2020-08-24, 08:02
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Vi får komma ihåg det där med dödsfall och det gäller i synnerhet USA. Vi har som tur är blivit bättre på att behandla COVID19. Dexametason har gjort underverk och jag ser att man även använder det i lindriga fall för long-haulers. Nu har Trump också sett till att konvalescentplasma fått nödgpdkännande. Det här får naturligtvis genomslag.
Dexametason, är det något som även ättestupa-landet Sverige använder?

Det ska bli intressant att se om den globala nedåtgående trenden fortsätter.

I Europa är trenden dock ökande (antal nya smittade), men det ser ej accelererande ut.
Citera
2020-08-24, 08:02
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Allt har för- och nackdelar, men jag tycker att det är ett rimligt beslut att hålla våra grundskolor öppna med tanke på riskerna. Smittspridning är inte den enda faktorn FHM har att ta ställning till.

Förvisso. Men under nuvarande omständigheter (pågående pandemi) borde begränsning av smittspridning vara den primära.

Tegnell & Co skall t.ex. skita i huruvida barn får i sig lunch eller om dom börjar kaosa på stan.
Det är föräldrarnas och polismyndighetens ansvar.
Citera
2020-08-24, 08:07
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Dexametason, är det något som även ättestupa-landet Sverige använder?

Det ska bli intressant att se om den globala nedåtgående trenden fortsätter.

I Europa är trenden dock ökande (antal nya smittade), men det ser ej accelererande ut.
”Många iva-patienter får redan dexametason”

Steroiden dexametason tycks minska dödligheten vid covid-19. I Sverige kan nu ännu fler komma att få den.

https://www.lakemedelsvarlden.se/manga-iva-patienter-far-redan-dexametason/

Det bästa är att det är ett gammalt och beprövat preparat som finns som generika. Alltså ganska billigt:

https://www.fass.se/LIF/product?9&userType=0&nplId=20111224000036&docType= 30&scrollPosition=402
Citera
2020-08-24, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Håller med.

Jag trodde för det första inte, att det skulle gå så fort i det "humanistiska" Sverige, att utveckla sådana attityder. Detta har fått mig att förstå, hur Tredje Riket kunde inträffa. Hur det kunde gå så fort, och varför nästan alla tyskar jamsade med. Människan är i grunden väldigt egoistisk, och är beredd att snabbt offra människor i grupper som de inte själva tillhör, och inte själva har någon relation till. Och då inte bara om det handlar om liv för den ena gruppen och död för den andra, utan man offrar även gladeligen andras liv bara för sitt eget materiella välstånd...

Håller med dig om din mycket intressant iakttagelses.
Citera
2020-08-24, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Någon som kan förklara varför just naturister drabbas hårdare än de som campade på vanliga campingar?

Kanske många swingers bland naturistbadare?
Citera
2020-08-24, 08:13
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
”Många iva-patienter får redan dexametason”

Steroiden dexametason tycks minska dödligheten vid covid-19. I Sverige kan nu ännu fler komma att få den.

https://www.lakemedelsvarlden.se/manga-iva-patienter-far-redan-dexametason/

Det bästa är att det är ett gammalt och beprövat preparat som finns som generika. Alltså ganska billigt:

https://www.fass.se/LIF/product?9&userType=0&nplId=20111224000036&docType= 30&scrollPosition=402
Det låter ju jättebra. Men jag hoppas att Dexametasons inverkan snart finnes mer signifikant än att det "tycks minska" dödligheten.
Citera
2020-08-24, 08:15
Medlem
welcometorealitys avatar
Tegnell gästar TV4 nyhetsmorgon nu efter pausen, vi få väl höra om det är något nytt som landsfadern kan bjuda på, eller är det samma saker som för 5 månader sen, de tror jag mest på...
Citera
2020-08-24, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Tegnell gästar TV4 nyhetsmorgon nu efter pausen, vi få väl höra om det är något nytt som landsfadern kan bjuda på, eller är det samma saker som för 5 månader sen, de tror jag mest på...

Tror inte mycket skett med karln från igår till idag tyvärr
Citera
2020-08-24, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
"Hur det kan krävas 14 personer i skyddsdräkt för att vända en nedsövd patient med svag lungkapacitet utan att riskera dennes liv."

”När folk var döende och inte kunde vara med sin familj tog jag av min skyddshandske och höll deras hand så att de åtminstone skulle få kroppskontakt under sin sista tid i livet”, säger Eveline Jacobson

"”Fan ta er”, sa sjuksköterskan Eveline Jacobson under ett av årets mest populära ”Sommar”-program till de som inte följer coronarestriktionerna."
https://www.expressen.se/nyheter/qs/tragedierna-iva-sjukskoterskan-eveline-aldrig-vill-ateruppleva-nar-folk-var-doende-tog-jag-av-min-sk yddshandske-och-holl-deras-hand/

Jag har själv inte lyssnat, jag har inte hört något av sommarprogrammen.

