Citat:
Ursprungligen postat av
Friherr
Nej, jag tänker inte på sakpolitik utan på regeringsfrågan.
Min analys av Moderaterna är att vad som nu gäller efter snart åtta mörka år som man självt till stor del är ansvarigt för, är ”makten framför allt”. Kristersson vill bilda regering till vilket pris som helst. Partiet kräver det.
Det innebär att Åkesson kan ställa rätt så djärva krav, även statsrådsposter. Det ska mycket till innan Kristersson lämnar regeringsförhandlingarna och lämnar över till Löfven.
Som jag uppfattar KD så har de betydligt lägre tröskel. Att släppa in SD i regeringen är helt uteslutet. KD vill bilda regering med M och behandla SD som ”vilket parti som helst” i riksdagen som man kan förhandla med om sakpolitik. KD vill kunna göra upp med SD om t.ex. skatterna men inte vara bunden att göra upp med SD om migrationspolitiken t.ex. utan då kunna vända sig till sossarna istället.
Detta är självklart oacceptabelt för Åkesson och därför kommer han att säga nej till ett sådant arrangemang redan innan statsministeromröstningen, och då är frågan om KD viker sig eller om vi får fyra år till med Löfven.
OK, tack för klargörandet!
Jo, det har du onekligen en poäng i. Regeringsfrågan kan absolut bli problematisk. Men frågan är om M och SD har någon alternativ än att försöka gå varandra tillmötes?
Du har nog rätt i att M har krav från sina väljare att bilda regering och SD från sina väljare att få igenom sin politik. Men KD har lite lägre krav och kan enklare byta block om de vill. Så kanske M och SD därför kommer tvingas gå KD tillmötes också?
Jag tror inte heller M eller KD kommer acceptera att släppa in SD i en regering. Åtminstone inte 2022, möjligen en senare mandatperiod? Om M, SD och KD får majoritet är min gissning att M och KD kommer försöka bilda regering och hoppas kunna leva på en s.k. hoppande majoritet. SD kommer inte acceptera det och kräva klart mycket mer inflytande, kanske t.o.m. statsrådsposter, vilket M och KD kommer avslå.
Jag gissar att det kommer sluta med att de erbjuder SD att få igenom några för dem viktiga frågor. Frågan är om SD kommer acceptera det? Jag tror det, men de kommer nog ställa stora krav - krav som M och KD kommer tvingas acceptera. Men jag tror inte SD kommer våga ställa allför omfattande krav då de vet att KD annars kan lämna - och då står de där utan någonting alls. Men det är bara min gissning.