2020-08-23, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Självklart för alla utom regimlakejer.

Det heter i enlighet med vetenskap och beprövad erfarenhet.

Munskydd har använts framgångsrikt sedan slutet 1800-talet.
Rent nonsens att sitta och vänta på en peer-reviewed studie som faller Tegnell på läppen.

Dimridå som vanligt från FHM. Det handlar givetvis om andra prioriteringar än att minimera smittspridningen.
Ja, undrar om Tegnell väntade oxå så länge på Evidence och peer reviewed studier innan han körde med flockimmunitet strategin?
Det tror jag faktiskt inte på. Han hade noll koll på resultatet och framförallt ingen vetenskaplig bevis för den där strategin.
Det är politiker som jobbar på FHM inga vetenskapsmän.
Citera
2020-08-23, 21:06
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
----och somliga tror att Sverige skulle bli förskonade från en andra våg.....

Vad skulle du säga att risken med en andravåg är? Är det att många blir sjuka men få dör och blir allvarligt sjuka?
Citera
2020-08-23, 21:09
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Nu är ju 7-8 veckor knappast något ens en promille av befolkningen i Sverige kan drömma om...

Fullt så få tror jag inte att det är, men visst. Jag förstår att många inte kan ta så lång semester. Men då finns det andra lösningar. 10 veckors sommarlov, en veckas sportlov, en veckas höstlov och en veckas påsklov. Det är ändå fler veckor än vad folk i allmänhet har lagstadgad semester. Ändå löser alla det. Konstigt? Nej, jag tycker inte det.
Citera
2020-08-23, 21:11
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johio
Körlektioner är tillåtet, fhm har kommit med restriktioner logiska? Vvore kanske på sin plats att mima eller köra teckenspråk istället, bästa sättet att minska virusspridning är att hålla käften. I en kör far det runt en massa aerosoldroppar det öser ut från sångare, tänk opera.

Hade varit kul med en presskonferens där FHM rekommenderar folk att hålla käften istället för tjatet om att tvätta händerna haha
Citera
2020-08-23, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Det är kanske smart att titta på dödligheten i/med covid-19 för olika åldersgrupper innan man diskuterar det övergripande IFR.

Ja, det har FHM gjort, det är just därför dina domedagssiffror framstår som aningen komiska. Har du ens tagit reda på hur många 70+:are det finns i Sverige kan man fråga sig...

"I gruppen 70 år och äldre var dödligheten 4,3 procent, medan den var 0,1 procent bland personer yngre än 70 år."
Senast redigerad av B.R.Donut 2020-08-23 kl. 21:15.
Citera
2020-08-23, 21:12
Medlem
Citat:
Jag är ganska konservativ av mig, men om du vill stava på dagisnivå får du väl göra det. Det sitter fortfarande samma antal elever i klassrummen. Alla som vet hur det ser ut på en skola vet att det inte fungerar att upprätthålla den sociala distanseringen och ständigt hålla 2 meters avstånd mellan eleverna. Och hur var det nu med aerosolsmittan? Den som finns enligt WHO, men som inte finns enligt FHM. Den passar väl inte in i strategin får man förmoda. På samma sätt som munskydden inte heller gör det, eftersom staten bestämt att att det inte finns någon aerosolsmitta. Inte för att viruset bryr sig särskilt mycket om vad som beslutas i Sverige. För övrigt ser jag inte skolan som någon jätteviktig samhällsfunktion i det läge som världen befinner sig i nu. Det finns andra saker som är viktigare. Dessutom ser jag slutet på tunneln eftersom vi inom 5-6 månader troligen kan vaccinera oss. Att vissa skolor ställt ut en flaska handsprit i klassrummen kommer ju knappast få slut på den här pandemin.
Återigen behöver jag lära dig något, och som konservativ kan det göra dig glad. Benämningen ”fritis” började användas i samband med att fritidshemmens verksamhet kom med i läroplanen lgr11. Man ville sudda ut ordet ”fritids” då det inte är fritid när man är på fritidshem. Där sker undervisning/skolning enligt en plan.

Du är okunnig i hur skolan agerar och sköter sin verksamhet. Vi lämnar det där.

Aerosolsmitta... Nu behöver du nog kolla upp vad de olika instanserna som t ex FHM faktiskt sagt.

