2020-08-24, 10:40
Medlem
Hellbastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Inlaga till PU.

IVA-16636-21.

https://drive.google.com/file/d/1cfyuedgIxdHIc2D_j6XABF_DSJI_YtS8/view

Även om nu CA skulle ha gömt puffran i eller kring sommarstugan, så låter det väl ändå måttligt sannolikt att han skulle ha låtit den ligga kvar där när huset byter ägare.
Citera
2020-08-24, 10:44
Medlem
omigas avatar
Citat:
Ur förhör med CA 22/2 -95:

"På fråga om han kan erinra sig när hans bror flyttade in i lägenheten på X, uppger han att detta skedde i anslutning till att han själv flyttade till X."

Detta går inte ihop. Brodern flyttar feb -86 och CA andra halvan -87.

Bra från sammanhanget i övrigt verkar det som att man pratar om flytten 1986. Men det går inte att utesluta att man pratar om flytten 1982 då KA flyttar in på Vallavägen och CA till Hälsingegatan. Den sker också samtidigt. Spegeln monterades även där och då. Men tillsammans med Astrids vittnesmål verkar det ändå som att CA mellanlandat på en adress han inte var skriven på direkt efter mordet. Men det behöver inte vara så. Fortfarande öppet. Det som talar för att CA inte flyttade precis samtidigt som KA 1986 är att KA inte tar upp det när han berättar om flytten till Trångsund. Om flytten skedde samtidigt borde han ha tagit upp det. Men om CA flyttat i samband med mordet bör han ha gjort det någon gång senare "i anslutning till" dvs 1-2 veckor in i mars. Annars måste han ha planerat både mordet och flytten innan vilket kan uteslutas. Hoppas vi kan landa den här pucken.
Senast redigerad av omiga 2020-08-24 kl. 11:02.
Citera
2020-08-24, 10:59
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av omiga
Bra från sammanhanget i övrigt verkar det som att man pratar om flytten 1986. Men det går inte att utesluta att man pratar om flytten 1982 då KA flyttar in på Vallavägen och CA till Hälsingegatan.

Nej, men troligast handlar det om flytt -86. Det är den som är intressant och dessutom är flytten -80 självklar då ju KA flyttar in när CA flyttar ut.

Ett sätt att utesluta 1980-flytten är att jämföra längder på maskningar av adresserna. Är ute (råkar just passera Hälsingegatan!) och orkar ej pilla med det på mobilen.

Som du själv noterat, tycks det ev. som att PU fikar efter något gällande flyttar -86, förutom detta med alibit.
Citera
2020-08-24, 12:51
Medlem
Roerligs avatar
Detektivat fram en ganska trolig identitet på S3, brodern KA’s sambo 88-95 som tipsade polisen om CA. ”AG”.

S1 OA.

Återstår S2. Den blir knepigare.
Citera
2020-08-24, 13:25
Medlem
Citat:
Notera också Astrids minnesbild (1995) av flytten:

"Maskeat och där har Christer bott de senaste tre åren. Fru Andersson kommer inte ihåg exakta tider men uppskattar tiden till omkring 3 år. Dit flyttande han sedan han sålt sin bostadsrätt på maskerat. Till bostaden maskerat kom Christer från maskerat i Stockholm. Fru Andersson vet inte exakt vilken tid detta var men kommer ihåg att var i samma veva som Palme skulle göra någon skatteomläggning/justering som eventuellt hade med beskattning av reavinster vid försäljning av bostadsrätter att göra"

Det här är svårt att få ihop. Antingen har CA

* har berättat för Astrid att flytten berodde på något Palme gjort (men han var ju död 1987)
* mellanlandat i ytterligare en bostad före flytten 1987
* Astrid blandar ihop något

Låt oss knäcka den här med. Kanske är så enkelt att han skyllde på Palme och sa att det hade något med skatten att göra när han flyttade till förorten 1987. Men är det inte lite väl magstart, riskfyllt, att skylla på den döda Palme till mamma 1987?

Hon säger också att hon trodde att CA slutat på SL "för några år sedan". Det är 11 år sedan han slutade på SL om CA:s egen uppgift stämmer 82-84. KA trodde att CA slutade 1988. Kan han ha fått tillbaka jobbet som spärrvakt tros det dåliga omdömet från 1984? (omdömet är f ö inte daterat och uppgiften om anställningen 82-84 kommer endast från CA själv)

CA var själv ganska angelägen och tog med papper till förhöret som visade att han flyttat 1987 från Hälsingegatan, då han också sålde. Varför hade han med dessa papper? Kanske misstänkte PU också en flytt tidigare än 1987?

