2020-08-24, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
En helikopter över Lidingö ca 35 minuter efter en planerad gängavrättning där GM med 100% säkerhet passerade bron ca 7 minuter efter dådet är patetiskt. GM befinner sig redan hemma i orten när bron stängs av och helikoptern lyfter. I morgon påbörjas polisens paradgren - operation dörrknackning.

Helikoptern var redan i luften, närmare bestämt i city och hade inte många minuter hit efter larmet kom. Om det är som det verkar med flyktbilen, har de efter skjutningen åkt till garaget och bytt bil för att sedan åka därifrån i lugn hastighet. Således borde helikoptern varit på plats innan bilbytet ens ägde rum.
Citera
2020-08-24, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjurskan
Helikoptern var redan i luften, närmare bestämt i city och hade inte många minuter hit efter larmet kom. Om det är som det verkar med flyktbilen, har de efter skjutningen åkt till garaget och bytt bil för att sedan åka därifrån i lugn hastighet. Således borde helikoptern varit på plats innan bilbytet ens ägde rum.

i o för sig, men visste helikoptern då vad dom skulle leta efter?
Citera
2020-08-24, 19:51
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MartinLooterKing
Fy tusan-bilden från i morse väcker många frågor.

Är det säkert att det rör sig om en 29-åring? Han ser mer ut som den skallige arabiske 60-åringen som kör min närmsta kvartersbutik.

Hur snabbt kan bilen återställas i nyskick enligt er bilmekaniker-kunniga? så att ungdomarna som hjälps i organisationen inte lider något avbräck.

Hårfästet hade krupit rejält uppåt redan 2015 med några rejäla vikar vid tinningarna. Det hinner hända mycket på 5 år. De flesta som får en sån där måne i unga år brukar ju raka skallen dock annars ser det så gubbigt ut.
Citera
2020-08-24, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tiermaster
Ser väl ut att endast behövas ny ruta och förmodligen säten, det tar väl ca 2-4 dagar beroende på tillgång av säten. Dock så vet jag inte om de är större skador

Nja, lite värre är det...kulhål genom skärm och motorhuv, samtliga kulor har säkert gått helt eller nästan igenom bilen, säkert hela instrumentpanelen förstörd, ratt, en massa elekronik, det är sannolikt skroten nästa, efter undersökning av polis o försäkringsbolag!!
Citera
2020-08-24, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
Hårfästet hade krupit rejält uppåt redan 2015 med några rejäla vikar vid tinningarna. Det hinner hända mycket på 5 år. De flesta som får en sån där måne i unga år brukar ju raka skallen dock annars ser det så gubbigt ut.
syns redan på första bilden att han har begynnande håravfall, och då är han 25 år typ?
Citera
2020-08-24, 19:55
Medlem
Zoom008s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjalle99
syns redan på första bilden att han har begynnande håravfall, och då är han 25 år typ?
Han såg friskare ut på den senare bilden.
Citera
2020-08-24, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sleipner08
Skotthål i plåten i framskärm möjligen motorskada.

Insåg de sen, syntes inte på bilderna jag hade sett när jag skrev de. Sen så kommer ju polisen beslagta bilen ett bra tag, så spelar inte så stor roll hur snabbt den kan bli lagad.
Citera
2020-08-24, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoF8
Tack för bra info. Ja jag håller med om det du säger sett till bilderna. Antingen precis parkerat eller skulle precis åka. Skotten har träffat både i motorhuv och rutan som verkar tyda på att det är mest rakt framifrån det skjutits. Huvudet ser ju förvånansvärt intakt ut så det verkar inte orimligt att de träffar mest i kroppen/bröstkorgen.
Ja, antingen nyss anlänt med bilen eller att han precis satt sig för att köra iväg. Kan tänka mig att GM hade koll på BO:s arbetstider, att han brukade använda just denna bil och var den brukade stå parkerad. Platsen är ju väl vald, den smala parallell-vägen är ju enkelriktad. Om BO fått igång bilen o bränt iväg hade man kunnat skjuta en salva rakt in från sidan när han passerade och förmodligen ändå haft fritt med utrymme att smita med flyktbilen. Hade BO kommit ut på stora vägen hade man kunnat plocka honom där. Vägens mitträcke ger få möjligher för BO att undkomma.

