person som hjälper dem ringa 112.

Det är vad jag vet nu.
Citera
2020-08-25, 09:23
Medlem
Ducadreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
Samröre med terrorism

Det är nog bäst att du håller dig borta från juridiska termer för du verkar inte ha någon aning om vad du snackar om.
Citera
2020-08-25, 09:26
Medlem
Ducadreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grusjavoj

Två väluppfostrade 16-åriga killar, på väg hem från kamrats födelsedagsfirande. (Ja, svenska och nyktra för er som tvivlar.)

Telefonkontakt med föräldrar kl. 23, meddelar BO-1 att de är på väg hem och snart hemma. (de går på vägen utmed Norra begravningsplatsen, ca. 15 min kvar att promenera hem.)

Kl. 0000 ringer förälder till BO-1 polisen och begär hjälp för att något måste ha hänt. Får till svar något i stil med: "Har de sagt att de är på väg hem, så är de säkert det. Oroa er inte." Varpå pappan till BO-1 ger sig ut på cykel i området och letar utan att hitta dem.

Under söndagen framkommer sedan att de två pojkarna blivit slagna i huvudet med en större trädgårdsspade och indragna i skogen. Misshandeln har sedan fortsatt med hjälp av tändare, upphettade föremål samt "vassa föremål". När GM har "trippat av" och släpper kontrollen så flyr BO-1 & 2 och hittar den person som hjälper dem ringa 112.

Det är vad jag vet nu.

Riktigt sjukt och obehagligt. Jag är glad att de är oskadda.
Citera
2020-08-25, 09:26
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Det är nog bäst att du håller dig borta från juridiska termer för du verkar inte ha någon aning om vad du snackar om.
Det gör jag visst! Och du? Är du utbildad jurist? Och du förresten: jag tänker INTE hålla mig borta bara för att DU säger det!
Senast redigerad av Torsus 2020-08-25 kl. 09:29.
Citera
2020-08-25, 09:28
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grusjavoj

Det är vad jag vet nu.
trippat av, det är alltså en GM som är påtänd? Vad är det för bakgrund på en sådan?
Citera
2020-08-25, 09:29
Medlem
Ducadreams avatar
Citat:
Det gör jag visst! Och du? Är du utbildad jurist?

Nej, jag är en utbildad läkare. Men jag vet tillräckligt nog för att veta att GMs anhöriga inte skulle åtalas/dömas för samröre med terrorism.
Citera
2020-08-25, 09:33
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
På vilka rättsliga grunder då?

Det räcker med att en förälder tar straffet istället om barnet är under 18...

Varför?
För att du är ansvarig för ungen och vad den hittar på tills hen är myndig!!!!
Därför!
Citera
2020-08-25, 09:34
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Nej, jag är en utbildad läkare. Men jag vet tillräckligt nog för att veta att GMs anhöriga inte skulle åtalas/dömas för samröre med terrorism.
Aha! Då ska du inte döma mig! Jag vet också en hel del
Citera
2020-08-25, 09:37
Medlem
Ducadreams avatar
Citat:
Aha! Då ska du inte döma mig! Jag vet också en hel del

Jag dömer inte dig, men jag undrar varför du slänger runt med juridiska termer som du inte förstår? Hur kan du tro att GMs anhöriga skulle åtalas/dömas för samröre med terrorism? Är bara nyfiken. Du behöver inte hamna i försvarsställning och visa tänderna.
Citera
2020-08-25, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Det räcker med att en förälder tar straffet istället om barnet är under 18...

Varför?
För att du är ansvarig för ungen och vad den hittar på tills hen är myndig!!!!
Därför!
I tidningarna uppges gärningsmännen vara i 20 årsåldern och då är de i allra högsta grad myndiga.
Citera
2020-08-25, 09:40
Medlem
Stämmer det att det är svenska ungdomar som blivit slumpmässigt utvalda av invandrarungdomar och sedan torterade och förnedrade?
Citera
2020-08-25, 09:46
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Jag dömer inte dig, men jag undrar varför du slänger runt med juridiska termer som du inte förstår? Hur kan du tro att GMs anhöriga skulle åtalas/dömas för samröre med terrorism? Är bara nyfiken. Du behöver inte hamna i försvarsställning och visa tänderna.
Tackar fan för att jag hamnar i försvarsställning när du helt oprovocerat angriper mig på det sättet!

Men vill du veta hur jag tänker? OK! En kort sammanfattning:

Huruvida en person ska bli dömd för någonting så beror det för det första på hur åklagaren lägger fram åtalet.

För det första skulle en åklagare istället för att bara yrka misshandel kunna utvidga det hela och hävda att det är terrorism i och med att misshandeln var så rå och utdragen. Till exempel Akilov blev ju inte bara åtalad för mord utan åklagaren lyckades verkligen visa att det handlade om terrorism.

Det skulle åklagaren mycket väl kunna hävda här också, speciellt om det under utredningens gång skulle visa sig att de har sådana tankar.

Steg två: vi har idag en lag som förbjuder samröre med terrorism och skulle det visa sig att deras anhöriga mycket väl kände till allt det här utan att ingripa skulle de mycket väl kunna åtalas för detta.

Visst är det mycket "om" och "kanske" i det här - det skulle också kunna framkomma att de bara är knäppgökar som varit höga på knark.

Men rent JURIDISKT skulle det mycket väl kunna få den utgången. Sedan om åklagare och framför allt domstolen är förslagna nog att tänka i dessa banor är en helt annan historia
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in