Det är inte helt orimligt att anta att Astrid är benägen att blanda ihop vissa saker såsom till exempel datum.Hon har väl i närtid varit rejält sjuk med bland annat blodproppar i hjärnan..och jag antar att sådant kan..eller till och med bör..verka hämmande på detaljminnet.
Citera
2020-08-24, 13:41
Medlem
Citat:
Tolkar det också så CA har tre olika svägerskor. S3 ringer in om att någon upplevt att OP var på tv:n, men hon kan inte ha upplevt det själv på Hälsingegatan, såldes 1987, S3 kommer in i bilden 1988.

Hela stycket ovanför den text vi nu försöker tolka är maskerad i förhöret men det står Po Po i marginalen och börjar med "I våras brev...". Våren 1995 hölls ett förhör med Astrid i samband med husrannsakan. I stycket ovanför det nu maskerade talas om mammans sjuklighet. Jag har ännu inget annat förhör med en kvinna vad jag vet under våren 1995.

Det stycke som vi nu försöker tolka börjar med: Maskerat hade talat om för henne... bör vara Astrid för att knyta an till sammanhanget?

KA - Sambo 1 - OA (slut 1984) Ej förhörd? TV-fadäsen borde ske när hon är aktuell
KA - Sambo 2 (1986-02 slut före 1988). KA:a "nya flicka" som vill att spegeln ska monterades i Trångsund samma vecka som MOP
KA - Sambo 3 (1988-1996). Flyttar till Sthlm 86 bor inledningsvis i personalbostäderna på Karro. Vid förhör har de bestämt sig för att flytta isär hon hade fått en ny lägenhet med inte flyttat ännu.
Kursin LA - Sambo "Borderlinekvinnan"
Kusin An*tte

Jag hoppas att sambo 2 är hörd. Har inte sett något där ännu. Någon sa (obekräftat) att PU fick in ett tips i nära samband med mordet.

Är inte Olga förhörd så tycker jag att det är ytterligare en fadäs i raden.Det är visserligen inte alls säkert att hon vet eller hört något om skott i TVn..men det måste ju minimum kontrolleras.
Historien har fått stor spridning inom släkten,och det troliga scenariot är otvivelaktigen så att Verner "upplever" TV skottet emot Palme.Han berättar sedan detta per omgående för Astrid och jag finner det mycket troligt att även Kurt informeras i närtid.Skottet emot Palme måste ha skrämt upp Verner och Astrid väldigt mycket och tar man in hela problembilden runt Christer så är det naturligt att saker i och omkring denna problematik har diskuterats Verner-Astrid-Kurt emellan under alla år egentligen.
Det är så här som det brukar gå till.
Något annat skulle vara märkligt.
Att då Kurt pratar med sina olika sambos om Christer är inte heller det konstigt.Därför så kan ju Olga i närtid också ha fått höra om skottet i TVn.

Personligen så tror jag att PS med sina kontakter..eller någon annan kan få fram den faktiska identifikationen på personen som upplevde hur Christer sköt på TVn när Olof Palme visades i rutan.
Jag vill bara understryka att OM denna person skulle vara Verner,ja då är det i praktiken bevisat bortom allt rimligt tvivel att det verkligen hände..och i sådant fall förstärks detta indicium runt CA betydligt.

Det skulle vara väldigt viktigt eftersom det i sådant fall på ett mycket trovärdigt sätt skulle belägga att CA hade ett mångårigt och oresonligt Palmehat.

En i sammanhanget ytterst viktig faktor.
Citera
2020-08-24, 13:57
Medlem
Ett par personliga reflektioner.

Jag anser att mordet är en aktiv handling och jag ser inget egentligt passivt i detta sammanhang.
Så som jag uppfattar det så är det en handling som har paralleller med att dra till någon på käften i hastigt vredesmod.Reaktionen i denna situation blir ofta att ånger och oro närmast sekundsnabbt inträder när väl slaget utdelats.Jag kan gott tänka mig att samma reaktion inträder hos skytten i detta fallet.Eftertankens kranka blekhet faller närmast omedelbart.
Jag tror inte att skytten känner någon triumfkänsla sekunderna efter det att Palme fallit till marken och när andra skottet missat Lisbeth.Jag tror skytten känner rädsla och osäkerhet.

Att CA var en personlighet som inte nödvändigtvis gjorde sig av med sitt vapen ligger inom det rimligas gräns.Det understryks i sådant fall av att minst två personer sett CAs Magnum flera år efter dådet.
Dock finner jag detta svårt att koppla till att vapenförsäljningshistorian skulle bli trovärdigare.
Tvärtom så har vi i CAs egna förhör sett hur han gett olika versioner gällande centrala punkter.
Att CAs vapenförsäljning är nys tycker jag själv är ännu mera underbyggt nu.
Citera
2020-08-24, 14:21
Medlem
CA vet inte om det var höst eller sommar när han påstår att han sålde sitt vapen.Han uppger båda dessa saker i olika förhör.
CA vet inte om han flanerade i sommarsolen,alternativt satt på Cafe Opera hösten 92 när han kom i samspråk med den kriminelle sydlänningen.CA uppger båda versionerna,olika förhör.