Men detta lyssnar jag nog på en dag.

https://sverigesradio.se/avsnitt/1518779

Inte så konstigt att det krävs så många. På IVA i mars och april var
det en stor överrepresentation av feta. Nästan alla inlagda under 60 var feta. Källa: nära vän som jobbade på IVA i ett av de stora sjukhusen i Stockholm.
Citera
2020-08-24, 08:28
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Det låter ju jättebra. Men jag hoppas att Dexametasons inverkan snart finnes mer signifikant än att det "tycks minska" dödligheten.
Mellan en tredjedel och en femtedel klaras:
/.../It cut the risk of death by a third for patients on ventilators. For those on oxygen, it cut deaths by a fifth.

Had the drug had been used to treat patients in the UK from the start of the pandemic, up to 5,000 lives could have been saved, researchers say.
https://www.bbc.com/news/health-53061281

Effect of Dexamethasone in Hospitalized Patients with COVID-19: Preliminary Report
Abstract

Background: Coronavirus disease 2019 (COVID-19) is associated with diffuse lung damage. Corticosteroids may modulate immune-mediated lung injury and reducing progression to respiratory failure and death. Methods: The Randomised Evaluation of COVID-19 therapy (RECOVERY) trial is a randomized, controlled, open-label, adaptive, platform trial comparing a range of possible treatments with usual care in patients hospitalized with COVID-19. We report the preliminary results for the comparison of dexamethasone 6 mg given once daily for up to ten days vs. usual care alone. The primary outcome was 28-day mortality. Results: 2104 patients randomly allocated to receive dexamethasone were compared with 4321 patients concurrently allocated to usual care. Overall, 454 (21.6%) patients allocated dexamethasone and 1065 (24.6%) patients allocated usual care died within 28 days (age-adjusted rate ratio [RR] 0.83; 95% confidence interval [CI] 0.74 to 0.92; P<0.001). The proportional and absolute mortality rate reductions varied significantly depending on level of respiratory support at randomization (test for trend p<0.001): Dexamethasone reduced deaths by one-third in patients receiving invasive mechanical ventilation (29.0% vs. 40.7%, RR 0.65 [95% CI 0.51 to 0.82]; p<0.001), by one-fifth in patients receiving oxygen without invasive mechanical ventilation (21.5% vs. 25.0%, RR 0.80 [95% CI 0.70 to 0.92]; p=0.002), but did not reduce mortality in patients not receiving respiratory support at randomization (17.0% vs. 13.2%, RR 1.22 [95% CI 0.93 to 1.61]; p=0.14). Conclusions: In patients hospitalized with COVID-19, dexamethasone reduced 28-day mortality among those receiving invasive mechanical ventilation or oxygen at randomization, but not among patients not receiving respiratory support.
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.06.22.20137273v1
Citera
2020-08-24, 08:29
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Argh. Skämskudde som vanligt när Tegnell pratar i TV, som i Agenda ikväll.
Vad avundsjuk man blir på Tyskland. Ett rationellt land där saker blir gjorda. Saker som verkar helt omöjligt här.

Ett par pärlor från ikväll:
Man visar ett exempel på en person där ingen smittspårning skedde alls för 3 veckor sedan.

Tegnell:s respons:
1) Detta är lagreglerat och smittspårning måste ske.
30 sekunder senare:
2) Jaja för 3 veckor sedan hade vi ingen smittspårning, men nu är det på plats.
Jaha - så lagregleringen gällde inte för 3 veckor sedan?

Fråga från reportern:
"Varför kan vi inte inspireras av Tyskland som har kontroll, ordning och reda på smittspårningen och mycket lägre smittspridning än oss"?
Tegnell: Så jobbar vi inte i Sverige. Vi kan inte införa ett nytt sätt att jobba nu.

Då påminner man sig om det han sa någon minut tidigare igen (se punkt 2 ovan, vi har alltså nyss startat med detta).

Blir så matt av att lyssna på hans svammel.
… [ Visa mindre ]

Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Nu har jag också kollat.

Maken till tjurskallig gubbe får man leta efter.

Hon gjorde bra ifrån sig reportern på Agenda!

Hon visste att han skulle förneka godtycklig brist,

och hade förberett inspelning som punkterade lögnen.

EDIT: Smittspårning i Sverige är en kuliss,

staten frånsäger sig ansvaret och lägger det på medborgaren,

smitsskyddslagen är "reformerad",

Carlson är ansvarig för smittskyddet,

och även tidigare tjänstemän inom smittskydd som tagit oss dit där vi är nu.
Senast redigerad av gloffgloff 2020-08-24 kl. 08:36.
Citera
2020-08-24, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast vill man ge sina barn en god utbildning, så ska man INTE ha dem i en kommunal svensk skola. Hur tänkte du nu?

Du missar en nyansskillnad, dålig utbildning (och bildning) är bättre än ingen bildning. Sen är självklart bli bildning och utbildning bättre.

Jag förstår inte ditt resonemang? Mitt resonemang är att hålla barnen hemma, oavsett vilket skola de går i, är statistiskt skadligare för dem än att låta dem gå till skolan.

Att hålla barnen hemma "för att skydda dem" är en absurd form av knasen logik (dessutom, om skolorna är stängda så drar många bara runt iaf, det är översta hälften eller så som faktiskt studerar hemma om skolorna hålls stängda).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in