2020-08-24, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sainsburys
Jag tycker han ser mer ut som en Kurd än en Turk, om det nu har en betydelse.

Kurder heter inte Ceng*z dvs Djingis. Dessutom Kaan och Andi*. Djingis Khan är för er som vet mongolernas störste ledare i historien. Turkarna härstämmar därifrån
Citera
2020-08-24, 23:58
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agphys
Har för mig att det ska finnas en station på ön.
Den stängde 2018 men polisen tog inte ner skylten och det är därför lätt att tro att den finns. Lokalerna finns kvar för polisens ambassadsäkerhetsgrupp.
Citera
2020-08-25, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KronPelle
Vad får du AK47 ifrån?

Den enda som haft rätt hittills är taxivittnet som sagt 7-8 skott avlossats, ingen har sätt eller sagt något om automatvapen. Det kan lika väl varit en Glock med en beslutsam nervös kille.

Mitt scenario:
Case solved!

Står dock på expressen att polisen bekräftar att både automatvapen och pistol använts. Han har alltså skjutits med 2 olika vapen
Citera
2020-08-25, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zem1
Kurder heter inte Ceng*z dvs Djingis. Dessutom Kaan och Andi*. Djingis Khan är för er som vet mongolernas störste ledare i historien. Turkarna härstämmar därifrån
Oh ok nu vet jag, inavlad turk/kurd. Tack for lite historia, trodde han va kunglig svensk.
Citera
2020-08-25, 00:26
Medlem
cazzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Det tar 8 minuter med bil från Södra Kungsvägen 59, Lidingö till Roptens station. Tog väl polisen minst tio minuter att konstatera att någon var skjuten?

Inte om man har bråttom - har kört till Solna på 10 minuter från Preem-macken/mosstorpsvägen nattetid. Står man på så är man över bron och i Hjorthagen för bilbyte på 2-3 minuter.
Citera
2020-08-25, 00:32
Medlem
Quods avatar
Citat:
Eftersom den gråa Mazdan påträffades i garaget så betyder det att dom har gjort 2 saker:
  1. Bytt fordon och kört samma väg tillbaka för att reka brottsplatsen snabbt och ta sig över bron. (smartast)
    Alt. blivit upplockad i Gåshaga/Brevik av en polare på vattenscooter.)
  2. Gåt ur garaget i centrum och hamnat på minst 10 CCTV's innan dom tagit Lidingöbanan. (idiotiskt)

Utvecklar den första punkten något eftersom jag också tycker den vore smartast:

Efter att gärningsmännen bytt bil i Lidingö centrums garage vill de troligtvis bort från ön, och troligtvis med ett motordrivet hjulfordon (bil/MC), troligtvis över Lidingöbron (dvs inte över det andra alternativet, Lilla Lidingöbron som historiskt inte lämpat sig för flykt)

I det läget kan de mycket riktigt ha åkt höger tillbaka till Södra Kungsvägen, på synavstånd från brottsplatsen och vidare över bron.

Men en alternativ väg är att ta vänster från centrumgaraget, för att komma ut på Norra Kungsvägen och på så sätt vidare över bron. På det sättet minimerar de (den lilla) risken att bli upptäckta.

Jag tror inte de vill se brottsplatsen igen i detta läge: antingen vet dom att de lyckats och vill fly, eller så är de osäkra på resultatet och vill fly ändå. Helikoptern var enligt tråduppgifter framme snabbt, men gissningsvis började HKP söka efter konstigheter runt själva brottsplatsen och sedan därifrån i allt större cirklar med stort fokus på Södra Kungsvägen.

Denna alternativa sträcka över Norra Kungsvägen är 500m längre, och kräver kanske lite mer lokalkännedom. Men platsen för dådet, att platsen för fordonsbytet tyder ju på att de hade rekognoscerat och planerat!

Detta är enligt min uppfattning den smartaste vägen.

Att inte ta bil, att inte fly Norra Kungsvägen vore inte orimligt heller, förstås och kanske var de inte logiska i deras sinnestillstånd. (Eller så var de överjävligt smarta och gjorde något mycket krångligt, för att lura alla; kanske lådbil till Lidingöbanan och sedan mini-sub från Gåshaga.:-) )
Citera
2020-08-25, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dodligtalterego
https://youtu.be/hfHyIXg5hW4

I låten "24K - Ghetto" av grupperingen 24K nämns:

Vid 0:46 "Free Bonjo, han har suttit klart"
Vid 2:32 "Bonjo mantlar glocken som en proffs mannen"

Om det är Cengiz som kallas för Bonjo och det är samma Bonjo som åsyftas så har han tydliga kopplingar till 24K. Isåfall måste Cengiz varit ett namn/person med inflytande/respekt eftersom vem som helst inte nämns i en låt av en gruppering med stort inflytande och grovt våldskapital som 24K.
Yasin stäcka sista versen han säger free bonjo
Citera
2020-08-25, 01:19
Medlem
Citat:
Vad får du AK47 ifrån?

