2020-08-25, 04:38
Medlem
InteSDblivens avatar
Jag hörde från någon på Lidingö att helikoptern är kvar fortfarande. Klockan är 4.30 Är det ens riktigt?

Varför?
Citera
2020-08-25, 04:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InteSDbliven
Jag hörde från någon på Lidingö att helikoptern är kvar fortfarande. Klockan är 4.30 Är det ens riktigt?

Varför?

Påväg till jobbet på Lidingö, står en civvare på bron som kollar bilarna som ska ut från Lidingö.
Citera
2020-08-25, 05:25
Medlem
InteSDblivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ooberg
Påväg till jobbet på Lidingö, står en civvare på bron som kollar bilarna som ska ut från Lidingö.

De står nog mest där för att registrera bilnummer. Vägverket har ju redan bilder på "de heta" minuterna. En stulen plåt där och det finns bilder på mordkommandot.
Citera
2020-08-25, 05:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InteSDbliven
De står nog mest där för att registrera bilnummer. Vägverket har ju redan bilder på "de heta" minuterna. En stulen plåt där och det finns bilder på mordkommandot.

Förmodligen, ingen helikopter iaf.
Citera
2020-08-25, 06:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eziel
Bror, kan tänka mig att anledningen till att det är så rörigt när det kommer till dessa gäng är för att 1. Dom är unga, impulsiva och känslostyrda. Lättare att fraktioner bildas, bildas nya gäng, de tänker kortsiktigt, ect. 2. Det är uteslutande ungdomar från MENA.
Nej, det stämmer inte. Somalia ligger i Östafrika.
Citera
2020-08-25, 07:12
Medlem
SupaStrats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G26
Nej, det stämmer inte. Somalia ligger i Östafrika.
Just Somalia räknas ibland till MENA eftersom de har ffa religion men också delvis kultur gemensamt med större delen av Mellanöstern.
Citera
2020-08-25, 07:22
Medlem
Snacket om värdet efter rånet mot pantbanken lär ju stigit rätt bra med tanke på guldpriset 2015 vs 2020. Sen tror jag att mycket annat hänt på 5 år så bråkar man efter så lång tid för dessa pengar är det konstigt. Kanske någon som lovat någon pengar i 2015 år värde men kommit ut nu och värdet ökat en hel del och ville ha mycket mer.
Citera
2020-08-25, 07:35
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JKDSLNU
Snacket om värdet efter rånet mot pantbanken lär ju stigit rätt bra med tanke på guldpriset 2015 vs 2020. Sen tror jag att mycket annat hänt på 5 år så bråkar man efter så lång tid för dessa pengar är det konstigt. Kanske någon som lovat någon pengar i 2015 år värde men kommit ut nu och värdet ökat en hel del och ville ha mycket mer.
Bytet återfanns väl vid gripandet och återlämnades till pantbanken?
Citera
2020-08-25, 07:36
Medlem
Varför lägger polisen ner sådana resurser på att få fast de som avrättade slöddret? Borde det inte vara bättre att låta självsaneringen fortsätta? Förr eller senare har åtminstone dessa gäng utplånats och vi har färre som skall erbjudas hotellservice på våra anstalter. Polisen borde lägga sina resurser på de fall där 3:e man drabbas dvs. grova rån etc. I just detta fall har den drabbade varit inblandad i flera grova brott och nu skaffat sig en täckmantel för sin kriminella verksamhet. För det är väl ingen som på allvar tror på att han "omvänts" och jobbade mot kriminalitet på någon form av ungdomshem. Hoppas myndigheterna granskar dessa verksamheter lite bättre i fortsättningen.
Citera
2020-08-25, 07:55
Medlem
Kör du lagligt så är du i Ropsten på 3 min till å med då det ej är några köer
Citat:
Ursprungligen postat av cazzer
Inte om man har bråttom - har kört till Solna på 10 minuter från Preem-macken/mosstorpsvägen nattetid. Står man på så är man över bron och i Hjorthagen för bilbyte på 2-3 minuter.
Citera
2020-08-25, 08:03
Medlem
BlameItOnAcons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Varför lägger polisen ner sådana resurser på att få fast de som avrättade slöddret? Borde det inte vara bättre att låta självsaneringen fortsätta? Förr eller senare har åtminstone dessa gäng utplånats och vi har färre som skall erbjudas hotellservice på våra anstalter.

När ingen åker fast vill alla vara med. Så gängen blir inte mindre, snarare större.
Citera
2020-08-25, 08:08
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quod
Utvecklar den första punkten något eftersom jag också tycker den vore smartast:

Efter att gärningsmännen bytt bil i Lidingö centrums garage vill de troligtvis bort från ön, och troligtvis med ett motordrivet hjulfordon (bil/MC), troligtvis över Lidingöbron (dvs inte över det andra alternativet, Lilla Lidingöbron som historiskt inte lämpat sig för flykt)

I det läget kan de mycket riktigt ha åkt höger tillbaka till Södra Kungsvägen, på synavstånd från brottsplatsen och vidare över bron.

Men en alternativ väg är att ta vänster från centrumgaraget, för att komma ut på Norra Kungsvägen och på så sätt vidare över bron. På det sättet minimerar de (den lilla) risken att bli upptäckta.

Jag tror inte de vill se brottsplatsen igen i detta läge: antingen vet dom att de lyckats och vill fly, eller så är de osäkra på resultatet och vill fly ändå. Helikoptern var enligt tråduppgifter framme snabbt, men gissningsvis började HKP söka efter konstigheter runt själva brottsplatsen och sedan därifrån i allt större cirklar med stort fokus på Södra Kungsvägen.

Denna alternativa sträcka över Norra Kungsvägen är 500m längre, och kräver kanske lite mer lokalkännedom. Men platsen för dådet, att platsen för fordonsbytet tyder ju på att de hade rekognoscerat och planerat!

Detta är enligt min uppfattning den smartaste vägen.

Att inte ta bil, att inte fly Norra Kungsvägen vore inte orimligt heller, förstås och kanske var de inte logiska i deras sinnestillstånd. (Eller så var de överjävligt smarta och gjorde något mycket krångligt, för att lura alla; kanske lådbil till Lidingöbanan och sedan mini-sub från Gåshaga.:-) )

Lilla lidingöbron är inte färdigbyggd ännu, du tänker på Gamla lidingöbron, den är sedan 1983 direkt olämplig som flyktväg, då togs körbanorna bort.

LL
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in