2020-08-24, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Det jag beskriver är beslutsfattande där för- och nackdelar vägs mot varandra med utgångspunkt i den kunskap man har och det man saknar kunskap om.
Du påstår att detta är ett experiment. Alltså är det du som har bevisbördan.
Förklara för oss på vilket sätt detta är ett experiment?

Du ska få en ledtråd:
Det är ett experiment såvida att vi istället för att försöka skydda våra skolbarn I ett läge där kunskaper om dessa effekter saknades beslutar att utsätta dom för det, via tvång.
Om det är semantik som är problem för dig med det agerandet så får du gärna använda en annan terminologi som du känner dig behaglig med.
Citera
2020-08-24, 01:29
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Det är ett experiment såvida att vi istället för att försöka skydda våra skolbarn I ett läge där kunskaper om dessa effekter saknades beslutar att utsätta dom för det, via tvång.
Om det är semantik som är problem för dig med det agerandet så får du gärna använda en annan terminologi som du känner dig behaglig med.

Skolstängningar per se skyddar inte barn från smitta, vilket ju var syftet.
Om du vore intresserad av att verkligen skydda barn från SARS-CoV-2 skulle du argumentera för att de också isoleras under minst ett år. Antingen ensamma eller tillsammans med sin familj.
Total isolering är så vitt jag vet det enda helt säkra sättet att skydda sig mot smitta.

Jag har redan använt ordet: beslutsfattande.. Det är jag fullt nöjd med.

Citat:
Det jag beskriver är beslutsfattande där för- och nackdelar vägs mot varandra med utgångspunkt i den kunskap man har och det man saknar kunskap om.
Du påstår att detta är ett experiment. Alltså är det du som har bevisbördan.
Förklara för oss på vilket sätt detta är ett experiment?
Citera
2020-08-24, 01:35
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Japp. Skolorna öppnade denna vecka, och därmed blev bussarna också fulla igen, i rusningstrafiken. Det kommer att visa sig i insjuknandestatistiken under den vecka som kommer, det är jag övertygad om... och sedan börjar dödsfallen öka veckan därpå.

Men du behöver först en spridning inom skolklassen + inkubationstid, varefter vi får en spridning till föräldrar + inkubationstid. Det borde ta lite längre tid innan det tar fart.
Citera
2020-08-24, 01:38
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Men du behöver först en spridning inom skolklassen + inkubationstid, varefter vi får en spridning till föräldrar + inkubationstid. Det borde ta lite längre tid innan det tar fart.

Ja, men det börjar med dem som blir smittade på bussen... Här där jag bor, är det i alla fall mycket stor trängsel på mornarna nu. Utan skoleleverna på bussen, skulle vi kunna sprida ut oss på de säten som finns.

Den stora skräcken kommer nog först i oktober. Då blir det fullt på IVA igen...
Citera
2020-08-24, 01:47
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ja, men det börjar med dem som blir smittade på bussen... Här där jag bor, är det i alla fall mycket stor trängsel på mornarna nu. Utan skoleleverna på bussen, skulle vi kunna sprida ut oss på de säten som finns.

Den stora skräcken kommer nog först i oktober. Då blir det fullt på IVA igen...

OK.. Ja så kan det ju faktiskt starta upp.
Citera
2020-08-24, 01:55
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Inte i vanliga fall såklart (även om jag är övertygad om att vissa barn skulle må bättre av hemundervisning även då). Men nu var det ju - och är fortfarande - en unik situation, som vi inte sett maken till på hundra år.
Vårterminen är över , men höstterminen ligger fortfarande framför oss. Nu har vi levt med pandemin ett halvår och har mer kunskap än vad vi hade tidigt i våras.
För min del ser jag inte någon anledning att ompröva beslutet om att hålla grundskolorna öppna.
Barn löper större riska att smittas på fritiden och i familjen än vad de gör i skolan.
Här är en ännu inte publicerad brittisk studie som visar detta:
https://www.gov.uk/government/news/study-finds-very-low-numbers-of-covid-19-outbreaks-in-schools

Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Vi kan byta ut skolplikt mot läroplikt. Rätten till utbildning kvarstår.
Intressant förslag.

Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Barn är bättre skyddade från smitta om de inte går i skolan.

Allt är inte svart eller vitt.
Allt har för- och nackdelar, men jag tycker att det är ett rimligt beslut att hålla våra grundskolor öppna med tanke på riskerna. Smittspridning är inte den enda faktorn FHM har att ta ställning till.
Citera
2020-08-24, 02:06
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Barn löper större riska att smittas på fritiden och i familjen än vad de gör i skolan.

Lite svårt att jämföra med UK, men om de inte smittas i skolan så borde vi inte heller göra det. Deras skolår är mycket längre, knappt inget sommarlov, och de börjar skolan innan de kan prata ungefär.

Men om jag ser på andra smittan och de småbarnsfamiljer jag vet, så är det nästan alltid barnet som dragit hem smittan, blivit sjuk först, sedan blir föräldrarna sjuka. Kan knappt komma på en gång där föräldern blivit sjuk innan barnet.
Citera
2020-08-24, 02:22
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Lite svårt att jämföra med UK, men om de inte smittas i skolan så borde vi inte heller göra det. Deras skolår är mycket längre, knappt inget sommarlov, och de börjar skolan innan de kan prata ungefär.
Studien gäller juni månad, då skolorna i UK öppnade igen.

