2020-08-23, 20:26
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Ja är det någon som vet?

Citat:
Förlåt att jag stör @SwedishPM
och @lenahallengren
, men hur går det med uppdraget till @Folkhalsomynd
att smittspåra? Var det på riktigt eller gör det inget om de bara struntar i det?

https://twitter.com/AndreiaSaveSwe/status/1297258227118243849

Hur det går med uppdraget att testa, smittspåra och isolera?

Dagens corona-express-ankomster:

Skopje 23 Aug, 06:20
W6 7711
Malmo 23 Aug, 08:52
ON TIME

Skopje 23 Aug, 17:49
W6 7707
Stockholm Skavsta 23 Aug, 21:00
ON TIME

Arlanda:
12:10 Paris CDG AF1262
15:25 Madrid IB3314
15:55 Alicante SK1854
16:00 Malaga SK6004
16:25 Malaga DY4222
18:30 Paris CDG AF1062
18:40 Luxemburg LG5783
21:20 Paris CDG SK2572
23:25 Paris CDG AF1462
23:40 Nice DY4324

Ingen testning. Ingen karantän.
Citera
2020-08-23, 20:31
Medlem
welcometorealitys avatar
Senaste nytt från USA

Citat:
USA:s president Donald Trump kommer i kväll att presentera en nyhet om ett stort medicinskt genombrott kopplat till coronaviruset, rapporterar Blooomberg.

Enligt Vita huset kommer nyheten att presenteras på en presskonferens 23.30, svensk tid, där även läkemedelsmyndigheten FDA:s chef Stephen Hahn kommer att delta.

Presskonferens kommer direktsändas på Expressen TV.
Citera
2020-08-23, 20:31
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Att anse att staten måste ta hand om barn som inte klarar sig annars är ideologi.
Visa gärna statistik på sjuka och döda barn för länder som stängde skolan.

Vilken ideologi anser att staten inte ska ta hand om barn som inte klarar sig?
Citera
2020-08-23, 20:32
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Håll i er nu

"Statistikprofessorn Tom Britton kommer nu med en positiv prognos för hösten.

– Jag tror att vi nått ungefär 6 000 dödsfall vid nyår, säger han till TT.

Hittills under pandemin har 5 810 människor dött av corona i Sverige. Brittons prognos innebär därmed ”bara” runt 200 nya dödsfall de återstående månaderna av år 2020."
Ja, Tom Britton har räknat vidare och kommit fram till att läget ser ganska ljust ut i Stockholm, men lite dystrare i Göteborg och Malmö.

Citat:
Men Tom Brittons prognoser är betydligt ljusare, på grund av att färre än vad man trott smittats och att immuniteten fått större effekt än vad man räknat med. I maj beräknade han att 8 000–20 000 svenskar skulle avlida till följd av covid-19 under hela pandemin. Några veckor senare, när smittspridningen stannat av något, var hans prognos 6 000–14 000 personer.

Med 5 810 döda på söndagen uppskattar Britton att antalet dödsfall i covid-19 kommer att uppgå till ungefär 6 000 vid årsskiftet.

– Det är en lite mindre mörk bild har vi nu. Jag hade trott att 40-50 procent av Sveriges befolkning skulle ha smittats vid det här laget. Men nu kanske 25 procent har smittats, säger han.

När statistiker nu gör prognoser för hur många som kan tänkas smittas eller avlida till följd av sjukdomen, utgår man från tre faktorer, förklarar Britton.

– Den första är den ursprungliga potentialen, som inte är samma i alla länder eller områden. Till den räknas exempelvis hur tätt man bor. Sedan tittar man på vilka preventiva åtgärder, restriktioner, som gäller i området. Sedan spelar immunitetsnivån givetvis roll, säger han.

Hur många, och vilka, som är immuna spelar dessutom en större roll än vad man tidigare trott.

– Det finns en tendens att de som smittas i högre grad också är mer socialt utåtagerande. De som inte smittas är mindre socialt utåtagerande, eller har svårt att smittas oavsett. Detta innebär att det blir en högre immunitet i gruppen socialt utåtagerande, som annars skulle ha fört smittan vidare i högre grad. Den effekten är större än vad man räknat med inledningsvis.

Därför bedömer han att det är osannolikt att smittspridningen i Sverige verkligen tar fart på nationell nivå i höst.

– Stockholm hade en tuff vår, men på grund av den höga immuniteten ser det mindre mörkt ut där inför hösten. Det kan bli en ökning nu i höst, men absolut inte den tsunami som vi såg i våras, utan en mindre ökning på grund av omställningen till vardagen.

Däremot är det inte orimligt att det blir en del lokala utbrott, speciellt i större städer där immuniteten är lägre, säger han.

– Just Göteborg och Malmö kan få en ökning den närmsta tiden.

https://www.svd.se/ny-uppskattning-200-nya-coronadodsfall-i-ar
Citera
2020-08-23, 20:34
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Att anse att staten måste ta hand om barn som inte klarar sig annars är ideologi.
Visa gärna statistik på sjuka och döda barn för länder som stängde skolan.