Alltså. Seriöst. Stäng av internet och krama dina barn. Varken du eller de kommer dö.
Citera
Medlem
Citat:
Fullt så få tror jag inte att det är, men visst. Jag förstår att många inte kan ta så lång semester. Men då finns det andra lösningar. 10 veckors sommarlov, en veckas sportlov, en veckas höstlov och en veckas påsklov. Det är ändå fler veckor än vad folk i allmänhet har lagstadgad semester. Ändå löser alla det. Konstigt? Nej, jag tycker inte det.
Man låter far- och morföräldrar lösa det, släktingar, privata dagis. Många av alternativen faller bort om man ska hålla barnen hemma av covid anledning, men hur ska man då samtidigt kunna gå till sitt jobb (som kanske är samhällsviktigt, vilket många fler jobb är än man först tror).

Tror du på fullt allvar att ens en bråkdel av alla föräldrar är hemma med sina barn alla de där loven? Det faktum att du kan ta 8 veckor semester visar på att du verkar vara i en väldigt priviligerad situation, kul för dig, men du verkar även blivit helt verklighetsfrånvänd på samma gång.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Vad skulle du säga att risken med en andravåg är? Är det att många blir sjuka men få dör och blir allvarligt sjuka?

Nämn ett enda land som har eller har haft en hög samhällsspridning där samtidigt inte många har dött. Faktum är att samhällsspridningen direkt korrelerar med dödligheten.

Hög samhällsspridningen som Sverige eller Italien = Många döda
Låg samhällsspridning som Norge eller Nya Zeeland = Få döda

Inget land har förmått att skydda riskgrupperna, framförallt de äldre. Skillnaden mellan länderna är samhällsspridningen och den effekt det får på dödligheten.
Citera
2020-08-23, 21:17
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Min källa är en intervju med de av FHM:s epidemologer som ansvarar för den nationella övervakningen av influensa.
Hon hävdar att det handlar om närmare 3000 influensarelaterade dödsfall.
Med tanke på att den svenska statistiken över döda i covid-19 håller på att revideras kommer vi förmodligen att få sänka antalet döda i covid-19. Influensa och covid-19 har det gemensamt att det är väldigt svårt att avgöra vilka som dött i sjukdomen och vilka som dött med sjukdomen. FHM anger inte ens någon IFR på sin hemsida.

https://www.di.se/nyheter/epidemiolog-nara-3-000-dog-i-sasongsinfluensan-i-sverige-for-tva-ar-sedan/

2018 hade vi en överdödlighet på ca 2000 dödsfall. Den beror dels på den svåra influensan och dels på den ovanligt heta sommaren.

Du visar ju att FHM inte går att lita på. De gör massa killgissningar o Trump utspel utan att redovisa hur de kommit fram till slutsatsen.

Kollar man på euromomo så är det en vårtopp o en sommartopp.

Så 1000 döda av Influensa o 1000 av värmen verkar ligga närmare sanningen o stämmer med FHM egna data om hur många diagnostiserade som avlidit inom 30 dagar.

Så Covid19 är hittills 6 gånger dödligare. Vi får se hur många till som stryker med i år.
Citera
2020-08-23, 21:19
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Nämn ett enda land som har eller har haft en hög samhällsspridning där samtidigt inte många har dött. Faktum är att samhällsspridningen direkt korrelerar med dödligheten.

Hög samhällsspridningen som Sverige eller Italien = Många döda
Låg samhällsspridning som Norge eller Nya Zeeland = Få döda

Inget land har förmått att skydda riskgrupperna, framförallt de äldre. Skillnaden mellan länderna är samhällsspridningen och den effekt det får på dödligheten.

Svara på frågan. Vad är risken med en andravåg?
Citera
2020-08-23, 21:20
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Man låter far- och morföräldrar lösa det, släktingar, privata dagis. Många av alternativen faller bort om man ska hålla barnen hemma av covid anledning, men hur ska man då samtidigt kunna gå till sitt jobb (som kanske är samhällsviktigt, vilket många fler jobb är än man först tror).

Tror du på fullt allvar att ens en bråkdel av alla föräldrar är hemma med sina barn alla de där loven? Det faktum att du kan ta 8 veckor semester visar på att du verkar vara i en väldigt priviligerad situation, kul för dig, men du verkar även blivit helt verklighetsfrånvänd på samma gång.

Så har det fungerat. Nu i år är vi många som jobbat hemma. Jag är flexibel av mig. Har jobbat idag även fast det är söndag. Barnen har lekt med varandra. Har tom jobbat mellan varven jag skrivit på flashback och kollat filmer på tuben. Har även hunnit med och äta och ta hand om disken. Tänk vad det går om man bara vill.
Citera
2020-08-23, 21:21
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Svara på frågan. Vad är risken med en andravåg?

Risken? Att många blir smittade och får men för livet, alternativt dör. Ser man inte det som något problem så förstår jag att man inte ser något problem med att hålla skolor öppna och köra på som vanligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in