Citat:
Ursprungligen postat av
Quod
Utvecklar den första punkten något eftersom jag också tycker den vore smartast:
Efter att gärningsmännen bytt bil i Lidingö centrums garage vill de troligtvis bort från ön, och troligtvis med ett motordrivet hjulfordon (bil/MC), troligtvis över Lidingöbron (dvs inte över det andra alternativet, Lilla Lidingöbron som historiskt inte lämpat sig för flykt)
I det läget kan de mycket riktigt ha åkt höger tillbaka till Södra Kungsvägen, på synavstånd från brottsplatsen och vidare över bron.
Men en alternativ väg är att ta vänster från centrumgaraget, för att komma ut på Norra Kungsvägen och på så sätt vidare över bron. På det sättet minimerar de (den lilla) risken att bli upptäckta.
Jag tror inte de vill se brottsplatsen igen i detta läge: antingen vet dom att de lyckats och vill fly, eller så är de osäkra på resultatet och vill fly ändå. Helikoptern var enligt tråduppgifter framme snabbt, men gissningsvis började HKP söka efter konstigheter runt själva brottsplatsen och sedan därifrån i allt större cirklar med stort fokus på Södra Kungsvägen.
Denna alternativa sträcka över Norra Kungsvägen är 500m längre, och kräver kanske lite mer lokalkännedom. Men platsen för dådet, att platsen för fordonsbytet tyder ju på att de hade rekognoscerat och planerat!
Detta är enligt min uppfattning den smartaste vägen.
Att inte ta bil, att inte fly Norra Kungsvägen vore inte orimligt heller, förstås och kanske var de inte logiska i deras sinnestillstånd. (Eller så var de överjävligt smarta och gjorde något mycket krångligt, för att lura alla; kanske lådbil till Lidingöbanan och sedan mini-sub från Gåshaga.:-) )
Lilla lidingöbron är inte färdigbyggd ännu, du tänker på Gamla lidingöbron, den är sedan 1983 direkt olämplig som flyktväg, då togs körbanorna bort.
LL