CA vet inte ens om han förvarat sin Magnum i sitt vapenskåp,eller i ett bankfack.Han uppger båda dessa saker fast i olika förhör...inte mer än två och halvt år(som mest)efter denna oerhörda händelse när CA helt medvetet gör sig skyldig till grovt vapenbrott samt etablerar kontakt med kriminell..enda gången i livet som CA i så fall gör det.

Helt orimligt.
Alltihop.

Dessutom vet vi nu att polisens kallelser skickas till rätt adress,och att uppmärksamheten kring polisens önskan att få in licensierade Magnumrevolvrar från Stockholmsområdet var av sådan art att Christer inte kan ha undgått detta.
Senast redigerad av Lookalike 2020-08-24 kl. 14:24.
Citera
2020-08-24, 14:47
Medlem
Hellbastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Så som jag uppfattar det så är det en handling som har paralleller med att dra till någon på käften i hastigt vredesmod.

Sånär som, får man väl tillägga, att gärningsmannen här har två timmar på sig att besinna sig.
Citera
2020-08-24, 15:16
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Det som talar för att CA inte flyttade precis samtidigt som KA 1986 är att KA inte tar upp det när han berättar om flytten till Trångsund. Om flytten skedde samtidigt borde han ha tagit upp det. Men om CA flyttat i samband med mordet bör han ha gjort det någon gång senare "i anslutning till" dvs 1-2 veckor in i mars. Annars måste han ha planerat både mordet och flytten innan vilket kan uteslutas.

Tror han till att börja med förskansade sig i lgh, beredd att skjuta sig vid stormning. När behovet av förnödenheter blir alltmer trängande tvingas han till slut smyga ut i mörkret. Efter någon månad eller så flyttar han till något tillfälligt han hyr genom radannons i SvD. En etta på Södertörn i falskt namn. Han kan också ha kurat på Vedahöjden ett tag först och då kunnat lämna innerstan snabbare. Sedan säljer han sin lgh när han åter börjar våga sig till stan 1987.

Hoppas det går att utröna ytterligare fakta om hans ekonomiska status 1986. Är den förhållandevis god talar det för att han flyttar pga MOP och då bör han också önskat lämna innerstan raskare än det tar att genomföra lägenhetsaffärer.
Citera
2020-08-24, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hellbastard
Sånär som, får man väl tillägga, att gärningsmannen här har två timmar på sig att besinna sig.

Jo,men det handlar ju om två timmar före de sekunder som jag pratar om.
Det verkligt skarpa läget kan ju vara liktydigt..men det är å andra sidan enbart spekulationer från min sida.
Jag tror dock inte att mördaren i förväg tänkt ut sin flyktväg,det torde vara omöjligt eftersom han inte kan vara säker på vilket håll som LOP skall ta vägen efter bion osv osv..så att mördaren oavsett vem det är känner oro och viss rädsla för att bli tagen på praktiskt tagen bar gärning bör föreligga närmast oavsett GM.
Citera
2020-08-24, 15:53
Medlem
Citat:
Tror han till att börja med förskansade sig i lgh, beredd att skjuta sig vid stormning. När behovet av förnödenheter blir alltmer trängande tvingas han till slut smyga ut i mörkret. Efter någon månad eller så flyttar han till något tillfälligt han hyr genom radannons i SvD. En etta på Södertörn i falskt namn. Han kan också ha kurat på Vedahöjden ett tag först och då kunnat lämna innerstan snabbare. Sedan säljer han sin lgh när han åter börjar våga sig till stan 1987.

Hoppas det går att utröna ytterligare fakta om hans ekonomiska status 1986. Är den förhållandevis god talar det för att han flyttar pga MOP och då bör han också önskat lämna innerstan raskare än det tar att genomföra lägenhetsaffärer.

Vi vet dock att CA ingalunda är pank 1987.Visserligen är det troligen pengar från försäljningen av lägenheten på Hälsingegatan..men det är trots detta ögonbrynshöjande det nerköp som CA villigt gör genom att flytta till ett oattraktivt område i Västerhaninge.
Det finns ju väldigt många släktingar till CA som inte kan förklara detta.

Man kan hårddra detta genom att spekulera i att känslan för att försvinna blir större som i ett område som det som CA flyttar till..vad jag begriper modell miljonprogram med liknande byggklossar jämte varann..men det är ånyo bara spekulation.

Dock kan man sluta sig till att CA sommaren 87 har råd med att flytta till ett mera attraktivt område än det som han verkligen flyttar till.Orsaken till varför han valde som han gjorde begravdes dock nog år 2008 tror jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in