2020-08-24, 23:33
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Som liten grabb hörde man det namnet ständigt så fort det var längdskidor på tv, även om man var för liten för att förstå vad som hände i spåren.

Hur stor var han egentligen? Om man jämför med typ Northug. Vem hade tex vunnit ett långlopp klassisk stil respektive ett kortare lopp i fristil mellan de två, om båda var i sin prime(hypotetiskt)?
Citera
2020-08-25, 00:01
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Som liten grabb hörde man det namnet ständigt så fort det var längdskidor på tv, även om man var för liten för att förstå vad som hände i spåren.

Hur stor var han egentligen? Om man jämför med typ Northug. Vem hade tex vunnit ett långlopp klassisk stil respektive ett kortare lopp i fristil mellan de två, om båda var i sin prime(hypotetiskt)?

Dählie var större än Northug alla gånger!
Citera
2020-08-25, 00:06
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Dählie var större än Northug alla gånger!

O fan, han var så stor alltså! Ja, namnet etsade sig fast, trots att man knappt förstod vad de höll på med(var knatte på den tiden).

Var Dählie större än "stenåldersgiganterna" också, Svan och Jernberg och allt vad de heter?
Senast redigerad av TupolevTu-144 2020-08-25 kl. 00:09.
Citera
2020-08-25, 00:28
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
O fan, han var så stor alltså! Ja, namnet etsade sig fast, trots att man knappt förstod vad de höll på med(var knatte på den tiden).

Var Dählie större än "stenåldersgiganterna" också, Svan och Jernberg och allt vad de heter?

Dählie har 8 OS-guld. Det är vad Gunde och Sixten har sammantaget.
Citera
2020-08-25, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Dählie har 8 OS-guld. Det är vad Gunde och Sixten har sammantaget.

Bör dock nämnas att Dählie under sina OS hade ett individuellt lopp mer än Gunde och Sixten hade. Två av Dählies guld kom också på den distansen (10 km). Dessutom fick Dählie ett "gratis-OS" under sin prime när man lade sommar -och vinter-OS på olika år efter 1992.
Citera
2020-08-25, 01:18
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oggson
Bör dock nämnas att Dählie under sina OS hade ett individuellt lopp mer än Gunde och Sixten hade. Två av Dählies guld kom också på den distansen (10 km). Dessutom fick Dählie ett "gratis-OS" under sin prime när man lade sommar -och vinter-OS på olika år efter 1992.

Ja, och dessutom finns det en del frågetecken om huruvida han var ren. Men frågar man en norrman om vem som är störst någonsin på herrsidan så blir jag förvånad över andra svar än Dählie.
Citera
2020-08-25, 10:04
Medlem
Dählie, Ulvagn mfl var garanterat dopade även om de bevis som kom fram var att preparaten användes i "träningsammanhang" lite ungefär som Johaugs solkräm. Jag tror ingenting på skidåkningsresultaten sen hela Finlands skidlandslag torskade för doping 2001. Men till din fråga, Ja Dählie är en av dom största inom längdskidåkning om inte den största.
Citera
2020-08-25, 11:58
Medlem
1.84

Källa Wikipedia
Citera
2020-08-25, 12:33
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conlon
1.84

Källa Wikipedia

Ok. Syftade iofs inte på hur stor han är bokstavligt, utan mer hur stor hans karriär var.

Men intressant fakta ändå, 1.84 är ganska kort för att vara skidlöpare väl?
Citera
2020-12-12, 13:23
Medlem
Citat:

Bäste längdåkare någonsin precis som Björndalen är världens bästa skidskytt någonsin och Kjetil Andre Aamodt världens bäste alpine skidåkare någonsin. Kläebo och Boe som kan utmana om det epitetet på sikt. Dvs norrmän överallt, ganska så överlägsna.
Citera
2020-12-12, 16:51
Medlem
andfrekas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ivey
Kjetil Andre Aamodt världens bäste alpine skidåkare någonsin.

Jag var själv rätt ung under den tiden, men minns honom alltför väl. Var väl den som vunnit flest vc-lopp på herrsidan också. Antar att det fortfarande står sig. Så nog var han stor alltid. Uppfattade honom som rätt osympatisk och dryg dock.
Edit- Dählie alltså
Citera
2020-12-13, 07:54
Medlem
Generalanderssons avatar
Skulle nog säga att Daehlie och Svan var ganska jämnbördiga när de var som bäst.

Annars så träffade jag Björn Dählie när vi var på semester i Norge sommaren 1995. Dählie gjorde ngt sponsorliknande evenemang där han signade autografer och så vidare i en norsk stad som kallas för Kragerö. jag gick Dählies autograf, men så frågade jag om en t-shirt med autograf på, t-shirts hade han inte tillgängligt där och då. Men efter att autografsigningen/evenemanget var över, så kom Daehlie bort till mig/min familj med en signad t-shirt. Han grafsar mig i håret och säger på norsksvenska: Här får du din t-shirt med ett leende runt munnen
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in