Den enda som haft rätt hittills är taxivittnet som sagt 7-8 skott avlossats, ingen har sätt eller sagt något om automatvapen. Det kan lika väl varit en Glock med en beslutsam nervös kille.

Mitt scenario:
Case solved!

Uppgiften om automatvapen är ifrån polisen och på bilder ifrån Expressen ser man att det är hylsor till 7,62x39 som ligger på marken så med andra ord är det en AKM som använts.

Polisen säger till och med enligt Expressen att det är en pistol och ett grovkalibrigt automatvapen som använts.
Senast redigerad av NoF8 2020-08-25 kl. 01:24.
Citera
2020-08-25, 02:54
Medlem
InteSDblivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spritsson
En arbetshypotes lär vara att det STORA rånet mot pantbanken i Västerås ligger bakom en del av ”krigen” mellan olika falanger.

Vid det rånet blev bytet mycket stort. Till och med svårt att värdera då mycket av det guld och annat var inlämnat som pant och därmed blev bytet svårt att värdera.

Detta ska ha inneburit att några av de gripna och icke gripna (som var medhjälpare på olika vis) sedan länge bråkar om bytet som till största del saknas.

Vissa uppskattar bytet till ”några miljoner”, medans andra ”snackar” om ett byte värt upp till 10 miljoner.

Läge för ovänskap i dessa pissluffarkretsar.

Den skjute på Lidingö var med på rånet i Västerås.

Det låter som de som inte greps kom undan med bytet. Men ivriga postare i tråden vill "att detta faktum" försvinner.

BO dödades kanske då myten om värdet på stöldgodset har blåsts upp till 10 miljoner. Jag gissar på verkligt värde hos hälare på 1,5-2,5 miljoner. Ägarna till pantbanken hade lyckats blåsa upp försäkringsvärdet till 6 miljoner, så 4 miljoner lagligt skulle jag gissa.

En hel skolklass verkar varit inblandade i rånet i Västerås så "cutten" var ganska medioker, men tydligen värd att dö för.

Nyare knarkaffärer som "gått fel" kan säkert vara en lika bra teori.
Citera
2020-08-25, 02:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weazl30
Men alltså de lämnade säkert aldrig Lidingö. Sitter nog kvar och myser i någon polares villa eller lägenhet. Hörde en gång via en kompis att bankrånare gärna gömde sig nära banken för där letade inte polisen. Hade någon idiot som körde en ”flyktbil” för att locka Polisen....

Men det hit kul om någon på Flashback kunde göra en typ mindmap om alla gäng och konflikter i Stockholm för det börjar blir svårt att hänga med 😂

Bror, kan tänka mig att anledningen till att det är så rörigt när det kommer till dessa gäng är för att 1. Dom är unga, impulsiva och känslostyrda. Lättare att fraktioner bildas, bildas nya gäng, de tänker kortsiktigt, ect. 2. Det är uteslutande ungdomar från MENA.
Citera
2020-08-25, 03:17
Medlem
InteSDblivens avatar
Vi leker med tanken:

Polisen letar efter 3 mökhyade män (från Järvafältet?) för mordet på BO/Lidingö och att en av dessa kanske var just den som "kom undan med bytet" efter rånet i Västerås 2015.

Om vi också faktorerar in att en inte helt okänd coronaepidemi har "torkat ut" droghandeln lite i Järva då Spanien inte "levererar" kanske BO som lever på att sälja droger enligt uppgifter i tråden "plötsligt" kom ihåg att han ska ha sin del av de "uppblåsta 10 miljonerna" från rånet i Västerås och betedde sig lika jobbigt som de i Västerås tycker att han gör.

Någon i Västerås verkar ha "tagit hand om bytet" kan man gissa. Någon måste ju tipsat om upplägget på rånet kan man tycka. Så att BO som "jagar" sin bit av bytet upplevs jobbig i Västerås är en gissning så god som någon.

Att BO var "jobbig" påstår till och med de på macken på Lidingö.

När "Järva" sålde bytet fick de kanske 1,5 till 2,5 miljoner och de pengarna är så klart borta nu.

Lösningen är att tre "musketörer" från Järva får jobba lite "pro bono" för att eliminera BO.

Det låter inte helt galet i mina öron. BO dog kanske på grund av corona?
Citera
2020-08-25, 04:03
Medlem
Citat:
Eftersom den gråa Mazdan påträffades i garaget så betyder det att dom har gjort 2 saker:
  1. Bytt fordon och kört samma väg tillbaka för att reka brottsplatsen snabbt och ta sig över bron. (smartast)
    Alt. blivit upplockad i Gåshaga/Brevik av en polare på vattenscooter.)
  2. Gåt ur garaget i centrum och hamnat på minst 10 CCTV's innan dom tagit Lidingöbanan. (idiotiskt)

På nyheterna såg det mer ut som om ”Parkeringshuset” är parkeringen bakom centrumhusen inne på gården, Odenvägen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in