Citat:
Men om jag ser på andra smittan och de småbarnsfamiljer jag vet, så är det nästan alltid barnet som dragit hem smittan, blivit sjuk först, sedan blir föräldrarna sjuka. Kan knappt komma på en gång där föräldern blivit sjuk innan barnet.
Studien jag länkade till gäller förskolan. Jag vet inte om det gjorts någon studie i Sverige när det gäller förskolan.
Sedan finns det naturligtvis fall där barn smittat sina föräldrar fast det omvända ska vara vanligare.
Citera
2020-08-24, 03:37
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Visst är det fördröjning. Men det är ju inte så att det rapporterades extremt få fall för två-tre veckor sedan. I Frankrike rapporterades ett par tusen fall dagligen då också. Det är de som riskerar att dö nu. Men det gör de inte i någon stor utsträckning alls.

Smittspridningen sker väl där, liksom här, främst ibland de unga och de i yngre medelåldern. Det ger ju en låg andel svårt sjuka och döda, trots en relativt stor smittspridning.
Citera
2020-08-24, 04:15
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone

Wov! "Du måste vara ett geni!" Vilka sk. "Kunskaper" du sitter inne med!

"Konstigt" att jag inte, i våras, omedelbart, ringde upp Folkhälsomyndigheten och meddelade dem den "sensationella nyheten" att vi skulle nå fullständig flockimmunitet inom bara några veckor! För dels så hade min bror insjuknat i förmodad covid-19, (troligen smittad på arbetsplatsen), sedan hade tre jobbarkompisar insjuknat på min lilla arbetsplats, (varav en var ett iva-fall), plus en dotter till en arbetskollega och hans fru. Och sedan insjuknade jag själv i just covid-19, (bl.a.smak och lukt bortfall under några dagar, nu med positiv antikropptest). Dessutom hörde jag, vid flera tillfällen folk på tåget som berättade om folk de kände som var sjuka i covid-19.

Men jag ringde aldrig upp FHM, trots att jag pga övertygande personliga upplevelser, faktiskt trodde att smittan spreds snabbt och brett ibland befolkningen. För jag vet skillnaden mellan vetenskapliga bevis och anekdotiska "bevis".

Så visst, har du, verkligen sensationella vetenskapliga bevis för att barn verkligen driver smittspridningen så ring, omedelbart, upp FHM och meddela dem ditt rön! Annars så kan du stoppa upp dina anektotiska sk "bevis" väldigt långt upp i röven!

Dessutom vore det ju intressat att veta hur du, "med hundra procentig säkerhet" kan veta vem som smittat vem och var de blivit smittade.
Citera
2020-08-24, 05:53
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Vad menar du med ett ”vanligt drägligt liv”?
Att kunna ha fysisk kontakt med dem man önskar, det är väl ett ytterst basalt krav på att leva?
Citera
2020-08-24, 06:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Smittspridningen sker väl där, liksom här, främst ibland de unga och de i yngre medelåldern. Det ger ju en låg andel svårt sjuka och döda, trots en relativt stor smittspridning.

Smittkedjor, varför är det så många som glömmer smittkedjorna?

Om jag inte minns alldeles fel var den största åldersgruppen IVA-inlagda mellan 50-59 år åtminstone vid något skede.

Många i den åldern har hemmaboende unga barn som riskerar att smitta ner sina föräldrar, som i sin tur statistiskt sett oftare är överviktiga, har diabetes, hjärt-/lungbesvär, genomgår eller har nyligen genomgått cancerbehandling.

Begreppet ”smittkedja” har varit på tapeten sedan starten men lik förbaskat glömmer man att se sammanhangen. ”Va fan, vi unga brukar ju inte dö av covid så varför ska vi ta hänsyn till andra?”

Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Wov! "Du måste vara ett geni!" Vilka sk. "Kunskaper" du sitter inne med!

"Konstigt" att jag inte, i våras, omedelbart, ringde upp Folkhälsomyndigheten och meddelade dem den "sensationella nyheten" att vi skulle nå fullständig flockimmunitet inom bara några veckor! För dels så hade min bror insjuknat i förmodad covid-19, (troligen smittad på arbetsplatsen), sedan hade tre jobbarkompisar insjuknat på min lilla arbetsplats, (varav en var ett iva-fall), plus en dotter till en arbetskollega och hans fru. Och sedan insjuknade jag själv i just covid-19, (bl.a.smak och lukt bortfall under några dagar, nu med positiv antikropptest). Dessutom hörde jag, vid flera tillfällen folk på tåget som berättade om folk de kände som var sjuka i covid-19.

Men jag ringde aldrig upp FHM, trots att jag pga övertygande personliga upplevelser, faktiskt trodde att smittan spreds snabbt och brett ibland befolkningen. För jag vet skillnaden mellan vetenskapliga bevis och anekdotiska "bevis".

Så visst, har du, verkligen sensationella vetenskapliga bevis för att barn verkligen driver smittspridningen så ring, omedelbart, upp FHM och meddela dem ditt rön! Annars så kan du stoppa upp dina anektotiska sk "bevis" väldigt långt upp i röven!

Dessutom vore det ju intressat att veta hur du, "med hundra procentig säkerhet" kan veta vem som smittat vem och var de blivit smittade.

”... kan du stoppa upp ... väldigt långt upp i röven!”

Tack och lov att inte alla håller den nivån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in