Det finns givetvis ingen sådan statistik. Det är bara sossepropaganda a la DDR-Sverige. Skolverket vill visa på att de behövs. Det är vad saken handlar om. De är väl livrädda för att ungarna ska kunna vara borta från skolan i en hel termin och ändå lära sig lika mycket, eller tom mera än om de hade varit på plats. För precis så är jag övertygad om att det skulle sluta. De flesta barn finner enormt mycket mer studiero hemma än vad de gör i klassrummen med en massa stök och bök. Inte har det blivit bättre att alla barn med diagnos ska inrymmas i samma klassrum som de normala barnen. I varenda jävla klass finns det någon unge med ADHD.

Jag övertygad om skolans del och framförallt driv i smittspridningen. Därför vore det klart önskvärt att hålla skolorna stängda under höstens pandemi. All fakta talar för det.
Citera
2020-08-23, 20:38
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Håll i er nu

"Statistikprofessorn Tom Britton kommer nu med en positiv prognos för hösten.

– Jag tror att vi nått ungefär 6 000 dödsfall vid nyår, säger han till TT.

Hittills under pandemin har 5 810 människor dött av corona i Sverige. Brittons prognos innebär därmed ”bara” runt 200 nya dödsfall de återstående månaderna av år 2020."

Han har ju uppenbarligen inte haft speciellt rätt i sina prognoser. Jag tror inte han kommer få rätt den här gången heller. Det som är uppenbart är att han inte räknar med någon andra våg, samt att han tror att det finns en stor och verkningsfull immunitet hos befolkningen. Alla dessa antaganden tror jag är fel. Det är ju bara att titta på hur det ser ut i de länder som ligger före oss i pandemin. Spanien, Italien, Frankrike. Nu går vi mot höst och får en lägre luftfuktighet. Virus gillar det. Dessutom är sommarloven slut. Folk har minskat på den sociala distanseringen.
Citera
2020-08-23, 20:39
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det finns givetvis ingen sådan statistik. Det är bara sossepropaganda a la DDR-Sverige. Skolverket vill visa på att de behövs. Det är vad saken handlar om. De är väl livrädda för att ungarna ska kunna vara borta från skolan i en hel termin och ändå lära sig lika mycket, eller tom mera än om de hade varit på plats. För precis så är jag övertygad om att det skulle sluta. De flesta barn finner enormt mycket mer studiero hemma än vad de gör i klassrummen med en massa stök och bök. Inte har det blivit bättre att alla barn med diagnos ska inrymmas i samma klassrum som de normala barnen. I varenda jävla klass finns det någon unge med ADHD.

Jag övertygad om skolans del och framförallt driv i smittspridningen. Därför vore det klart önskvärt att hålla skolorna stängda under höstens pandemi. All fakta talar för det.

Kan bara instämma.
Citera
2020-08-23, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Vilken ideologi anser att staten inte ska ta hand om barn som inte klarar sig?
Uppenbarligen är flera länder inte lika ideologiskt förgiftade.
Så visa gärna på faran att stänga, statistik bör finnas.
Såvitt jag vet har det gått alldeles utmärkt.
men du verkar själv ideologiskt färgad då det vetenskapliga beviset du hänvisar till är WHO som ej ger stöd.
Trots det håller du fast vid don åsikt, dvs den baseras ej på vetenskap.
Citera
2020-08-23, 20:43
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Uppenbarligen är flera länder inte lika ideologiskt förgiftade.
Så visa gärna på faran att stänga, statistik bör finnas.
Såvitt jag vet har det gått alldeles utmärkt.
men du verkar själv ideologiskt färgad då det vetenskapliga beviset du hänvisar till är WHO som ej ger stöd.
Trots det håller du fast vid don åsikt, dvs den baseras ej på vetenskap.

Vet du vad ordet ideologi betyder?
Citera
2020-08-23, 20:43
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Citat:
Därför bedömer han att det är osannolikt att smittspridningen i Sverige verkligen tar fart på nationell nivå i höst.

https://www.svd.se/ny-uppskattning-200-nya-coronadodsfall-i-ar

Osannolikt? Kan detta vara slutet för Tom Britton? En matematikprofessor som gör bedömningen "osannolikt" och sedan har fel kan väl omöjligen ha kvar någon trovärdighet?
Senast redigerad av GaretheGOLFERbale 2020-08-23 kl. 20:48.
Citera
2020-08-23, 20:45
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Nä. Det är inget ideologiskt med att när hundratusentals barn måste vara hemma så kommer någon behöva passa dom.
Fast nog är det i alla delvis ideologiskt.

Jag har svårt att tro att det väldigt svenska argumentet att "det blir synd om barnen om de måste vara hemma med sina föräldrar" skulle flyga i något annat land på jorden.
Citera
2020-08-23, 20:48
Medlem
I evidensbaserad forskning är vi vana vid att fatta beslut även om vi inte har de kliniska bevisen. Vi gör det hela tiden. Vi väger fördelar mot nackdelar.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/forskaren-om-munskydd-finns-inte-skal-att-vanta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in