2020-08-23, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Bemöter aldrig byfånens inlägg längre.
Mest tragiskt att såna får gå lösa.
Farlig för sig själv och andra.
Nej jag vet, jag borde förstå bättre men det går ju inte att bara släppa dem. De är ju till och med värre än Tonys postande av random twitterinlägg. Och det säger en hel del.

#50.000 döda mellan 1/8-31/12.
Citera
2020-08-23, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Nej jag vet, jag borde förstå bättre men det går ju inte att bara släppa dem. De är ju till och med värre än Tonys postande av random twitterinlägg. Och det säger en hel del.

#50.000 döda mellan 1/8-31/12.
Rädda människor är farliga.
De får svårt med logistiken också när allt utom reptilhjärnan stängt ner.
Citera
2020-08-23, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Vet du vad ordet ideologi betyder?
Vad baserar du fin åsikt på att skolbarn inte hade klarat en stängning då?
Inte är det vetenskap.
Så vad är det?
Och visa på ned nu befintlig statistik att du har rätt.
Citera
2020-08-23, 20:54
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
I evidensbaserad forskning är vi vana vid att fatta beslut även om vi inte har de kliniska bevisen. Vi gör det hela tiden. Vi väger fördelar mot nackdelar.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/forskaren-om-munskydd-finns-inte-skal-att-vanta

Självklart för alla utom regimlakejer.

Det heter i enlighet med vetenskap och beprövad erfarenhet.

Munskydd har använts framgångsrikt sedan slutet 1800-talet.
Rent nonsens att sitta och vänta på en peer-reviewed studie som faller Tegnell på läppen.

Dimridå som vanligt från FHM. Det handlar givetvis om andra prioriteringar än att minimera smittspridningen.
Citera
2020-08-23, 20:55
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Oj. Då får jag ta det från början.

Fritis eller fritids går lika bra båda två. Lite trist att du föll redan där. Eftersom du inte visste det så får du helt enkelt googla ”fritis”.

Sedan nej, skolan är en myndighet och den ska alltid ha öppet. Just fritis brukar lösa detta genom att samordna flera fritidshemsverksamheter i kommunen på ett och samma ställe. I praktiken betyder det att du kan ha ditt barn på fritis varje ”icke-röd dag” men du kan räkna med att få åka en bit för att lämna.

Nej. Alarmist är man knappast för att man menar att skolverksamheten kan fortsätta. Det har kommit många påbud och önskemål som skolorna kämpar hårt för att följa. Placeringar, varierande skolstart, mattider som förskjuts, all idrott utomhus. Om du tror att skolorna kör på som före pandemin så är det du som befinner dig i DDR-världen där förändringar är omöjliga.

Att upprätthålla vanliga samhällsfunktioner i bästa möjliga mån måste ju om något vara extremt bra betyg för ett ”fredsskadat” land? Tror du Londonborna slutade gå till jobbet under Blitzen? Nej, självklart inte. Verkligen inte!

Jag är ganska konservativ av mig, men om du vill stava på dagisnivå får du väl göra det. Det sitter fortfarande samma antal elever i klassrummen. Alla som vet hur det ser ut på en skola vet att det inte fungerar att upprätthålla den sociala distanseringen och ständigt hålla 2 meters avstånd mellan eleverna. Och hur var det nu med aerosolsmittan? Den som finns enligt WHO, men som inte finns enligt FHM. Den passar väl inte in i strategin får man förmoda. På samma sätt som munskydden inte heller gör det, eftersom staten bestämt att att det inte finns någon aerosolsmitta. Inte för att viruset bryr sig särskilt mycket om vad som beslutas i Sverige. För övrigt ser jag inte skolan som någon jätteviktig samhällsfunktion i det läge som världen befinner sig i nu. Det finns andra saker som är viktigare. Dessutom ser jag slutet på tunneln eftersom vi inom 5-6 månader troligen kan vaccinera oss. Att vissa skolor ställt ut en flaska handsprit i klassrummen kommer ju knappast få slut på den här pandemin.
Citera
2020-08-23, 20:56
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Fast nog är det i alla delvis ideologiskt.

Jag har svårt att tro att det väldigt svenska argumentet att "det blir synd om barnen om de måste vara hemma med sina föräldrar" skulle flyga i något annat land på jorden.

Det handlar precis lika mycket om att det blir mor och farföräldrar som behöver kliva in och passa barn. Eller alla arbetsplatser som blir utan personal.

Det är knappast så att vi inte stängde skolor och förskolor på grund av ideologi. Sverige hade nog stängt ner om dom bedömt att nyttan varit större än skadan (med avseende på smittspridning).
Citera
2020-08-23, 21:00
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Håll i er nu

"Statistikprofessorn Tom Britton kommer nu med en positiv prognos för hösten.

– Jag tror att vi nått ungefär 6 000 dödsfall vid nyår, säger han till TT.

Hittills under pandemin har 5 810 människor dött av corona i Sverige. Brittons prognos innebär därmed ”bara” runt 200 nya dödsfall de återstående månaderna av år 2020."
Jag fattar inte varför media fortfarande ger den där killgissaren luft. Han har ju haft fel gång på gång.
Citera
2020-08-23, 21:00
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Vad baserar du fin åsikt på att skolbarn inte hade klarat en stängning då?
Inte är det vetenskap.
Så vad är det?
Och visa på ned nu befintlig statistik att du har rätt.

Min åsikt?

FHM baserade sitt beslut från de data som fanns vid tidpunkten när det gällde smittspridning via barn (vilket visade sig vara helt rätt).

Att det blir kaos om en förälder i alla hushåll med barn yngre än 10 år måste vara hemma i ett par månader är inte så mycket att diskutera om.
Citera
2020-08-23, 21:02
Medlem
Madagascars avatar
Enligt Worldometers rapporterar Frankrike idag 4897 nya fall. Det är det mesta de rapporterat en enskild dag på 4+ månader.

På en söndag...
Citera
2020-08-23, 21:04
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Enligt Worldometers rapporterar Frankrike idag 4897 nya fall. Det är det mesta de rapporterat en enskild dag på 4+ månader.

På en söndag...

----och somliga tror att Sverige skulle bli förskonade från en andra våg.....
Citera
2020-08-23, 21:05
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag fattar inte varför media fortfarande ger den där killgissaren luft. Han har ju haft fel gång på gång.

Varför tror du Tegnell förväntas svara på 100 omöjliga frågor efter varje PK.

Det värsta vi människor vet är ovisshet. Det kryllar av människor i den här tråden med svår ångest, allt orsakat av ovissheten om hur det ska gå.

Tom erbjuder svar. Dessutom siffror, vilket är ännu bättre.
Citera
2020-08-23, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag har barn. Det har aldrig varit några problem och vi har inte tagit "överlappade semestrar". Däremot har jag ofta tagit långa semestrar. Ofta 7 eller 8 veckor. Det tycker jag är bra. Andra kör andra lösningar.
Nu är ju 7-8 veckor knappast något ens en promille av befolkningen i Sverige kan drömma om...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in