Min gissning är att föraren av flyktbilen hade pistolen och passagerare automatvapnet. Nervevad ruta åtminstone på höger sida.

Jobbigt att man börjar vänja sig vid skjutningar med automatvapen i stadsmiljö.
Citera
2020-08-24, 20:05
Medlem
MILFMANs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cjh
Som Skewie skriver så har en helikopter ofta en stressande effekt på flyende gärningsmän. Dessutom är en helikopter ett ypperligt verktyg för att se avvikande beteenden. Så möjligheten att faktiskt hitta (och följa efter) misstänkta är större än de jagade själva tror. Dess största nackdel i sådana sammanhang är att den inte sällan kommer till platsen allt för sent.

Helt grundlösa teorier om vad som ”ofta” händer. GM som åker i bil från Lidingö och noterar en hkp mot Lidingö har ingen anledning att köra crazy så att personal i hkp tänker att det är nog den där bilen (av hundratals bilar). Ja bra stresspåslag redan pga skjutningen men de flippar inte ur pga en hkp förrän de tydligt vet att hkp följer just deras bil.
Citera
2020-08-24, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tiermaster
Insåg de sen, syntes inte på bilderna jag hade sett när jag skrev de. Sen så kommer ju polisen beslagta bilen ett bra tag, så spelar inte så stor roll hur snabbt den kan bli lagad.
Reparerar man verkligen bilar som människor avlidit i? Min gissning är försäkrinsbolaget löser in/säljer den till en bildemontering.
Citera
2020-08-24, 20:10
Medlem
absolut-justices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjurskan

Påminner om mordet på byggubben på Lidingö för runt 2 år sedan (?). Har svårt att köpa strategin att parkera en flyktbil vid centrum när man ser till platsen för brottet.

Jag kör från brottsplatsen till rondellen på c:a 15 sek-sen runt 10 sek max i rondellen, sen vänstersväng och brofästet ligger c:a 30 sekunder bort. Du kör över bron på c:a 1 min och kan välja åka av Ropsten med småvägar mot E18, eller svänga höger efter och komma upp vid Tegeluddsvägen och då ha minst 3 olika vägar ut, eller bara köra in i tunneln och du är framme vid Haga Norra på 5-6 min, det var ju knappast rusningstid. Att en helikopter skulle hinna dit på 4-5 min blir fånigt då det brukar ta 30-50 sek innan 112 ens svarar, sen ska operatören koppla in till Polisen, som i sin tur svarar mellan 2-3 min, jag har ringt många ggr i olika ärenden så säg 4-5 min innan helikoptern som var någonstans vid Västberga (?) tar sig över, sen ska dom fatta position och vrida sina IR-kameror m.m.

Dom här snubbarna var nog redan långt borta, och om dom nu skulle kolla efter en bil som kör fort kan jag bara meddela att var 4-5 bil drar på ordentligt innan tunneln så även här blir det svårt att avgöra brottsling från jäktat 08:a. Jag tror mer på uppgifterna att det tog c:a 35 min innan man la ut en järnridå. Eftersom han var stammis på Cirkle K och hade stort munläder, hade han ingen nytta av sina skyddade uppgifter, tyder faktisk mer på att han klassats som en golare som skulle fixas. Enda roliga i detta är att nästgårds granne är Lidingö Stadshus som borde ha hört skotten, alltid trevligt när verkligheten kryper in nära våra kommunalpolitiker.....
Citera
2020-08-24, 20:11
Medlem
MILFMANs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krimkoll
Kan vara det löjligaste jag läst. Stackars alla rädda Lidingöbor. Välkomna till verkligheten era jävla stackare.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vQvxkw/person-hittad-skjuten--misstankt-flyktbil-hittad

Å vad bryr sig Lidingöbor om att buset tar kål på varandra? Skulle tro att de gärna upplåter ön till dylika saker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in